arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

استنلی کوپریک مخترع تبلت است؟

وکلای سامسونگ در واکنش به شکایت اپل از این شرکت کره ای در خصوص کپی برداری "گلاکسی تب" از "آی- پد" اظهار داشتند که استنلی کوپریک کارگردان فقید فیلم "اودیسه فضایی 2001" مخترع تبلت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وکلای سامسونگ در واکنش به شکایت اپل از این شرکت کره ای در خصوص کپی برداری "گلاکسی تب" از "آی- پد" اظهار داشتند که استنلی کوپریک کارگردان فقید فیلم "اودیسه فضایی 2001" مخترع تبلت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ماه آوریل اپل سامسونگ را متهم کرد که به صورت کورکورانه در تولید تلفن همراه هوشمند "گلاکسی" و تبلت "گلاکسی تب" را از "آی- فن" و "آی- پد" کپی برداری کرده است.

اتهام اپل تنها به ظاهر این محصولات که شباهت بسیار زیادی به هم دارند محدود نمی شود بلکه در دادخواستی که شرکت کوپرتینو به دادگاه ارائه کرده است کپی برداری مواردی از قبیل طراحی، تداخلها (برای مثال تداخل لمس و کلیدها) و همچنین نقض حق امتیاز برخی از فناوریها نیز ذکر شده اند.

در راستای این شکایت، تولید تبلت "گلاکسی تب 2" متوقف شد. اکنون وکلای شرکت کره ای سامسونگ در واکنشی عجیب و برای اثبات اینکه "گلاکسی تب" از "آی- پد" کپی نشده است اظهار داشتند که استیو جابز مخترع "آی- پد" نیست بلکه حق امتیاز این تبلت متعلق به استنلی کوپریک، خالق فیلم علمی تخیلی "اودیسه فضایی 2001" است.

متاسفانه "استنلی کوپریک" در گذشته است و دیگر نمی تواند در جایگاه شهود دادگاه دعوای میان اپل و سامسونگ حاضر شود، اما وکلای سامسونگ با ارائه بخشی از این فیلم نشان دادند که کوپریک در 1968 اولین تبلت را ساخته است.

صحنه ای از فیلم اودیسه فضایی 2001 که وکلای سامسونگ به آن استناد کرده اند

درحقیقت، در یکی از صحنه های فیلم "اودیسه فضایی 2001" دو فضانورد به نامهای "باومن" و "پل" هنگام خوردن ناهار از طریق دو صفحه نمایشگر با فرمانده خود صحبت می کنند.

براساس گزارش تام هاردور گاید، سطح جلویی این نمایشگرها تخت است و از یک "ضریب شکل باریک" برخوردارند.

بنابراین به اعتقاد وکلای سامسونگ، گلاکسی تب 2 با نمایشگر 10.1 اینچی برپایه سیستم عامل آندروئید 3.0 بیشتر از اینکه شبیه به "آی- پد" باشد شبیه به محصول علمی تخیلی فیلم استنلی کوپریک است. علاوه بر این، وکلای سامسونگ اظهار داشتند تبلتهایی که در این فیلم استفاده شده اند در 1965 یعنی ماهها قبل از اینکه در این صحنه فیلم استفاده شوند طراحی شده بودند و تاریخ ثبت اختراع سه طرحی که به اعتقاد اپل نقض شده اند بسیار قدیمی تر از حق امتیاز اپل در سال 2004 است.

بهرحال هنوز مشخص نیست که قاضی این پرونده بخواهد ایده سامسونگ را به عنوان طرح اولیه تبلتها بپذیرد. درحقیقت پس از فیلم اودیسه فضایی 2001 یعنی در سال 1970 یک سریال تلویزیونی انگلیسی به نام "مردم فردا" پخش می شد که در آن نیز یک تبلت شبیه به "آی- پد" دیده می شود.

همچنین در اپیزودهای قدیمی سریال "سفر ستاره ای" نیز تبلت دیگری که شباهت بسیاری به "آی- پد" دارد وجود دارد.

به گزارش مهر، از سویی دیگر، در ماه می 2011 فیلمی در اینترنت منتشر شد که نشان می دهد 17 سال قبل "تبلتی" شبیه به "آی- پد" ویژه خواندن روزنامه های الکترونیک معرفی شده بود.

با این تفاوت که این فیلم را شرکت فناوری " Knight-Ridder" در سال 1994 گرفته و در آن درباره "روشهای ورود روزنامه های امروز به عصر الکترونیک" صحبت می کند.

این لوح- رایانه "تبلت" نام دارد (اصطلاحی که امروز به صورت عمومی به تمام لوح- رایانه ها اطلاق می شود).

"راجر فیدلر" که در سال 1992 شرکت Knight-Ridder را تاسیس کرد در این فیلم می گوید: "تمام اشکال رسانه هایی که تا به امروز می شناسیم تا 15 سال آینده تغییر خواهند کرد."

این پیش بینی که در نیمه دهه 90 انجام شد کاملا به حقیقت پیوست و "آی- پد" به عنوان یک ابزار رسانه ای پدیده در سال 2010 و دقیقا 16 سال پس از پیشگویی "راجر فیلدر" عرضه شد.

وی در این فیلم در توضیح عملکردهای "تبلت" ادامه می دهد: "ممکن است تصور ایده روزنامه های دیجیتالی امروز دشوار به نظر برسد اما ما فکر می کنیم که این پدیده در آینده اتفاق خواهد افتاد."

این "تبلت" که به نوعی پدر بزرگ "آی- پد" است صفحه ای لمسی دارد اما صفحه لمس آن به جای انگشت با قلم نوری عمل می کند.

"فلورین مولر"، کارشناس مسائل مربوط به ثبت اختراع و حق امتیاز در خصوص ادعای وکلای سامسونگ به نکته جالبی اشاره کرده است.

به گفته این کارشناس، در هیچ یک از صحنه های این فیلم، بازیگران به روشی با این تبلت تعامل می کنند که به نظر می رسد این دستگاه به عنوان نوعی مانیتور قابل حمل و نه یک سیستم رایانه ای مجهز به نمایشگر لمسی باشد.

نظرات بینندگان