arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

3موشک به نزدیکی بندر کویتی"مبارک"اصابت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 العالم نوشت:

منابع دیپلماتیک از اصابت موشک های کاتیوشا به نزدیک بندر کویتی " مبارک " که موجب ایجاد اختلافات گسترده میان عراق و کویت و بحران در مرزهای دو کشور شده است، خبردادند.

به گزارش سایت خبری( میدل ایست آنلاین)، شبکه تلویزیونی العربیه در ساعات اولیه امروز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که سه فروند موشک به یک منطقه مرزی میان کویت و عراق اصابت کرده است.

شبکه العربیه که مقر آن در دبی است ، اعلام کرد :موشک های کاتیوشا بندر کویتی مبارک را که دردست ساخت است ، هدف قرار ندادند اما به نزدیکی آن اصابت کردند.

این بندر که در جزیره بوبیان ساخته می شود مورد بحث و منازعه عراق و کویت است.

بغداد معتقد است که ساخت بندر مبارک ، مانعی برسر راه گذرگاه های آبی منتهی به بنادرعراق ایجاد می کند.

شبکه العروبه وابسته به (معمر قذافی) پیشتر اعلام کرده بود که این موشک ها بندر مبارک را هدف قرار داده اما هیچ گزارشی مستقلی در تایید شلیک ها موشک ها منتشر نشده است.

خبرگزاری کویت دیروز پنجشنبه اعلام کرد که یک مسئول در وزارت خارجه کویت خبر مربوط به فراخوانی سفیر این کشور دربغداد از سوی دولت عراق و اعتراض به ساخت بندر مبارک در کویت را رد کرده است.

این مسئول در وزارت خارجه کویت می افزاید: بندر مبارک در خاک کویت ساخته می شود و منازعه با عراق دراین خصوص ، از طریق تماس های رسمی میان دو کشور بررسی و حل و فصل می شود.

در همین حال "جواد البزونی " عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق اعلام کرد که استانداری بصره با بودجه خاص خود اقدام به ساخت بندر بزرگ " الفاو " کرده است و این درحالی است که دولت عراق امضای توافقنامه با کویت مبنی براینکه کویت ملزم به ساخت فقط سه مرحله از بندر مبارک شده است را رد کرد.

پایگاه اینترنتی " نهرین نت" دیروز به نقل از البزونی افزود: " کارشناسان تاکید کرده اند که مراحل اول و دوم این طرح هم به منافع عراق ضربه می زند و ممکن است که در حرکت کشتی های عراق مانع ایجاد کند و بر روند کشتیرانی دراین گذرگاه تنگ تاثیر منفی بگذارد.

یک کمیته فنی تخصصی ، خواستار مطرح شدن این موضوع در پارلمان عراق برای پیگیری آن شده است.

درهمین راستا ، " فاضل محمد جواد " مشاور حقوقی نخست وزیر عراق ، گزارش های منتشر شده درخصوص امضای توافق با طرف کویتی درخصوص مراحل ساخت بندر مبارک را تکذیب کرد.

وی افزود: هیات فنی که اخیرا به کویت سفر کرده است هیچ توافقنامه ای را امضا نکرده است زیرا صلاحیت این کار را نداشته است. این هیات فقط ماموریت داشته است تا گزارشی از روند فعالیت کویت در بندر مبارک تهیه و ارائه کند.
نظرات بینندگان