arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶

محتوای دست نوشته اوباما برای ترامپ در روز تحلیف چه بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ثانیه‌های پایانی‌ ریاست جمهوری‌اش در کاخ سفید نامه دست نوشته‌ای را خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید کشورش نوشت و آن را در پاکت نامه قرار داد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر محتوای این نامه که آخرین مکالمه مستقیم میان روسای جمهور چهل و چهارم و چهل و پنجم آمریکاست توسط شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان منتشر شده است.

متن کامل این نامه به صورت زیر است:

"رئیس‌جمهور محترم به خاطر پیروزی چشمگیرتان در انتخابات ریاست جمهوری به شما تبریک می‌گویم. میلیون‌ها تن از مردم و همه ما بدون درنظر گرفتن اینکه طرفدار چه حزبی هستیم به شما امید بسته‌ایم و امیدواریم در دوره تصدیتان رفاه و امنیت کشور ما توسعه یابد.

این یک پست منحصر به فرد است که هیچ طرح و برنامه مشخصی برای موفقیت در آن وجود ندارد. نمی‌دانم که توصیه‌های من می‌تواند برای شما مفید و موثر باشد یا خیر اما اجازه دهید چند نکته از هشت سالی که رئیس‌جمهور بودم را به شما اطلاع دهم.

نخست، هر دوی ما به شیوه‌های مختلف از نعمت یک فرصت بزرگ برخورداریم. هرکسی به اندازه ما خوش شانس نیست. این به ما بستگی دارد که هر کار می‌توانیم انجام دهیم تا نردبان‌های بیشتری از موفقیت برای تمامی فرزندان و خانواده‌هایی که می‌خواهند سخت کوش باشند بسازیم.

دوم، رهبری آمریکا در جهان امری ضروری و لازم است. این به ما بستگی دارد که با اقدامات‌مان نظم بین‌المللی را که از زمان پایان جنگ سرد پیوسته در حال توسعه است حفظ کنیم چراکه ثروت، امنیت و رفاه ما به آن بستگی دارد.

سوم، ما تنها برای مدتی موقت زمام امور را به دست داریم. این امر باعث می‌شود که ما محافظ و نگهبان سنت‌ها و نهادهای دموکراتیک ازجمله اجرای قانون، تفکیک قوا، حفاظت یکسان و برابر و آزادی‌های مدنی این باشیم که اجداد و نیاکانمان برای حفظ آنها مبارزه کردند و جان خود را از دست داده‌اند. بدون در نظر گرفتن کشمکش‌های روزانه سیاسی این مساله به ما بستگی دارد که ابزار دموکراسی‌مان را تا حد ممکن به اندازه‌ای که به دست ما رسیده قدرتمند نگه داریم.

و درنهایت در هجوم رویدادها و مسئولیت‌ها برای دوستان و خانواده‌تان وقت بگذارید. آنها در این مسیر پر پیچ و خم در کنار شما خواهند بود.

میشل و من برای شما و ملانیا در آغاز این مسیر پر ماجرا آرزوی بهترین‌ها را داریم و بدانید که ما همواره آماده‌ایم تا به هرشکلی که می‌توانیم در این مسیر شما را یاری کنیم.

با آرزوی موفقیت

خداحافظ

باراک اوباما"

این نامه باراک اوباما بیانگر رویکرد دوستانه و سازش باراک اوباما نسبت به جانشینش بود.

هنگامی که یکی از معاونین اوباما به کاخ سفید رفت تا پاسخ این نامه را دریافت کند کارکنان ترامپ اعلام کردند که رئیس‌جمهور به خاطر این نامه تشکر می‌کند و می‌خواهد این پیغامش به اوباما برسد.

این دو رئیس‌جمهور پس از آن دیگر ارتباط مستقیم نداشتند.

ترامپ یک هفته پس از روی کارآمدن در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز در رابطه با این نامه گفت: این نامه طولانی، پیچیده و متفکرانه بود و عمل به آن مدتی طول می‌کشد و من بابت این کار از اوباما تشکر می‌کنم.

در جریان این مصاحبه ترامپ این نامه را از پاکت نامه خارج کرد و نشان داد اما هرگز آن را با صدای بلند قرائت نکرد.
نظرات بینندگان