arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶

از بازداشت معاون اول احمدی‌نژاد تا دستگیری قائم‌مقام قالیباف/ چرا اصولگرایان سکوت می‌کنند؟/ مشاور قالیباف: باید جلساتی با حضور «دکتر» بعد از سفر حج تشکیل شود

قالیباف به سفر حج رفته؛ حجی که با ماجرای سفارت عربستان که از قضا، آمر اصلی اش در ستاد خود قالیباف بود، تعطیل شد. همزمان قائم مقامش هم در تهران بازداشت شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از بازداشت معاون اول احمدی‌نژاد تا دستگیری قائم‌مقام قالیباف/ چرا اصولگرایان سکوت می‌کنند؟/ مشاور قالیباف: باید جلساتی با حضور «دکتر» بعد از سفر حج تشکیل شود 
خبر بازداشت عیسی شریفی، قائم مقام محمدباقر قالیباف مطابق انتظار با سکوت و یا فرافکنی جناح اصولگرا همراه شده است.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب»، حجت الاسلام محسنی اژه ای روز گذشته با تایید خبر بازداشت شریفی گفت: «اصل دستگیری عیسی شریفی درست است و اتهام ایشان مالی است، از جزئیات خبر ندارم، اگر داشتم هم از بیان آن معذور بودم».
 
«انتخاب» طی تماس با حسین قربانزاده مشاور سابق شهردار تهران و از چهره های اصلی تیم محمدباقر قالیباف دلایل بازداشت شریفی را جویا شد.
 
وی ضمن ابراز بی اطلاعی به «انتخاب» گفت: در این موضوع صحبت نمی کنم، البته اطلاعاتی ندارم که بتوانم صحبت کنم.
 
قربانزاده در پاسخ به این سئوال که آیا قالیباف از موضوع بازداشت قائم مقام خود آگاه است یا نه، گفت: اطلاعی ندارم، قاعدتا باید جلساتی با حضور اقای قالیباف بعد از سفر حج تشکیل شود، تا اطلاعات لازم را بدست آوریم. 

شریفی از حلقه مدیران ثابت قالیباف و یکی از رکوردداران حضور در شهرداری تهران در دوره دوازده ساله اخیر است. او حتی در مقاطعی که قالیباف رویای «پاستور» را در سر می پروراند، سرپرستی موقت شهرداری را هم تجربه کرده است. با این حال، شایعات در مورد او زیاد بود، تا جایی که حتی از اختلاف نظر او و قالیباف نیز سخن به میان آمد؛ اختلاف نظری که البته هیچ گاه رسما تایید نشد.

عیسی شریفی همین چندی پیش پس از انتخابات هم با شایعه خروجش از کشور خبرساز شده بود؛ شایعه ای که البته با تکذیب همراه شد. برخی از اعضای شورای شهر اعلام کردند که خروج او به دلیل بیماری دخترش بوده؛ مسئولان شهرداری هم مدعی استعفای او قبل از انتخابات شدند.

با این حال، تایید خبر بازداشت او، آن هم در حالی که قالیباف هزاران کیلومتر دورتر در سفر حج به سر می برد، شوکی به حامیان شهردار سابق وارد کرد؛ حامیانی که در اغراق اقداماتش در شهرداری، در ماه های پس از انتخابات، تمام رکوردهای پیشین را شکسته اند.

حالا اما قالیباف به سفر حج رفته؛ حجی که با ماجرای سفارت عربستان که از قضا، آمر اصلی اش در ستاد خود قالیباف بود، تعطیل شد. همزمان قائم مقامش هم در تهران بازداشت شد.

با این حال، مطابق انتظار، واکنش حامیان قالیباف یا سکوت بود یا فرافکنی؛ فرافکنی از این دست که گفته شد بازداشت او ربطی به مسئولیت هایش در شهرداری نداشته است.
 
در این میان، مدیرکل حراست شهرداری تهران هم مدعی شد بازداشت او تهران در ارتباط با مسئولیت‌هایش در شهرداری نیست. به گفته این مقام مسئول، تا به حال پرونده تخلفی از او در حراست شهرداری وجود نداشتهاست.

این تلاش ها شبیه همان مواضعی است که هنگام بازداشت محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد اتخاذ شده بود. هنگام بازداشت رحیمی، خود احمدی نژاد وارد میدان شد و از او اعلام برائت کرد. سپس اطرافیانش به کمک او شتافتند و با  استدلالی مشابه مدعی شدند بازداشت رحیمی مربوط به اقداماتش قبل از حضور در دولت احمدی نژاد بوده است.

با این حال، یک سوال هیچ گاه پاسخ مناسبی از سوی این مدعیان پیدا نکرد. اینکه با فرض صحت ادعاهای مذکور، چگونه برخی طیف های اصولگرایی که اتفاقا منتقدان اصلی دولت تدبیر و امید هستند، از دولت مدعی پاکدستی گرفته تا شهردار مدعی دوری از فساد، افرادی را به عنوان معاون اول و قائم مقام خود انتخاب کرده اند که سوابق آنها به گونه ای است که منتج به بازداشتشان می شود؟!
نظرات بینندگان