arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

پر ظرفيت ترين حافظه رايانه اي جهان؛ 120 ميليون گيگابايت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت IBM قصد دارد با استفاده از 200 هزار حافظه رايانه اي، رشته حافظه اي با گنجايش 120 پتافلاب را به وجود آورده و با اين کار رکورد بيشترين گنجايش حافظه را در جهان به نام خود ثبت کند.

يک پتابايت اطلاعات برابر يک کوادريليون بايت يا هزار ترابايت اطلاعات است. امروزه بسياري از کاربران رايانه از هارد ديسک هاي يک ترابايتي استفاده مي کنند. البته هم اکنون بيشترين ظرفيت در دسترس کاربران خانگي براي ذخيره اطلاعات 8 ترابايت است.

از اين رو هنگامي که IBM اعلام مي کند براي يکي از مشتريان خود در حال ساخت انبار ذخيره اطلاعاتي به گنجايش 120 پتافلاب است، بايد دچار شگفتي شد. 120 پتافلاب برابر 120 ميليون گيگابايت است. اين بزرگترين حافظه رايانه اي است که تا کنون در جهان ساخته شده است.

اين حافظه به اندازه اي ظرفيت دارد که مي توان در آن 24 ميليون فيلم با کيفيت HD را ذخيره کرد. IBM اين حافظه را با کنار هم گذاشتن 200 هزار هارد ديسک ايجاد کرده است.

بر پايه گزارش MIT ، اين رشته حافظه گسترده نيازمند فضايي برابر 2 پتافلاب است تا تنها بتواند اسامي تمامي فايلها و پوشه هاي ساختاري را در خود حفظ کند.

اين درايورها به منظور پايين نگه داشتن حرارت به صورت افقي در کنار يکديگر قرار مي گيرند و به جاي هوا با استفاده از آب خنک مي شوند.

بر پايه گزارش ان بي سي، همچنين به منظور مقابله با از بين رفتن اطلاعات در صورت آسيب وارد آمدن به يکي از هارد ديسک ها، IBM اطلاعات را در ميان شبکه ديسک هاي سخت چندين بار تکرار مي کند تا به اين شکل رايانه ها بتوانند حتي در صورت بروز نقص به کار خود ادامه دهند.
نظرات بینندگان