arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶

دادگاه قانون اساسی اسپانیا همه‌پرسی کاتالونیا را رد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادگاه قانون اساسی اسپانیا همه‌پرسی کاتالونیا را رد کرد 
دادگاه قانون اساسی اسپانیا اقدام به معلق کردن درخواست مقام‌های منطقه کاتالونیا برای برگزاری همه‌پرسی استقلال کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسیوشیتدپرس، این دادگاه بعد از موافقت با بازبینی یک در خواست تجدید نظر از جانب مقام‌های مرکزی مادرید این رای را صادر کرد.

این اقدام بعد از آن صورت گرفت که ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد: دولتش به دنبال به چالش کشیدن قانون مناقشه برانگیزی است که همه پرسی استقلال کاتالونیا را مشروع می‌کند و در عین حال دست به اقدام علیه حکم روز چهارشنبه گذشته دولت منطقه‌ای کاتالونیا برای احضار رای دهندگان به منظور شرکت در همه پرسی اول اکتبر خواهد زد.

 با این حال کارلس پوجدمون، رهبر کاتالونیا و از حامیان اصلی همه‌پرسی استقلال اظهار کرد: نه مقام‌های دولت مرکز ی و نه دادگاه‌ها نمی‌توانند برنامه‌های او را متوقف کنند.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: جواب ما به سونامی شکایت‌ها یک سونامی دموکراسی خواهد بود. چراکه بیش از 16 هزار نفر به عنوان داوطلب شرکت در این همه‌پرسی ثبت نام کرده‌اند و نیمی از شهرداران کاتالونیا حامی این همه‌پرسی هستند.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا پیش از این حکم کرده بود همه پرسی استقلال کاتالونیا تنها با تایید مقام‌های دولت مرکزی می‌تواند برگزار شود اما ائتلاف حامی استقلال پوجدمون گفته است که حق همگانی تعیین سرنوشت خود این قانون اسپانیا را بی اعتبار می‌کند.

دولت مرکزی اسپانیا این اقدام را حمله به نظم اساسی اسپانیا و کاتولونیا توصیف کرد. راخوی روز پنجشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی پس از نشست اضطراری کابینه خود گفت: دولت و دادگاه‌ها نمی‌توانند اجازه به چنین همه پرسی بدهند. این یک همه‌پرسی تعیین سرنوشت خود نیست. چون به معنی نادیده گرفته شدن حق دیگر اسپانیایی ها برای آینده خودشان است.

وی اضافه کرد: قانون اساسی می‌تواند اصلاح و بهینه شود اما فقط ازطریق قوانین و مجراهای ایجاد شده نه از طریق نافرمانی. در همین حال دادستان اسپانیا نیز اعلام کرد که به دنبال شکایت از مقام‌های کاتالونیا به اتهام نافرمانی، سوء استفاده از قدرت اختلاس و دیگر اتهامات است.
نظرات بینندگان