arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶

بارش بی‌سابقه 264 میلیمتری باران در گیلان/ اسکان مسافران در رودسر، لنگرود و لاهیجان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بارش بی‌سابقه 264 میلیمتری باران در گیلان/ اسکان مسافران در رودسر، لنگرود و لاهیجان 
بارش 264 میلیمتری باران در لاهیجان و دیگر شهرهای شرق استان گیلان که در این هنگام از سال، بی سابقه عنوان شده، صرفنظر از خنکی هوا ، مشکلاتی ناشی از آبگرفتگی معابر و نفوذ آب به منازل شهروندان در برخی نقاط ایجاد و مسافران را غافلگیر کرد.

به گزارش ایرنا اداره کل هواشناسی گیلان که طی روزهای گذشته با صدور اطلاعیه ای نسبت به کاهش دما ، وزش باد شدید و بارندگی در استان هشدار داده بود، زمینه آمادگی نهادها و دستگاه های امدادی و خدمات رسان را فراهم کرد و بر این اساس، به دنبال بارش شدید باران بویژه در شهرهایی از شرق گیلان، مسافرانی که همزمان با تعطیلات پایان هفته و عید غدیر، به این استان سفر کرده بودند، در مواجهه با بارش های رگباری ، با اقدام بموقع جمعیت هلال احمر و دیگر دستگاه های خدمات رسان، اسکان داده شدند.
 
طبق اعلام اداره کل هواشناسی گیلان، بیشترین بارندگی های بامداد امروز در استان به ترتیب شامل لاهیجان با 264 میلیمتر، چاف لنگرود با 222 میلیمتر و رودسر با 178 میلیمتر بوده است.

** اسکان مسافران در رودسر، لنگرود و لاهیجان
رئیس اداره عملیات جمعیت هلال احمر گیلان روز جمعه به ایرنا گفت که بدنبال بارش شدید باران، 120 خانوار مسافر در لاهیجان در ورزشگاه اصلی این شهرستان اسکان داده شده اند.
مانی علی اصغری ادامه داد: 50 خانوار از مسافران رودسر در مسجد 72 تن و سرپل این شهرستان و 70 خانوار مسافر نیز در بقاع آقاسید محمد کلید بر، 10 خانواده در آقا سید کیاکلایه و 10 خانواده در آقاسید محمد سفید آستانه شهرستان لنگرود اسکان یافتند.
 
وی همچنین از امدادرسانی به حادثه دیدگان در پی سقوط 2 دستگاه خودرو به رودخانه ای در روستای سطلسر شهرستان لاهیجان واقع در شرق استان خبر داد.

** تلاش راهداران گیلان برای برقراری ترافیک روان در جاده ها
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیز با اشاره به بارش شدید باران، آبگرفتگی و به دنبال آن ایجاد ترافیک در برخی محورهای مواصلاتی گفت: در حال حاضر تمامی راه های اصلی استان باز است و راهداران در تلاش برای برقراری ترافیک روان در جاده ها هستند.
 
محمدرضا نازک کار به تلاش اکیپ های راهداری از ساعت سه بامداد امروز برای بازنگه داشتن راه ها و برقراری تردد روان در جاده ها اشاره کرد و عمده علت آبگرفتگی در این محورها را ساخت و ساز حاشیه جاده ها دانست و تصریح کرد: پیش از این ساخت و سازها ، آبگرفتگی در این محورها نداشتیم اما در سال های اخیر این ساخت و سازها جلوی آبراه ها را گرفته و آب به جاده سرازیر می شود.

** ادامه بارندگی ها و احتمال رعد و برق در گیلان تا اوایل هفته آینده
سرپرست اداره پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی گیلان نیز از ادامه بارندگی ها ، وزش باد و احتمال رعد و برق در استان تا اوایل هفته آینده خبر داد.
 
مازیار غلامی در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: نقشه های هواشناسی نشان دهنده استقرار توده هوای پرفشار و خنک تا اوایل هفته در منطقه است که بر این اساس در بعضی ساعت ها، شرایط برای ابرناکی، مه آلود بودن هوا ، بارندگی و باد مهیا می باشد.
 
وی آسمان امروز گیلان را نیمه ابری تا ابری و مه آلود، بارندگی و باد (بعضی نقاط شدید) همراه با رعد و برق، طی عصر و شب کاهش ناپایداری عنوان و برای فردا (شنبه) نیز آسمان را قسمتی ابری تا ابری و مه آلود، بارش پراکنده و وزش باد، احتمال رعدو برق، گاهی کاهش ابر پیش بینی کرد.
 
غلامی اضافه کرد: طی فردا ارتفاع موج بین 150 تا 30 سانتیمتر، دمای آب دریا 30 درجه سلسیوس و وضعیت دریا برای شنا نامناسب بتدریج با احتیاط مناسب خواهد بود.

** استاندار گیلان: کارشناسان به خانه های خسارت دیده برای بررسی میزان خسارت می روند
محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز پس از بازدید از مناطقی از شهرستان های لنگرود و لاهیجان که دچار آبگرفتگی شده اند، به مردم اطمینان داد که کارشناسان ستاد مدیریت بحران از تک تک خانه های آسیب دیده، برای بررسی خسارت ها و اعلام گزارش، بازدید می کنند.
 
وی ادامه داد: نهادهای خدمات رسانی نظیر آب، برق و گاز با سرعت، خرابی ها و خسارت های ناشی از بارندگی ها را بررسی کنند و سپس پیگیری می کنیم تا تسهیلات اعتباری کوتاه مدت برای آسیب دیدگان در نظر گرفته شود.
 
نجفی درباره آسیب های ناشی از بارش شدید باران طی بامداد امروز در استان خاطرنشان کرد: بیشترین میزان بارندگی در شرق گیلان بویژه در شهرهای لاهیجان و لنگرود بوده ولی از آنجاییکه لنگرود به لحاظ موقعیت جغرافیایی، در سطحی پایین تر از لاهیجان قرار دارد، خسارت های ناشی از این بارش ها در این شهرستان بیشتر بوده است.
 
استاندار گیلان با تاکید بر اینکه مدیران شهرستان های یادشده پای کار بودند، گفت: هم اکنون در شهرستان لاهیجان وضعیت عادی است ولی در بعضی روستاهای لنگرود مانند دیوشل و تالش محله هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید با تلاش و همت، اوضاع به حالت عادی برگردد.
نظرات بینندگان