arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۰۹۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶

از عارف تا جهرمی؛ همه وزیران ارتباطات در یک قاب +عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از عارف تا جهرمی؛ همه وزیران ارتباطات در یک قاب +عکس 
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار عکسی در یکی از صفحه های اجتماعی از دیدار و رایزنی خود با وزیران پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.

وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: شب گذشته به همراه معاونان در جلسه ای با وزیران پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات به هم اندیشی در خصوص مسیر آینده توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداختیم.

** تاریخچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
قبل از سال (1255 ه.ش ) تلگراف زیرمجموعه وزارت علوم و پست زیرمجموعه وزارت وظایف و دارالشوری بود.
در تاریخ 21 اسفند سال (1255 ه.ش) به دستور ناصرالدین شاه، علی قلی خان هدایت ملقب به مخبرالدوله به عنوان نخستین وزیر تلگراف ایران منصوب شد و در عمل وزارت ارتباطات تاسیس شد.
در سال (1259 ه.ش) تغییراتی در ساختار اداری کشور بخصوص در اداره پست و چاپارخانه ها ایجاد شد و میرزا علیخان امین الدوله به عنوان نخستین وزیر پست منصوب شد.
پس از آن در سال (1283 ه. ش) نخستین امیتاز تلفن به بصیر الممالک واگذار شد و به این ترتیب تلفن نیز در تهران شروع بکار کرد .
با توجه به تشابه وظایف اداره تلگراف و پست در سال( 1287 ه.ش ) هر دو وزارت در هم ادغام و وزارت پست و تلگراف آغاز بکار کرد.
در سال (1308 ه.ش ) وزارت پست و تلگراف طی پیشنهادی به مجلس سهام شرکت تلفن وقت را خریداری و وزارت پست و تلگراف و تلفن شکل گرفت که میرزا قاسم خان صور اسرافیل به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن منصوب شد.
با توجه به اضافه شدن فناوری اطلاعات به این حوزه و سرعت فراگیر و رشد فزاینده فناوری های نوین ارتباطی، در سال 1383 نام وزارت پست و تلگراف و تلفن با تصویب مجلس شورای اسلامی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر یافت تا با وظایف جدید این وزارتخانه تناسب بیشتری داشته باشد.
نظرات بینندگان