arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۱۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

تعطيلي 50 درصد دامداري هاي تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس انجمن صنفي گاوداران استان تهران از تعطيل  شدن بالغ بر 50 درصد واحد هاي دامي استان تهران خبر داد و گفت: به دليل سياست هايي مبني بر واردات بي رويه ي شير خشک هاي خارجي و واردات قاچاق و رسمي گوشت هاي منجمد قرمز، صنعت دامپروري ضربه ي سنگيني خورده و اکنون از چهار هزار و 600 واحد دامي در استان تهران، دو هزار و 180 واحد دامي فعال است و بقيه تعطيل شده اند.

سيد احمد مقدسي- در گفت وگو با ايسنا، اظهار کرد: به دليل مقرون به صرفه نبودن توليد شير و هزينه هاي بالاي توليد، روزانه سه گاو روانه ي کشتار مي شوند تا هفت دام ديگر زنده بمانند، به طوري که 40 درصد از ميزان توليد شير کاسته شده است.

مقدسي با ابراز تاسف از اين که کشورمان طي سال هاي قبل صادر کننده ي گوساله و شير خشک بوده، اما با اتخاذ برخي تصميم ها، تبديل به وارد کننده ي شير خشک و گوشت قرمز شده است، گفت: اين سياست عامل نابودي سرمايه گذاري هاي اين صنعت و از بين رفتن اشتغال هاي ايجاد شده گرديد; که البته گوش شنوايي هم نيست.

به گفته ي وي کارخانه هاي لبني خواستار افزايش قيمت محصولات خود هستند که پس از ماه رمضان اين افزايش قيمت در سازمان حمايت از توليد کننده و مصرف کننده بررسي خواهد شد.

رييس انجمن صنفي گاوداران استان تهران در پاسخ به اين که بازار مصرف کشش افزايش قيمت شير و محصولات لبني را ندارد، تصريح کرد: مردم ايران چهار برابر ميانگين جهاني نوشابه مصرف مي کنند و هر بطري نوشابه را 900 تومان مي خرند و توانايي خريد نوشابه را با افزايش قيمت اعمال شده دارند و هيچ کاهش مصرفي در اين ميان نداشته اند، اما قدرت خريد شير به عنوان محصول سلامتي را ندارد؟!

مقدسي تصريح کرد: هم چنين اگر مسوولانت مربوطه مي خواهند مردم ارزان بخورند، بايد يارانه بدهند نه اين که هزينه ي ارزان خوردن مصرف از جيب توليد و به ضرر توليد کننده تامين شود.

به گفته ي وي، در حال حاضر هر کيلو شير با کيفيت در استان تهران 560 تومان خريداري مي شود، در حالي که هزينه  تمام شده  با 10 درصد سود براي دامداران 680 تومان است. همچنين در اين خصوص رييس هيات مديره اتحاديه مرکزي دامداران از افزايش يکباره قيمت علوفه خبر داد و گفت: طي يک هفته قيمت هر کيلو جو با 140 تومان افزايش به 475 تومان رسيده و هر کيلو ذرت با 70 تومان افزايش به کيلويي 550 تومان افزايش يافته است.

 سيروس روستا در گفت و گو با ايسنا، با ابراز تاسف از افزايش قيمت همه اقلام علوفه اي اظهار کرد: علوفه و خوراک دام بدون هيچگونه نظارتي طي يک هفته گران شد و دلالان يکباره به ثروت هاي ميلياردي رسيدند.

وي تصريح کرد: عليرغم سرمايه گذاري بالا در صنعت دامداري و وجود گاوهاي شيري اصيل در کشور، به دليل عدم حمايت از توليد، کنترل بازار فروش محصولات و در برابر آن آزاد بودن قيمت خوراک دام و علوفه از سال گذشته، دامداري هاي کشور رو به ورشکستگي سوق يافته اند.  روستا گفت: به دليل افزايش يکباره قيمت علوفه و پايين بودن قيمت خريد هر کيلو شير از دامدار، دامداران فقط دام هايشان با خوراک ضروري زنده نگه داشته اند و به دنبال توليد شير نيستند، چراکه توليد شير برايشان ضررده است.

روستا افزود: همانگونه که بازار شير و محصولات لبني تحت نظارت شديد قيمت از سوي سازمان تعزيرات حکومتي است بايد بازار فروش علوفه و خوراک دام هم تحت نظارت قرار گيرد اما هيچ تشکل نظارتي در اين راستا نيست.
نظرات بینندگان