arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۴۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

گزارشی از ناآرامی دیروز ارومیه برای دریاچه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصرایران نوشت: تعلل مسوولان در خصوص دریاچه ارومیه ، مركز استان آذربایجان غربی را در عصر روز شنبه درگیر ناآرامی و التهاب كرد.

برغم آن كه مسوولان استانی ، هر گونه تجمع و راهپیمایی در روز شنبه را ممنوع و فاقد مجوز قانونی اعلام كرده بودند ، عصر دیروز جمعی از مردم این شهر در اعتراض به آنچه بی تفاوتی مسوولان در قبال مرگ قریب الوقوع بزرگ ترین دریاچه داخلی كشور می نامیدند در خیابان عطایی و امام این شهر تجمع كردند و شعارهایی درباره دریاچه ارومیه سر دادند.

این تجمع پس از آن شكل گرفت كه از حدود یك هفته پیش ، اس ام اس های گسترده ای با مضمون دعوت از مردم برای حضور در این تجمع پخش شده بود و حتی در روزهای آخر ، پیامكی با این مضمون كه "مجوز تجمع نیز صادر شده است" ، منتشر شد كه عاری از واقعیت بود.

این تجمع با برخورد نیروی انتظامی كه خواستار پراكنده شدن شركت كنندگان بود مواجه شد و در نتیجه درگیری هایی نیز پیش آمد و عده ای هم بازداشت شدند.
تصاویر این ناآرامی تنها ساعتی بعد از پایان آن ، در شبكه های تلویزیونی تركیه بازتاب داشت. آخرین خبر از ارومیه این است كه با حضور ماموران نیروی انتظامی ، شهر كاملاً آرام است.

به نظر می رسد اگر مسوولان از منظر زیست محیطی هم نمی خواهند كاری برای دریاچه ارومیه كنند ، لااقل متوجه این موضوع باشند كه عدم تحرك جدی آنها در این خصوص می تواند مشكلات امنیتی ریشه داری را در منطقه شمال غرب كشور ایجاد كند.

هر چند در تجمعات شنبه، همه شعارها حول محور دریاچه ارومیه و نجات نگین فیروزه ای ایران بود اما عدم رسیدگی جدی و واقعی به مشكل خشك شدن این دریاچه می تواند مستمسكی برای برخی تحركات نامطلوب در آینده باشد به ویژه آن كه لزوم احیای دریاچه ، نه یك امر اختلافی و جناحی كه مساله ای است كه همه بر روی آن اتفاق نظر دارند و لذا پتانسیل تحریكات و تحركات خارج از كنترل و فراگیر در آن وجود دارد.

حتی اگر حال و روز دریاچه ارومیه به حدی بغرنج است كه در كوتاه مدت نمی توان آن را نجات داد ، باز هم باید به مردم اطلاع رسانی درستی شود و البته در كنار این اطلاع رسانی آستین ها نیز باید بالا زده شود ؛ نه این كه خود مسوولان در این باره سكوت كنند و بازی را به دست شایعات و خبرهای هدفدار دیگران واگذار كنند و نهایتاً هم به روش برخورد فیزیكی وارد عمل شوند.

آذربایجان غربی به تنهایی در جریان جنگ تحمیلی و دفاع از انقلاب و نظام 12 هزار شهید داده است كه جزو بالاترین آمار در سطح استان های كشور است لذا اگر مسوولان درباره دریاچه به آنها اطلاع رسانی كنند و وارد میدان عمل نیز بشوند ، هزاران پیامك نیز این مردم نجیب را به تجمعات فاقد مجوز سوق نخواهد داد اما وقتی مردم می بینند دریاچه ای كه زندگی شان واقعاً بدان بسته است ، مقابل چشمانشان دارد می میرد و وقتی هیچ اقدام جدی از طرف مسوولان نمی بینند و حتی ملاحظه می كنند كه از یك اطلاع رسانی خشك و خالی هم در این باره مضایقه می شود ، نه در برابر نظام و انقلابی كه برای آن هزاران شهید داده اند كه برای به خود آوردن مسوولانی كه در این عرصه وظایف بر زمین مانده دارند ، اعتراض می كنند.

هر چند تجمع روز گذشته ارومیه فاقد مجوز بود و فرمانداری ، استانداری و امام جمعه نیز بر غیر قانونی بودنش تاكید كرده بودند و با تجمع كنندگان هم برخورد شد اما اصل ماجرا هنوز به قوت خود باقی است و آن این كه دریاچه ارومیه بعد از هزاران سال و در حالی كه تا همین 8-7 سال اخیر سرزنده و شاداب بود ، دارد خشك می شود و متعاقب آن ، میلیون ها هكتار زمین زراعی بر اثر وزش بادهای نمكی به شوره زار تبدیل می شود و چندین استان با پدیده دائمی ریزگردهای نمكی مواجه خواهند شد و نتیجه اش هم مهاجرت و بیكاری و نابودی كشاورزی و شیوع بیماری های نو ظهور و ... خواهد بود.

لذا از مردم و مسوولان انتظار می رود به جای تقابلات دشمن شاد كن ، با دلسوزی و همفكری و همكاری همدیگر ، چاره ای برای نجات دریاچه زیبای ارومیه بیندیشند و در اسرع وقت آن را اجرایی كنند.
قطعاً مسوولان نیز كه بخشی از همین مردم هستند ، می خواهند كه مشكل دریاچه حل شود و البته نیاز به اندكی همت و توجه بیشتر دارند كه امید است محقق شود و روزهای خوش دریاچه بازگردد.

ماجرای دریاچه نه یك اختلاف سیاسی و جناحی است و نه از تفاوت های ایدئولوژیك و قومی و ... نشأت می گیرد بلكه یك مساله زیست محیطی صرف است كه نباید گذاشت وسیله ای برای تسویه حساب ها و سوء استفاده های سیاسی شود و البته این مهم نیز تنها با اقدام عملی و جهادی برای نجات دریاچه میسر می شود و الا آلودن آن به سیاسی كاری ، تیر خلاصی خواهد بود بر پیكر نحیف و نیمه جان این زیبای ایرانی.

بیایید به خاطر خدا ، به خاطر خودمان و به خاطر بچه هایمان هم كه شده ، دریاچه را نجات دهیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
1
حالا یک سوال؟ چرا مجوز راهپیمایی ندادند؟ در این مورد هم پای آمریکا موساد و انگلیس در وسط هست؟پس این مجوز کی و برای چی صادر خواهد شد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
0
1
تعجبم چرا به نام خلیج فارس حساسیت نشان می دهیم اما از خشک شدن دریاچه غافلیم؟!!!
شریف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
1
0
مطمئن باشید عوامل این اغتشاشات دستگیر و به سزای عملشون خواهند رسید.مملکت قانون داره .واسه یه دریاچه 100تا آدم هوچی ریختن تو خیابون.اینها هدف خاص سیاسی دارند و دریاچه هم بهانه است.
k-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
0
0
درود بر مردم ارومیه.
شریف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
1
0
از کی تا حالا هوچی گری 100نفر شده اعتراض مردمی. اینها دریاچه رو بهانه قرار دادن.مملکت قانون داره هرکی هرکی که نیست.
حمیدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
0
1
مگه اعتراض حق هر شهروند نیست آخه برخورد واسه چی مگه چی کار کردن.یه تجمع محیط زیستی مگه چه اشکالی داره.یعنی حق ندارند نسبت به فاجعه و بی مسؤولیتهایی که در قبال دریاچه شهرشون اتفاق افتاده واکنشی نشان بدن.این دیگه چه جورشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
0
0
تو رو قسم به خون شهدا درياچه رو نجات بدين
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
0
0
دستور بدهند یا بخشنامه صادر کنند خشک نشود.
نظرات بینندگان