arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۰

پزشکیان: موضوع دریاچه ارومیه برای دولت مهم نیست

دولت تا الان كار خاصي نسبت به نگراني هاي ما انجام نداده است. به نظر مي رسد اين مساله آنقدر براي دولت مهم نيست چرا كه اگر مهم بود حداقل كاري انجام و طرحي براي نجات اين درياچه ارايه مي داد زيرا اگر قرار است منطقه حفظ شود بايد آب اين منطقه حفظ شود تا تمدن و صنعت نيز دچار چالش نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق: ماجراي بحران كم آبي و خطر خشكي دايم درياچه اروميه جديد نيست، اما با اين حال راي ندادن نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دو فوريت طرح آب رساني به اين درياچه بازتاب هاي گسترده اي در پي داشت كه از آن جمله مي توان به فراخوان برگزاري يك تجمع اعتراضي در ميان شهروندان اروميه اي براي روز شنبه پنجم شهريور اشاره كرد. مسوولان استان مجوز لازم براي برپايي اين تجمع را صادر نكردند و حجت الاسلام حسني هم آن را ممنوع خواند. بر اساس ادعاي برخي سايت ها تعدادي از فعالان مدني و سياسي استان در ارتباط با اين مساله بازداشت شدند. با اين حال خبر تشنگي درياچه اروميه همچنان داغ است. مسعود پزشكيان، نماينده مردم تبريز و عضو مجمع نمايندگان آذري زبان در گفت وگويي با «شرق» در اين باره سخن گفته است.
    
    درياچه اروميه در حال حاضر به بحراني ترين شرايط خود در چند سال اخير رسيده، چرا از سوي دولت و دستگاه هاي مرتبط با نجات اين درياچه كار به اينجا رسيد كه الان در حالت اضطرار به فكر راهي براي نجات اين درياچه باشيم؟
    مساله از اين قرار است كه مشكل درياچه اروميه پيش از اين نيز از سوي فعالان محيط زيست و برخي نمايندگان مطرح مي شد و مجلس در قانون برنامه پنجم، دولت را موظف كرده بود با تشكيل كارگروهي از سوي وزراي كشاورزي و نيرو و وزارت كشور و استانداران استان هاي منطقه آبريز درياچه اروميه طرح هايي براي حل مشكل اين درياچه ارايه كنند كه نه تنها طرحي ارايه نشد و مشكلي نيز حل نشد بلكه مشكلات اين درياچه بد تر از قبل شد و همه چيز بيشتر در حد حرف بود.
    طبق قانون، دولت موظف بود كه اين مشكل را حل كند، به دليل اينكه اين مساله براي منطقه بسيار مهم است. اگر در اين منطقه آب از بين برود تمدن و صنعت اين منطقه نيز از بين مي رود و تنها مساله اين نيست، چرا كه در حال حاضر آب هاي زيرزميني نيز در اين منطقه در حال از بين رفتن است و اين تبديل به دغدغه بزرگي براي مردم اين منطقه شده است.
    
    مجلس با توجه به وظايف نظارتي خود تاكنون چه گزارش و توضيحي از دولت در رابطه با اين مساله خواسته است؟
    ما جلسه هاي بسياري در اين رابطه داشتيم و مجمع نمايندگان آذري زبان هم بارها جلسه اي با حضور مسوولان و وزرا داشت به طوري كه چندين بار هم نمايندگان وزراي نيرو و كشاورزي را براي پاسخ نسبت به وضعيت اين در درياچه فراخواندند. همچنين مجمع نمايندگان جلسه اي داشت و بحث انتقال آب از درياي خزر از رود ارس و طرح هاي اينچنيني را هم بررسي كرد كه هنوز جواب نداده است.
    
    واكنش دولت نسبت به اين نگراني ها چه بوده است؟
    بله، دولت تا الان كار خاصي نسبت به نگراني هاي ما انجام نداده است. به نظر مي رسد اين مساله آنقدر براي دولت مهم نيست چرا كه اگر مهم بود حداقل كاري انجام و طرحي براي نجات اين درياچه ارايه مي داد زيرا اگر قرار است منطقه حفظ شود بايد آب اين منطقه حفظ شود تا تمدن و صنعت نيز دچار چالش نشود.
    
    اما در خبر ها آمده بود روز گذشته جمعي از فعالان محيط زيست و مردم اروميه در واكنش به نگراني هاي خود در رابطه با درياچه اروميه قصد تجمع داشتند.
    بله، اين قضيه به گوش ما نيز رسيده و مي دانيم كه اين اقدام قرار بوده صورت گيرد. با اين وجود به نظر من ما نهايتا بايد اجازه بدهيم كه خواست مردم به شكل قانوني به گوش مسوولان برسد، اما مساله اين است كه بايد سعي كنيم اين مساله وارد مسايل حاشيه اي و سياسي نشود چون بخشي از اين مسايل سياسي شده است كه درست نيست. همچنين بايد ببينيم كساني كه قصد تجمع دارند آيا مجوزهاي قانوني نيز براي اين اقدام داشته اند يا خبر؟
    
    شما به عنوان عضو مجمع نمايندگان آذري زبان آيا پيگير وضعيت بازداشت شدگان اين تجمع مي شويد؟
    بله، قطعا ما پيگير اين مساله مي شويم، البته به نظر من بهتر است كه مشكلات درياچه اروميه با رويكرد هاي علمي، منطقي و كارشناسي حل شود و ما با طرح ها و حرف هاي كارشناسي و علمي نگران اين درياچه باشيم؛ چرا كه با تجمع و اعتراض كه شايبه سياسي دارند مشكلات اين درياچه حل نمي شود و قضايا بيشتر سياسي و حاشيه اي مي شود.
نظرات بینندگان