arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۷ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۰

مصباح یزدی: می خواهند اسلام را بشناسند، می روند سایت دشمنان را می خوانند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخی می‌گویند می‌خواهیم اسلام را بشناسیم، ولی برای این کار به سراغ فلان سایت و یا روزنامه که دشمن اسلام هستند، می‌روند؛ این افراد دروغ می‌گویند که می‌خواهند اسلام را بشناسند.

به گزارش انتخاب به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مصباح یزدی  شب گذشته در ادامه شرح وصیت امام باقر(ع) به جناب جابر در دفتر مقام معظم رهبری در قم اظهار داشتند: مطالبی که در یک دین مطرح می‌شود از نظر  اهمیت و اولویت متفاوت است و برخی مسایل نیاز به تفسیر دارد، از این رو انسان باید برای پیدا کردن آن تحقیق کند، ولی برخی آموزه‌ها را با پاسخی اجمالی نیز می‌توان دریافت کرد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کردند: این که انسانی برای شناخت دین، بخواهد تمامی اجزای آن را بیاموزد و بعد به آنها عمل کند، فرصتی برای این کار به دست نمی‌آورد.

*بر محکمات دین تکیه کنیم

ایشان با بیان این که در قرآن نیز برخی آیات محکمات و مشبهات است، اظهار کردند: با توجه به این که برخی آیات جزو محکمات و قابل فهم است، ولی برخی آیات جزو مشبهات است، عده‌ای در ابتدا به سراغ این مشبهات می‌روند؛ از این رو گمراه می‌گردند، در صورتی که باید بر محکمات تکیه کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این که انسان برای شناخت اسلام باید به سراغ منابع محکم چون قرآن و عترت برود، بیان داشتند: این که فلان مستشرق درباره اسلام چه گفته است، برای ما حجت نیست، همان‌گونه که برای شناخت ادیان دیگر باید به منابع اصلی آنها رجوع کرد، در شناخت اسلام نیز باید به سراغ منابع اصلی اسلام برویم.

ایشان با بیان این که افرادی در شناخت اسلام دچار انحراف می‌شوند، تصریح کردند:‌ برخی می‌گویند می‌خواهیم اسلام را بشناسیم، ولی برای این کار به سراغ فلان سایت و یا روزنامه که دشمن اسلام هستند، می‌روند؛ این افراد دروغ می‌گویند که می‌خواهند اسلام را بشناسند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این که روش نادرست از شناخت دین، انسان را منحرف می‌کند، گفتند: افرادی که در مسیر درست شناخت دین وارد نمی‌شوند، آهسته آهسته  منحرف می‌شوند، از ایمان بی بهره‌ می‌‌مانند و نا خودآگاه داخل کفر می‌شوند.

*چهار اشتباه در شناخت دین!

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)در ادامه با بیان این که چهار اشتباه در شناخت دین وجود دارد، اظهار داشت: نخستین اشتباه تعمق است؛ به این معنی که شخص از مسیر اصلی شناخت خارج شده و به بی‌راهه می‌رود. این افراد متن دین را رها کرده و در حاشیه‌ها گم می‌شوند.

ایشان، تنازع را از دیگر مسائل منحرف کننده در شناخت دین برشمرده و عنوان داشتند: برخی همواره می‌خواهند با دیگران بحث کنند و آنها را محکوم کنند؛ کاری به درستی و غلطی مسئله ندارند، بلکه تنها به دنبال نزاع و درگیری هستند. کاری که این‌ها انجام می‌دهند از روی جهل است و این جهل آنها را در مسیر کفر قرار می‌دهد.

*کج‌بینی؛ آفت شناخت دین

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این که کج‌بینی نیز انسان را از شناخت دین منحرف می‌کند، گفتند: عده‌ای در مقام شناخت، کج بین هستند. اینها در ابتدا با اختیار خود بر اثر سوء رفتار راه کج را انتخاب می‌کنند و در ادامه خدا هم به دلیل کج‌رفتاری‌هایشان، دلهای آنها را کج می‌کند و بر قلوب آنها را مهر می‌‌زند.

ایشان افزودند: این افراد تلاش داشتند مردم را منحرف کنند، ولی خدا خودشان منحرف شوند؛ در این مرحله آنها خوب را بد و بد را خوب می‌بینند، در نتیجه ایمان را رها کرده و به دامان کفر می‌افتند.

*تک‌روی در شناخت دین!

آیت‌الله مصباح یزدی، شقاق را از دیگر انحرافات در عرصه دین‌شناسی معرفی کرده و عنوان داشتند: شقاق برای مطرح کردن خود است که ناشی از خود کم بینی به وجود می‌آید. این‌گونه افراد تلاش دارند تک روی کنند و بر خلاف دیگران حرکت کنند و با این تک‌روی می‌خواهند خود را مطرح نمایند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کردند: انحراف موجب بدعت‌گذاری در دین می‌شود؛ انحراف وسوسه‌های شیطانی است که انسان را به ضلالت و کفر می‌کشاند.

معظم در پایان تأکید کردند: انسان باید برای شناخت دین، ابتدا اصول و الزامات آن را بشناسد و بعد به مسائل جزئی بپردازد؛ در غیر این صورت سردرگم حاشیه‌‌ها شده و از اصول غافل می‌شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
PORTUGAL
|
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
0
1
جناب مگر با این سیاست عالی ! غیر از این انتظار داشتید ؟؟
ناشناس
|
PORTUGAL
|
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
0
2
اتفاقا" وقتی سراغ منابع اصلی که حضرت عالی فرمودید رفتم ، دیدم . . . . اگه بنویسم انتخاب سانسور میکنه !!!!!
نظرات بینندگان