arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۰

امام موسی صدر هم اکنون در لیبی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیئت لبنانی پیگیر سرنوشت امام موسی صدر که به ایران سفر کرده است، گفت: معتقدیم امام موسی صدر زنده است و هم اکنون در لیبی به سر می‌برد.

به گزارش انتخاب، خلیل علی حمدان دبیر کل سازمانهای آموزشی جنبش امل در گفتگو با مهر، در بیان اهداف سفرش به تهران گفت: در حقیقت ما به دعوت وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران برای یافتن راهکارهای تازه در خصوص روشن شدن وضعیت امام موسی صدر در شرایط حساس فعلی به ایران آمده ایم.

وی با بیان اینکه امام موسی صدر هم یک شهروند ایرانی است و هم یک شهروند لبنانی، گفت: براین اساس مسئله فقدان امام موسی صدر هم برای مسئولان لبنانی و هم برای مسئولان ایرانی بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیئت رئیسه جنبش امل با اشاره به سرنگونی رژیم قذافی در لیبی گفت: درحال حاضر از بین رفتن رژیم قذافی در لیبی امید دوباره ای را برای یافتن امام موسی صدر به ما داده است.

وی با بیان اینکه در دنیا مسئله ای به اندازه مسئله فقدان امام موسی صدر در هاله ای از ابهام باقی نمانده است، گفت: براین اساس اطلاعاتی که تاکنون در مورد وضعیت امام موسی صدر منتشرشده اطلاعاتی ناقص است، زیرا این اطلاعات تا قبل از فروپاشی رژیم قذافی در انحصار دستگاه امنیتی او بوده است.

خلیل حمدان تصریح کرد: البته ما معتقدیم امام موسی صدر زنده است و هم اکنون در لیبی به سر می برد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر برخی از اعضای جنبش امل در لیبی مشغول جمع آوری اطلاعات از امام موسی صدر هستند، گفت: طبق آخرین اطلاعاتی که بدست ما رسیده قذافی محل حبس امام صدر را دائما تغییر می داده است تا کسی نتواند به او دسترسی پیدا کند.

دبیر کل سازمانهای آموزشی جنبش امل در ادامه در خصوص اقدامات جنبش امل برای پیگیری وضعیت امام صدر نیز گفت: با مجموعه تلاش هایی که کردیم موفق شدیم حکم جلب معمر قذافی را از دادگاه رسمی لبنان اخذ کنیم.

وی همچنین در خصوص تبعات پیدا شدن امام موسی صدر بیان داشت: امام موسی صدر در صورت پیدا شدن و آمدن به لبنان علیه دشمن مشترک یعنی اسرائیل خواهد ایستاد، ضمن اینکه با ایجاد وحدت بین مردم لبنان فاصله های ایجاد شده بین آنان را کم خواهد کرد.

به گزارش مهر، امام موسی صدر در اواخر سال 1338 و به دنبال توصیه های حضرات آیات بروجردی، حکیم و شیخ مرتضی آل یاسین، وصیت مرحوم آیت الله سید عبدالحسین شرف الدین رهبر متوفی شیعیان لبنان را لبیک گفت و به عنوان جانشین آن مرحوم، سرزمین مادری خود ایران را به سوی لبنان ترک نمود. اصلاح امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه شیعیان لبنان از یکسو، و استفاده از ظرفیتهای منحصر به فرد لبنان جهت نمایاندن چهره عاقل، عادل، انساندوست و  با زمان مکتب اهل بیت به جهانیان از سوی دیگر، اهداف اصلی این هجرت را تشکیل می داد.

وی به عنوان یکی از برجسته ترین روحانیون دینی و سیاسی شیعیان پس از عزیمت به لبنان، مجلس اعلای شیعیان این کشور را تأسیس کرد و زعامت شیعیان لبنان را برعهده گرفت. مچنین جنبش محرومان لبنان موسوم به "جنبش امل" در اوایل سال 1353 به رهبری امام موسی صدر شکل گرفت. او در 9 شهریور 1357، طی سفری رسمی به لیبی به دعوت معمر قذافی، ناپدید شد.
نظرات بینندگان