arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۱۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۰
ايراني ها هفته اي چند ساعت سر كار مي روند؟ ؛

وای اگر 5 شنبه ها هم تعطیل شود...!

تعطيلات در ايران 52 روز جمعه بعلاوه 25 روز تعطيلات رسمي ملي و مذهبي از قبيل عيد غدير، عيد قربان، عيد نوروز، عاشورا، تاسوعا، عيد فطر، 22 بهمن و... كه جمعا 74 روز است. البته با فرض اينكه هيچ كدام از تعطيلات رسمي با جمعه مصادف نشوند! كدام بيشتر است؟ 124 روز تعطيلات خارجی ها يا 74 روز تعطيلات ما؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس اجتماعی "انتخاب"؛ كافي است كمي به گذشته برگرديم. آن موقع كه مدرسه رفتن، كار و پيشه مان بود و تعطيلات برايمان يك دنيا شادي به همراه داشت.   همان موقع كه از نيامدن معلم گرفته تا روزهايي كه به دليل برف و يخ زدگي زمين و آلودگي هوا و اجلاس سران كشورهاي اسلامي و هزار دليل و بهانه ديگر تعطيل مي شديم.

در دوران دانشگاه هم ذوق تعطيلي راحتمان نمي گذاشت و هر روز به اميد نيامدن استاد و برپا نشدن كلاس، گام به دانشگاه مي گذاشتيم و هيچ وقت معجزه ها را ناديده نمي گرفتيم كه به يكباره و بي خبر مي آمدند و شهر را تعطيل مي كردند و مي گفتند بين التعطيلين است و... البته سالهاست كه ديگر زمستان آنقدر جان ندارد كه برف هايش تعطيلي به همراه داشته باشند و گرد و غبار و آلودگي هاي هوا هم به اندازه اي عادي شده اند كه شهر را به خاطر آن ها تعطيل نمي كنند، پس يا بايد با همين صفحات قرمز موجود در تقويم بسازيم يا بر تعداد آن ها بيفزاييم...

تصميم سرنوشت ساز

در تاريخ چهارم مرداد ماه سال جاري رئيس جمهور در بيست و هشتمين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش سراسر كشور گفت كه تجربه نشان مي دهد زماني كه دو تا سه ساعت از ساعات كاري در ماه رمضان كاهش مي يابد، بازدهي افراد در ادارات بالاتر مي رود.

وي همچنين از مأموريت عده اي براي تهيه گزارش از ميزان تعطيلات كشورهاي ديگر در قياس با تعطيلات ايران خبر داد و گفت كه ماموران پس از طي مراحل بررسي تطبيقي تعطيلات در سطح بين المللي، نتايج را در قالب گزارش در شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه كردند كه بر اساس آن كمترين ميزان تعطيلات در دنيا متعلق به كشوري بود كه هم اكنون در خليج عدن قرار دارد و با مشكلات بسياري روبرو است و بعد از آن كمترين تعطيلي متعلق به ايران با 75 روز تعطيلي است و ساير كشور ها بالاي 100 روز تعطيلي دارند.

به عبارت ديگر ايران در ميزان تعطيلات در جهان؛ رتبه يكي مانده به آخر را دارد! رئيس جمهور در ادامه بررسي خود و براي بهبود وضعيت اقتصادي، گفت: «انشاء ا... پنج شنبه ها نيز تعطيل مي شود و من معتقدم بايد اسم تعطيلي را هم عوض كنيم. به عنوان مثال آن را به عنوان «روز خانواده» نامگذاري كنيم.» به باور وي، بايد اين نگاه را اصلاح كنيم كه تعطيلي، بطالت به نظر بيايد و بايد كاري كرد تا همه افراد بتوانند يك روز در خدمت خانواده باشند.

رئيس جمهور در جواب منتقداني كه دولت نهم و دهم را به تعطيلي زياد متهم مي كنند، گفت: «مگر كار كردن به ساعت طولاني است؟ دستور دين اسلام است كه روز و شب را در 3 وقت تقسيم كنيد و تنها در يك قسمت براي معاش فعاليت داشته باشيد و 2 قسمت ديگر براي ساختن انسان است».

تعطيلات ما بيشتر است يا تعطيلات آنها؟!

اين يك بحث داغ و هميشگي است كه آيا تعطيلات ما ايراني ها زياد است يا نه؟ بسيار در موردش حرف زده ايم و شنيده ايم و تحليل ها ارايه كرده ايم اما آيا واقعاً تعطيلات ما زياد است؟

شايد تعطيلات مناسبتي و اتفاقات  گاه و بيگاه كه ما را خانه نشين مي كند موجب شده فكر كنيم بيشتر از همنوعان اروپايي و آمريكايي مان تعطيلي داريم. البته بين سركار بودن و كار مفيد كردن فرسنگ ها فاصله است كه بار ها و بار ها موجب اشتباه ما در ميزان تعطيلات و روزهاي كاري شده است.

آيا تا حالا محاسبه كرده ايد كه تعطيلات در اروپا و آمريكا چند روز است؟

52 روز شنبه + 52 روز يكشنبه = 104 روز، كه اگر حدودا 20 روز تعطيلات رسمي ملي و مذهبي از قبيل روز استقلال، عيد كريسمس، عيد سال نو (ژانويه)، عيد شكرگزاري و... را نيز به آن اضافه كنيم، مساوي مي شود با 124 روز يعني بيش از يك سوم سال!

اما تعطيلات در ايران 52 روز جمعه بعلاوه 25 روز تعطيلات رسمي ملي و مذهبي از قبيل عيد غدير، عيد قربان، عيد نوروز، عاشورا، تاسوعا، عيد فطر، 22 بهمن و... كه جمعا 74 روز است. البته با فرض اينكه هيچ كدام از تعطيلات رسمي با جمعه مصادف نشوند! كدام بيشتر است؟ 124 روز تعطيلات آن ها يا 74 روز تعطيلات ما؟

و اما ساعات كاري!

در كشورهاي اروپايي و آمريكايي مردم فقط 5 روز در هفته روز كاري دارند، آنهم هفته اي حدود 30 تا 34 ساعت. ولي در ايران 6 روز در هفته روز كاري است آنهم روزي حداقل 8 تا 9 ساعت يعني هفته اي حدود 48 تا 54 ساعت كار كه اگر بخواهيم دو شغله ها يا كارهايي مثل مسافركشي و... را هم كه به عنوان كمك خرج انجام مي شوند محاسبه كنيم به هفته اي بيش از 80 ساعت مي رسد.

پس چرا آنها از ما جلوترند؟

باز هم به   همان چيزي مي رسيم كه همه خوب مي دانيم و بد از كنارش مي گذريم، يعني كار «مفيد و مؤثر».

در اروپا و آمريكا مردم درست و مفيد كار مي كنند؛ حتي اگر فقط 5 روز در هفته و روزي 6 ساعت كار كنند، چون از 6 ساعت كار، بيش از 5 ساعتش مفيد است. ولي ما در ايران، درست و مفيد كار نمي كنيم، هفته اي 6روز آن هم روزي 8 تا 9 ساعت (با احتساب اضافه كار)؛ ولي در خوشبينانه ترين حالت فقط نيم ساعت كار مفيد در روز كه اين مساله نيز به عوامل مختلف از جمله مديريت ضعيف اداري و... باز مي گردد.

حال اگر اين بار، «تعطيلات» را كنار گذاشته و به «كار» و «بازده» آن توجه كنيم به چه نتايجي مي رسيم؟ چرا آن ها كمتر سر كار مي روند و كمتر از ما كار مي كنند و بيشتر به تفريحاتشان مي رسند اما در انجام امور اينقدر موفقند؟

فرهنگ كار و بهره وري

فراموش نكنيم كه اگر تعطيلات بيش از ميزان منطقي باشد، سرعت حركت جامعه در مسير رشد را كاهش مي دهد. هم اكنون جامعه ما در حال حركت به سمت متغير تند شونده است و طبق نظريه زمان ها، حركت جامعه ايران، حركتي پاندولي است؛ بدين معنا كه بعضي مواقع تند و برخي مواقع كند است ولي در اكثر حالات در وضعيت متوسط به سر مي برد. بنابراين افزايش يك روز به تعطيلات هفتگي در كشور، تغيير و تحول وسيعي در جامعه ايجاد مي كند. پس پيش از اجرايي شدن، اين طرح بايد به صورت كار شناسانه مورد بررسي همه جانبه قرار گيرد.

اما بايد قبل از آن به فرهنگ بهره وري در ساعات كار و استفاده درست و مفيد از «زمان» هم بينديشيم و براي آن برنامه ريزي كنيم تا هم به كارمان درست برسيم وهم به خانه و تفريحمان! نه اينكه از اينجا مانده باشيم و از آنجا رانده!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
0
5
بنظر من این سیاست یک بام و دو هوا بایستی تغییر کند. پنجشنبه ها بعضی از ادارات دولتی تعطیل است ، بعضی از ادارات بصورت نصفه روزه کارمیکنند، بعضی از مدارس تعطیل است ، بعضی از شرکتهای خصوصی تعطیل هستند ، بعضی نیمه تعطیل هستند، اگر شما در یک اداره کارکنی که پنجشنبه تعطیل باشد ، اگر بخواهی به امور شخصی خودت رسیدگی کنی یا آن اداره مورد نظر که یاهاش کارداری تعطیله و یا ساعت دوازده ظهر که شد دیگه نمیتونی کاری انجام بدی و عملا" روز هم از دست میرود. بنظر من بایستی برای تعطیلی اولا بجای پنجشنبه ، شنبه را تعطیل کنند(بدلیل مسائل مربوط به ارتباطات بین المللی ) دوما این تعطیلی برای همه بخشهای کاری جامعه اعم از دولتی و نیمه دولتی و خصوصی یکسان باشد ، ساعات کاری هم برای بخش خصوصی و دولتی یکسان باشد، کارمندان بخش دولتی با ساعات کاری کمتر نسبت به بخش خصوصی و البته با مزایای بیشتر ، دریافت حقوق به موقع و احتمالا تعطیلات بیشتر ، عملا نوعی دوگانگی در جامعه بوجود آورده اند. مگر کارگران و کارمندان بخش خصوصی دراین مملکت زندگی نمیکنند که هم تطیلاتشان کمتر است ، هم ساعات کارشان بیشتر ، هم مزایایشان کمتر و معمولا حقوقشان را حداقل با تاخیر یک یا دوماهه دریافت میکنند. حالا بحث مزایا و سر وقت گرفتن حقوق پیشکش ، هر شرکت و اداره بسته به نوع توانش حقوق میدهد ، ولی لاقل از نظر ساعت کاری و تعظیلات باهم برابر باشند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
1
12
به همه اینها اضافه کنید که کشور ما نفت خیز و ثروتمنده و بنابراین مردم حق دارن راحتتر زندگی کنن و تعطیلات داشته باشن... البته اگه مدیریت درست باشه و اینقدر اختلاس و دزدی تو بیت المال نباشه
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
4
7
سلام

متاسفانه از یاد برده ایم که کشور ما کشوری پیشرفته نیست و ما نیازمند تلاش بیشتر هستیم تا به آن کشورهائی که بالای 100 روز تعطیلی دارند برسیم و با تعطیلی بیشتر خسارات بیشتری به منافع ملی ما وارد خواهد شد و آینده ای تاریکتر برای کشور.

چرا باید فکر کنیم که ایرانیها باید از این تنبلی که دارند باز هم کم تر کار کنند و آیا بهتر نیست نگاهی به کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه شرق آسیا بیندازیم؟ خود بنده در برخی از ایم کشورها بوده ام و دیده ام چگونه کار میکنند وای به حال ما که بخواهیم مملکت را باز بیشتر تعطیل کنیم ....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
1
7
آقای امین ، شما که به کشورهای توسعه یافته در شرق آسیا سفر کردید ، حتما میدانید آنجا روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل رسمیه و تازه تعطیلات دیگری مانند مناسبتهای ملی و مذهبی هم دارند ، ضمن اینکه با نداشتن منابع فراوان خدادادی ، بسیار هم پیشرفته شدند . پس هیچ ربطی به منابع زیرزمین و معدنی و تعطیلی نداره . آنها فقط در روزهای کاری ، با علاقه و وجدان کاری کار میکنند . نه مثل کشور ما .........و بعد همان آش و همان کاسه . ضمنا نفرموده بودید به کدام کشور سفر کردید که تعطیلات آنرا فراموش کردید.؟
پاسخ ها
امین
| CANADA |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
بورکینافاسو وگینه بیسایوومالت..بازم بگم؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
1
5
این برای تهرانی و اصفهانی و شهرهای بزرگ خوبه که برن شمال وامکانات رفاهی وتفریحی داره برای ما شهرستانی ها که امکانات نداریم باید فقط تو خونه بنیشیم این چه عدالتی که یک بارک درست نداریم سینما این دیگه فقط باید بایتخت راضی باشه.....
رضوی
|
UNITED STATES
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
0
1
این بحثیه که به نتیجه نمیرسه ، از یک طرف قشر کارمندان دولت و شاغلین در بخش خصوصی رو داریم که مسلما بدشون نمیاد تعطیل باشن و از تعطیلات لذت ببرن و از یک طرف کار افرینان و مدیران بخش خصوصی رو داریم که مسلما در اقلیت هستن ولی هزینه های زیادی دارن که با تعطیل شدن رسمی اون روز ضرر بیشتری میکنن و هزینه روزهای تعطیل رو باید از جیبشون بدن . به نظر من برای اینکه شاغلین بخش خصوصی و کارمندان دولت که از تعطیلی روزهای پنج شنبه حمایت میکنن حسن نیتشون رو نشون بدن بد نیست که حقوق اون یک روز تعطیلی رو از کارفرما طلب نکنن و موافق باشن که برای بیست و شش روز در ماه حقوق بگیرن ، من سالهاست که روز پنج شنبه رو برای کارمندام تعطیل کردم و در عوض در طول هفته اونها رو یک ساعت اضافه تر نگه میدارم ، برای تعطیلات عید هم به غیر روزهای تعطیل رسمی ( اول تا چهارم و دوازده و سیزده فروردین ) الباقی رو از مرخصی سالیانشون کم میکنم و به این شکل قسمتی از هزینه هامو جبران میکنم . نتیجه هم بد نبود ، هم کارمندان راضی هستن و هم من هزینه کمتری پرداخت میکنم ، به هر حال اگر هم قراره روزی تعطیل بشه به نظر من روز شنبه منطقی تر به نظر میرسه چون ارتباط ما با دنیای اقتصادی که غالبا شنبه و یکشنبه تعطیلن سه روز میشه در صورتیکه اگر این تعطیلی روز پنج شنبه ها باشه فقط سه روز در هفته رو با جهان در ارتباطیم و این خیلی به ضرر اقتصاد ماست..
سناباد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
0
0
جهت اطلاع چین فقط 10 روز تعطیلی واقعی در طول سال داره و سایر روزهای تعطیلی رسمی رو طوری برنامه ریزی و تشویق کرده که مردم باز هم تمایل بکار دارند. هند هم همینطور ، ترکیه هم همیچنین. نه داداش اینقدر این کشور نیاز به کار و زحمت داره که اصلا نیاز به اینهمه تعطیلی نیست!!!
مهوش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
0
0
ای کاش میشد دولت عزیزمان یه دستوری می دادند که پنجشنبه ها هم جزء تعطیلی های رسمی باشد چقدر خوب می شد به خدا اگر پنجشنبه ها تعطیل میشد چقدر ما به کارمان میرسیدم خیلی خوب میشد توروخدا یه دستوری بدید که 5 شنبه ها هم تعطیلی رسمی شود
مهوش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
0
0
با سلام میتونم از شما مسئول مخترم خواهش کنم امسال تعطیلی عید فطر افتاده سه شنبه و چهارشنبه امکانش هست دولت محترممان یه دستوری اتخاذ بفرمایند و پنجشنبه را هم تعطیل کنند تا بتونیم یه مسافرت بریم آخه من شاغل هستم و خیلی سخت به ما مرخصی می دهند به خاطر همین از شما مقام محترم عاجزانه خواهشمندم یه دستوری فرمایید تا پنجشنبه را هم تعطیل کنند خیلی خیلی ممنونم از محبت جنابعالی
نظرات بینندگان