arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶

معاون ظریف: اقلیم کردستان به برگزاری رفراندوم بسنده کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون ظریف: اقلیم کردستان به برگزاری رفراندوم بسنده کند
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد که دوستان ما در اقلیم کردستان به برگزاری رفراندوم و نمایش احساس مردمی بسنده کنند، زیرا اگر بیش‌تر از آن باشد آمریکا و اسرائیل از آن سوء استفاده می‌کنند.

ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایسنا درباره سفر ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه که قرار است هفته آینده در راس هیات بلندمرتبه نظامی به تهران سفر کند و سفر رییس‌جمهور این کشور به ایران گفت: سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سفر بسیار خوبی را به ترکیه داشت و در همان سفر هم از ژنرال آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه برای سفر به تهران دعوت کرد و او هم به سرعت این دعوت را پذیرفت. ابتدا تاریخ سفر دقیق مشخص نشده بود که در نهایت قطعی شد و قرار است بعد از آن آقای اردوغان به تهران سفر کنند، بنا بر این این سفرها مکمل هم هستند.

وی با بیان این‌که بعد از انقلاب این اولین سفر نظامی در این سطح بین ایران و ترکیه است، افزود: با هوشمندی رهبران دو کشور امروز در زمینه‌هایی فعالیت می‌کنیم که به دلایل مختلف در گذشته به آنها نپرداخته بودیم. مهم‌تر این‌که این همکاری‌ها در این برهه از زمان انجام می‌شود که موضوع اقلیم پیش آمده است. سفر رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه به تهران با فاصله کم از سفر سرلشگر باقری نشان می‌دهد که این تعاملات فقط یک ستاره در آسمان همکاری‌های دو کشور در این حوزه نیست، بلکه مجموعه‌ای از تحرکات است که به امید خدا می‌تواند در منطقه به ثمر برسد.

رحیم‌پور در پاسخ به این سوال که این تعاملات در نزدیک شدن دیدگاه‌های تهران و آنکارا در خصوص مسائل منطقه‌ای هم موثر بوده است؟ خاطرنشان کرد: مواضع ایران و ترکیه در رابطه با سوریه و تا حدی عراق با یکدیگر فاصله داشت، اما چند ماهی است که به خصوص بعد از مذاکرات آستانه و همکاری‌هایی که ایران، روسیه و ترکیه در این زمینه داشتند، اختلاف‌ها در حال کمتر شدن است و از این لحاظ سفر رئیس ستاد ارتش ترکیه به ایران بسیار مهم است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تهران و آنکارا را در حال توسعه و تقویت دانست و افزود: مقامات دو کشور در سطوح عالی در تماس هستند. بنعالی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور کشورمان مراوداتی دارند که در روزهای آینده هم بیش‌تر خواهد شد و وزرای خارجه دو کشور هم مرتب با هم در تماس هستند.

وی در رابطه با برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان با بیان این‌که نمی‌توانیم در این‌باره سریع پیش‌بینی کنیم، چراکه سیر حوادث بسیار زیاد است. هنوز خشکاندن ریشه داعش تمام نشده موضوع اقلیم را علم کردند. تا می‌خواهیم فتنه‌ای را خاموش کنیم مسائل دیگری را ایجاد می‌کنند.

رحیم‌پور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ با کردها روابطی بهتر از سایر کشورها داشته است و جنگ تحمیلی هم همین امر را نشان داد و رهبران اقلیم کردستان هم مهمان ما در ایران بودند و از روی خیر خواهی به آنها نصیحت کردیم و امیدواریم که به همین یک رفراندوم و نمایش احساس مردمی بسنده کنند و تمام شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در پاسخ به این‌که فکر می‌کنید وضعیت داخلی اقلیم کردستان بعد از رفراندوم به چه سمتی پیش خواهد رفت؟ تاکید کرد: وضعیت منطقه پیچیده است. نظر همه اندیشمندان و سیاسیون ما هم جلوگیری از ظهور مشکلی جدید در منطقه است.

وی ادامه داد: اظهارنظرهای مختلف در ایران، ترکیه و حتی اسرائیل در خصوص رفراندوم شده است و امیدواریم که برآیند این اظهارنظرها این باشد که دوستان ما در اقلیم کردستان محاسبات دقیقی کرده باشند و از روی احساسات تصمیم نگیرند، چراکه گاهی اوقات مردم از روی احساسات تحریک می‌شوند ولی نتیجه آن ممکن است نتیجه باب میل خود مردم اقلیم کردستان هم نباشد.

رحیم‌پور در پاسخ به این‌که ایران مجوز ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به میانمار را دریافت کرده است یا خیر؟ گفت: میانمار به ما مجوز ارسال محموله‌ کمک‌ها را داده است اما هنوز به ما مجوز ارسال محموله توسط نیروهای خودمان به این منطقه را نداده است. تلاش می‌کنیم بتوانیم در توزیع این این کمک‌ها نقش داشته باشیم و علاوه بر این در مورد داشتن یک بیمارستان (صحرایی) که به توان سریع‌السیر در این منطقه ایجاد کرد، رایزنی می‌کنیم.
نظرات بینندگان