arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶

صالح مسلم: آماده مذاکره با دمشق درباره خودمختاری کردها در شمال سوریه هستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبر کردهای سوری اظهارات وزیر خارجه سوریه مبنی بر اینکه دمشق آماده مذاکره درباره ایجاد منطقه‌ای خودمختار در شمال سوریه است را مثبت خواند و گفت که نظام فدرال در شمال سوریه وجود دارد اما آماده‌ایم درباره آن با دمشق مذاکره کنیم.

به گزارش انتخاب، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری روسیا الیوم، درباره مساله کردهای سوریه گفته بود: آن‌ها در سوریه خواهان نوعی نظام خودمختاری در چارچوب مرزهای کشور هستند و این مساله‌ای است که می‌توان درباره آن مذاکره کرد.

صالح مسلم

در واکنش به این موضع‌گیری ولید معلم، صالح مسلم، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت، صرف صحبت‌های این چنینی از یک مسؤول سوری در این سطح یک امر مثبت است.

وی گفت: حزب اتحاد دموکراتیک سوریه طرحی برای نظام فدرال دموکراتیک دارد و ما در هر زمانی آماده گفت‌وگو پیرامون این امر هستیم.

صالح مسلم تصریح کرد، طرح فدرالی که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه مطرح می‌کند، طرح کردی نیست بلکه طرحی برای تمام سوریه است.

وی همچنین این مساله را تکذیب کرد که خطوط تماس در حال حاضر با نظام و یا حتی با روس‌ها باز بوده باشد.

مسلم افزود: مسکو ممکن است در گفت‌وگوی آتی با نظام در این خصوص به ایفای نقش بپردازد و آن طرف تضمین کننده‌ برای هر توافقی باشد.

صالح مسلم خاطرنشان کرد: کردهای سوریه از ابتدا در این مساله شفاف اعلام کردند که به صورت استراتژیک و ایدئولوژیک مخالف جدا شدن از کشور هستند.

 این در حالی است که برخی کردهای سوریه مخالف برقراری نظام فدرال در شمال سوریه هستند.

از سوی دیگر، با نزدیک شدن به اعلام پایان نبرد رقه و بیرون راندن داعش از مرکز خلافت خود خوانده‌اش در سوریه و همزمان با پایان همه‌پرسی کردهای عراق، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه امروز (چهارشنبه) کنفرانس سراسری خود را در منطقه الرمیلان (شمال شرق سوریه) آغاز می‌کند. صالح مسلم و آسیا عبدالله، دو رئیس این حزب در این کنفرانس شرکت می‌کنند و در این کنفرانس مشخص می‌شود که فعالیت روسای این حزب که از سال ۲۰۱۳ در این پست هستند، تمدید می‌شود یا اینکه افراد جدیدی برای تصدی این پست‌ها انتخاب می‌شوند.

این کنفرانس چند روز بعد از پایان نخستین دور انتخابات محلی در مناطق شمال سوریه برگزار می‌شود.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان