arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶

منصوری‌آرانی: جناحی کردن مقوله دفاع مقدس رفتاری کوته‌بینانه است /حقایق دوران جنگ باید کامل بیان شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با بیان بخشی از خاطراتش از دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: تمام مردم ایران اعم از نظامی و غیرنظامی، قوای سه گانه ، ارتش و سپاه در جنگ حضور داشتند، در تمام فراز و نشیب ها دوشادوش هم دفاع کردند؛ اینکه عده ای این موضوع ملی را تبدیل به یک موفقیت جناحی کنند مسئله ای آزار دهنده و کوته بینانه است.
 
منصوری‌آرانی: جناحی کردن مقوله دفاع مقدس رفتاری کوته‌بینانه است /حقایق دوران جنگ باید کامل بیان شود

به گزارش انتخاب، عباسعلی منصوری آرانی به خبرآنلاین، با بیان اینکه جنگ مجموعه ای از موفقیت ها و شکست ها است؛ گفت: در دوران دفاع مقدس با توجه به مختصات زمانی و امکاناتی که داشتیم موفقیت هر روزه برای ایران غیر ممکن بود. برای مثال تیم فوتبالی را تصور کنید که برای یک بازی چندین روز تمرین می کنند، اما جنگ با فوتبال اصلا قابل قیاس نیست با کوچکترین اشتباهات بزرگترین شکست ها رقم می خورد.

وی ادامه داد: در شرایط جنگی باید بتوان مختصات آن دوره را کاملا تشریح و بازگو کرد نه اینکه از بخش هایی از آن امتناع کرد. عراق یک شبه تصمیم به حمله به ایران نگرفت؛ ما هم همیشه موفق نبودیم. بهتر است حقایق کامل بیان شود و تحلیل و نتیجه گیری را به شنونده سپرد. در دانشکده های نظامی پس از سی و چند سال واقعیت ها بیان می شود.

منصوری اظهار کرد: زمانی که من در دانشکده جنگ بودم فرمانده اکثر عملیات ها را دعوت کردیم تا برای دانشجویان نظامی زیر و بم عملیات را تشریح کنند. توفیق دیگر این بود تمام فرماندهان جنگ را هر دوشنبه و پنج شنبه در دانشکده جمع کردیم و تا کنون حدود 40 کتاب از ریزجزئیات جنگ و عملیات ها گردآوردی شده است.

او با بیان اینکه دفاع مقدس یک مقوله ملی است، عنوان کرد: تمام مردم ایران اعم از نظامی و غیرنظامی، قوای سه گانه ، ارتش و سپاه در جنگ حضور داشتند، در تمام فراز و نشیب ها دوشادوش هم دفاع کردند؛ اینکه عده ای این موضوع ملی را تبدیل به یک موفقیت جناحی کنند مسئله ای آزار دهنده و کوته بینانه است. نباید صرفا به این بخش از تاریخ ایران نگاه احساسی داشت. بهتر است مولفه های اجتماعی، فرهنگی، نظامی، امنیتی و اقتصادی آن را بررسی کرده و از انحرافات پیش آمده جلوگیری کنیم. نگاه همه جانبه و منصفانه باید به این مقوله مهم داشت، دهه 60 و همه مختصات دهه 60 در جنگ دخیل بودند پس تحلیل ها باید براین مبنا باشد.

او گفت: سیاست در این مواقع باعث کمرنگ شدن حقایق می شود، حزب و جناح در اینجا کاملا بی معنی و بی ربط است.

منصوری آرانی در بخش دیگری از اظهارات خود به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: «روز اول جنگ در دانشگاه افسری در حال آماده سازی مراسم فارغ التحصیلی عده ای از افسران و اهدای سردوشی بودیم که متوجه شدیم عراق به ایران حمله کرد؛ مراسم برگزار نشد دانشجویان به اهواز و آبادان اعزام شدند. مقاومت جانانه دانشجویان دانشکده افسری ستودنی بود. این قسمت از تاریخ جنگ هیچ گاه مطرح نشد و مغفول ماند. صدام گفته بود من سی و هفت روز دیگر به تهران میایم این ادعای بزرگی بود که به همت این دانشجویان به سرانجام نرسید. دانشجویانی که بعد از حمله در دانشگاه ماندگار شدند تلاش کردند تا آموزش ها دفاعی را به مردم عادی نیز بدهند چرا که شرایط بحرانی و غیرعادی بود. بسیج دانش آموزی و کارگری ارمغان همان دوران سخت است. کارگران از حدود ساعت 14 تا 19در خود دانشکده افسری اموزش می دیدند. نیروها برای تدریس به دانش آموزان وارد مدارس می شدند. بنده در ان روزها در دبیرستان علوی آموزش میدادم؛ در آن زمان بسیاری از افرادی که در حال حاضر مسئولیت دارند درس می خواندند برای مثال حاج مصطفی و حاج مجتبی خامنه‌ای، آقای رفیق دوست و پسر آیت الله امامی کاشانی، دکتر باقری، آقای مهدوی کنی که الان رئیس دانشکاه امام صادق است و بسیاری دیگر که اکنون حضور ذهن ندارم در آن مدرسه حضور داشتند.»

وی در پایان گفت: نقش دانشکده افسری را چه در دفاع مقدس و چه در آموزش ها باید بیشتر تشریح کرد انشالله یک زمانی تاریخ و خاطرات جنگ به خوبی بیان شود. همانطور که گفتم بسیاری از فرماندهان که سن قریب به 80 سال داشتند خاطراتشان مکتوب و صوتی گرد آوری شد. اسناد تمام جمع آوری شده در حال حاضر هزاران صفحه مستندات جنگ نوشته شده است. امید است روزی در دسترس همگان قرار بگیرد.
نظرات بینندگان