arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۵۱۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶

عامل بیکاری در شمال کشور چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا به نقل از معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی گزارش داد:‌ تغییرکاربری بی رویه زمین های کشاورزی و ساخت و ساز در مناطقی از شمال کشور بویژه مازندران یکی از علت های اساسی بیکاری در این منطقه است.

عیسی منصوری در کارگروه تخصصی، اشتغال و کارآفرینی در شهرستان عباس آباد مازندران افزود:‌ امروز شرائط به گونه ای است که هویت اغلب روستاها به علت تغییر بی رویه کاربری اراضی در خارج از بافت و نیز ساخت و سازهای غیرمجاز خدشه دارشده و با چنین وضعیتی ضمن آنکه هیچ اشتغال پایداری در این مناطق ایجاد نشد بلکه بلکه بسیاری از فرصت های شغلی نیز سلب شد.

وی توضیح داد: به عنوان نمونه غرب مازندران که اقتصاد آن برپایه کشاورزی، گردشگری و صنعتی تعریف شده، امروز در وضعیتی قرار گرفته که اقتصاد آن به سمت و سوی خدمات یعنی خرید و فروش زمین، ساخت و ساز یا موارد دیگری سوق پیدا کرده است.

منصوری اضافه کرد :‌ بسیاری از کشاورزان و روستائیان زمین هایشان را به افراد غیربومی فروختتند و روستاها از سکنه بومی خالی و تبدیل به ویلا و شهرک سازی شده و هیچ تحولی در حوزه کسب و کار به وجود نیامده و همچنان وضعیت معیشتی مردم این منطقه بدتر از دوره های گذشته می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : هرچند دولت ساز و کارهای خوبی برای پیشگیری، مقابله و برخورد با تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز اتخاذ کرد ، ولی در صورت ادامه این معضل تمامی مزیت های حوزه گردشگری منطقه کمتر از 2 دهه آینده از بین خواهد رفت.
 
ایجاد اشتغال به تناسب ظرفیت های هراستان مهم ترین رویکرد دولت
 
منصوری گفت : امروز رویکرد اساسی دولت تدبیر و امید همسو با شعار سال رهبری فرزانه بهره مندی از توان بخش خصوصی و یا به تعبیری مشارکت دادن مردم به منظور استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های هر منطقه ای در حوزه اشتغال است.

وی افزود :‌ استان های شمالی به واسطه برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه های مختلف بویژه گردشگری شرائط بسیار خوبی در زمینه اشتغال دارد و اولویت دولت نیز توجه به حوزه گردشگری و آی تی است.

او ادامه داد : تاکنون 120 دهستان برای فعالیت در حوزه گردشگری در این مناطق شناسایی شده و در بخش آی تی نیز تاکنون فعالیت های خوبی انجام گرفته است.

معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت : نکته مهم تر این که دولت برای اجرای برخی از طرح های گسترده مانند کارورزی حدود 20هزار میلیارد تومان اعتبار با سود کم بهره در نظر گرفته است و فرآیند اجرای این طرح ها هم اکنون در سراسر کشور در حال اجرا است.
نظرات بینندگان