arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶

رویترز: تهدیدهای ترامپ علیه برجام باعث جدایی اروپا از آمریکا می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری رویترز در یادداشتی نوشت که تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه برجام ممکن است باعث شود که اروپا راهش را از واشنگتن جدا کند.

به گزارش انتخاب، رویترز روز پنجشنبه نوشت: ترامپ به یک ضرب الاجل مهم در مورد سیاستش درقبال ایران نزدیک می شود. وی روز 15 اکتبر (23 مهر) باید تصیمش را در خصوص پایبندی ایران به توافق هسته ای اعلام کند. وی از زمانی که به ریاست جمهوری رسیده، دو بار با اکراه پایبندی ایران را تایید کرده است. سخنرانی ستیزه جویانه وی در سازمان ملل متحد این باور را به وجود آورده است که شاید این بار این کار را نکند.
 
رویترز: تهدیدهای ترامپ علیه برجام باعث جدایی اروپا از آمریکا می شود 
 در ادامه این یادداشت آمده است: اگر آمریکا تهدیدهای خود را عملی کرده و به اجرای تعهدات خود در برجام پایان دهد، متحدان اروپایی آن مجبور خواهند شد میان ارتکاب جرم یا اشتباه یکی را انتخاب کنند. اروپایی ها هر کدام را که برگزینند، توان ائتلاف فراآتلانتیکی در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت.
 
رویترز نوشت: ایران به برجام پایبند است. جامعه اطلاعاتی آمریکا، آژانس های اطلاعاتی دیگر و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم این پایبندی را تایید کرده اند. سران اروپایی با اعلام عدم پایبندی ایران مخالف هستند زیرا این مساله احتمالا باعث خواهد شد که کنگره تحریم ها [علیه ایران] را ازسر بگیرد.
 
به نوشته این خبرگزاری غربی، این تنها یکی از زیان هایی است که به این توافق و این ائتلاف می رسد. زیان دوم، سوءاستفاده آمریکا از توانش برای اعمال مجدد تحریم های سازمان ملل علیه ایران است.
 
اگر آمریکا تحریم های خود را دوباره علیه ایران وضع کند، از تحریم های سازمان ملل نیز به نفع خود استفاده خواهد کرد.
 
به نوشته رویترز، اروپا به شدت با سیاست آمریکا مخالف است. فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صحه گذاشتن بر رویکرد سران ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان گفته که توافق هسته ای کارآمد است و باید حفظ شود. اتحادیه اروپا به روشنی اعلام کرده که اگر آمریکا از توافق خارج شود، تمام توان خود را به کار خواهد بست تا با حفظ روابط بازرگانی با ایران، این توافق را زنده نگه دارد.
 
رویترز با پیش بینی اینکه «کشورهایی مثل روسیه و چین ، ممکن است در اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران مصمم نباشند» در ادامه نوشت: اختلاف میان آمریکا ، سازمان ملل و اروپا «احتمال اینکه ایالات متحده بتواند دوباره فشارهای اقتصادی بین المللی شدیدی را [علیه ایران] وضع کند، کم می کند».
 
ترامپ هفته گذشته توافق هسته ای با ایران را «یک شرمساری برای ایالات متحده» خواند. وی گفت که تصمیمش را در مورد تایید یا عدم تایید پایببندی ایران به توافق هسته ای گرفته است اما از مطلع کردن دیگران حتی کسانی مانند «ترزا می» نخست وزیر انگلیس امتناع کرد.
 
هفته های منتهی به ضرب الاجل 15 اکتبر شاید آخرین شانس خوب اروپا باشد تا به ترامپ و مشاورانش توضیح دهد که تضعیف برجام فاجعه ای نه تنها برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، بلکه فاجعه ای برای روابط میان آمریکا و اروپا نیز خواهد بود. تنها برندگان آن دشمنان آمریکا و اروپا خواهند بود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان