arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۰۷ مهر ۱۳۹۶

تماس دبیرکل اتحادیه عرب و وزیر خارجه عراق/ تاکید بر حفظ یکپارچگی عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر کل اتحادیه عرب شامگاه پنجشنبه در گفت و گوی تلفنی با ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق با حمایت از دولت این کشور در خصوص آخرین تحولات عراق پس از همه پرسی اقلیم کردستان گفت و گو کرد.

به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع، احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه در این گفت وگوی تلفنی با ابراهیم الجعفری گفت: اتحادیه عرب آماده میانجی گری برای حل اختلافات میان اقلیم و دولت مرکزی عراق در چهارچوب حفظ وحدت و یکپارچگی عراق است.
 
دبیر کل اتحادیه عرب همچنین با اشاره به تصمیمات اخیر اتخاذ شده از سوی شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب در خصوص مساله همه پرسی، اقداماتی که اتحادیه عرب می تواند در این خصوص انجام دهد را تشریح کرد.
 
بر اساس این گزارش احمد ابوالغیط و ابراهیم الجعفری همچنین در خصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه صحبت کردند.
 
همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق دوشنبه گذشته با وجود مخالفت های بین المللی ، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قانون اساسی عراق و قوانین بین المللی، در مناطقی از شمال عراق ( استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین) برگزار شد.
 
دولت بغداد تاکنون بارها اعلام کرده است ، نتایج همه پرسی را به رسمیت نخواهد شناخت و در مورد آن هیچ مذاکره ای نخواهد کرد.
 
درهمین راستا حیدرالعبادی نخست وزیر عراق روز سه شنبه به اقلیم کردستان 72 ساعت مهلت داد تا فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی را به بغداد تحویل دهد.
 
مقامات اقلیم کردستان در آن زمان بلافاصله این گونه درخواست ها را رد کرده اند.
 
بغداد می گوید همه پرسی بر خلاف قانون اساسی عراق و قوانین بین المللی است و شهروندان را با تهدید و ارعاب به پای صندوقهای رای برد‌ه‌اند.
نظرات بینندگان