arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۶

میزان بارندگی تهران در سال آبی ۹۶-۹۵ چقدر بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سال آبی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ چند روزی است که به اتمام رسیده و طبق آمار وضعیت بارش‌ها نسبت به سال گذشته بهبود داشته و منابع آبی تهران با کمبودی حتی در زمان پیک مصرف نیز روبررو نشد.

به‌ گزارش ایسنا، در محدوده جغرافیایی استان تهران ۵ ایستگاه باران سنجی به عنوان ایستگاه مبنا انتخاب شده که آمار آنها به صورت روزانه دریافت و در پایان هر ماه گزارش تحلیلی از وضعیت ریزش های جوی حوزه عملکرد و محدوده جغرافیایی استان تهران تهیه می شود.

بر اساس آخرین آمار طی سال آبی  ۱۳۹۶ -۱۳۹۵ حدود ۳۰۰.۹ میلی متر بارندگی در استان تهران انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن ۹ درصد و نسبت به بلند مدت ۸ درصد افزایش یافته است.

متوسط بیشترین بارش ها در سال آبی گذشته در ماه بهمن به میزان ۷۰.۷ میلی متر رخ داده که کمترین بارش ها نیز مربوط به ماه‌های مهر ۱۳۹۵ و خرداد ۱۳۹۶ بوده که هیچ بارندگی در این ماه‌ها رخ نداده، همچنین بیشترین نزولات برفی سال آبی گذشته مربوط به ماه‌های دی، بهمن و اسفند ۱۳۹۵ که در ایستگاه های حوزه آبریز سد لار میزان بارش برف نسبت به سایر مناطق دارای مقادیر بیشتری است.

بیشترین میزان بارندگی نیز در ایستگاه چشمه اعلا به میزان ۶۹۶ میلیمتر و کمترین بارش نیز در ایستگاه شمس آباد ورامین به میزان ۱۸۹ میلیمتر به ثبت رسیده، علاوه‌ بر این بررسی‌های به عمل آمده روی آمار مربوط به دمای ایستگاه‌ها نشان می‌دهد که  طی شش ماهه نخست سال آبی گذشته ( ۱۳۹۶-۱۳۹۵ )دما در بیشتر ایستگاه‌های منتخب دارای مقادیر کمتری نسبت به  مدت مشابه سال گذشته و درازمدت بوده، اما  متوسط میزان دما از ابتدای فروردین ۱۳۹۶ تا ۳۱ شهریور نیز نسبت به  مدت مشابه سال ۱۳۹۵ و همچنین درازمدت  با افزایش مواجه بوده است.

از سوی دیگر بیشترین دما در ایستگاه تبخیر سنجی شهید عباسپور و کمترین دما نیز در ایستگاه تبخیرسنجی لار - پلور ثبت شده همچنین از مجموع ۱۹۰ سیلاب به وقوع پیوسته  سه مورد آن مخرب بوده که یک مورد در منطقه فیروز کوه، یک مورد در محدوده جنوب تهران و یک مورد مخرب دیگر در ایستگاه هیدرومتری شهرک واقع در طالقان به وقوع پیوست.

در خصوص وضعیت سدها نیز باید گفت که سدهای کشور شش درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر آب در مخزن خود ذخیره دارند. همچنین بر اساس ارزیابی صورت گرفته حجم مخزن سدهای کشور در شهریورماه سال جاری ۲۳.۵۳ میلیارد مترمکعب، ورودی به سدها ۳۸.۳۹ میلیارد مترمکعب و خروجی ۳۹.۵۵ میلیارد مترمکعب بوده و تنها حدود ۴۷ درصد مخازن سدها نیز پر هستند.

بررسی این اعداد و ارقام حاکی از کاهش ۱۴ درصدی ورود روان آب‌ها به سدهای کشور و عمده کاهش مخزن سدها نیز مربوط به استان خوزستان و سدهای حوزه کارون بزرگ است. حجم انتهایی شهریورماه سدهای حوزه کارون بزرگ ۸.۵ میلیاردمترمکعب است که از این رقم شش میلیارد حداقل حجم تراز نیروگاهی خواهد بود و به تعبیری این منطقه با ۲.۵ میلیارد مترمکعب سال آبی را آغاز خواهد کرد.

حجم مخزن سدهای پنج‌گانه تهران نیز روی عدد ۸۴۵ میلیون مترمکعب قرار گرفته است. در سامانه غرب تهران سدهای طالقان و کرج به ترتیب با ۳۱۷ و ۱۵۲ میلیون مترمکعب حجم مخزن وضعیت مساعدی دارند و شرایط مشابه سال گذشته را تجربه می‌کنند.

در سامانه شرق تهران نیز سد لار با حجم مخزن ۱۰۹ میلیون مترمکعب، ماملو با ۲۰۲ میلیون مترمکعب و لتیان با ۶۵ میلیون مترمکعب در شرایط مناسبی قرار دارند و از وضعیت بحرانی سال‌های ۱۳۹۱و ۱۳۹۳به دور هستند.

هم اکنون سد دوستی با حجم ۳۳۸ میلیون مترمکعب، سدهای درودزن و ملاصدرا با ۴۱۰ میلیون مترمکعب، کمال صالح با ۸۳ میلیون مترمکعب، استقلال با ۸۵ میلیون مترمکعب، زاینده رود با ۲۰۰ میلیون و شیرین دره با ۴۱ میلیون مترمکعب در وضعیت مشابه سال گذشته و یا شرایط به مراتب بهتر از سال آبی گذشته را تجربه می‌کنند.

سد کوثر با ۳۰۰ میلیون مترمکعب، سد رجایی با ۲۳ میلیون مترمکعب و ستارخان نیز با ۲۰ میلیون مترمکعب بخشی دیگر از حجم موجود سدهای تأمین کننده آب شرب کشور است. براساس ارزیابی صورت گرفته در کشور وضعیت قرمزی نسبت به سدهای تأمین کننده آب شرب وجود ندارد و در قبال وضعیت زرد سایر سدها نیز به دلیل وابسته بدون به منابع آبی نیازمند پایش دقیق هستند.
نظرات بینندگان