arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۶

سیاستمدار کرد: اتحادیه میهنی بازنده اصلی همه پرسی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از اعضای کرد پارلمان عراق با انتشار مقاله ای روز جمعه با اشاره به برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق، اتحادیه میهنی را بازنده اول این همه پرسی دانست و نوشت اتحادیه میهنی کردستان عراق کرکوک و دوستی جمهوری اسلامی ایران را تواما در نتیجه این همه پرسی از دست داد.

به گزارش انتخاب، شوان داودی در یادداشت خود در سایت 'اوینه' نوشته است:مناطقی چون کرکوک و مناطق مورد منازعه بطور سنتی تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان عراق بود و همزمان اتحادیه میهنی کردستان عراق در اقلیم در زمره دوستان ایران به شمار می رود.
 
سیاستمدار کرد: اتحادیه میهنی بازنده اصلی همه پرسی است 
وی افزود: با توجه به برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق که جمهوری اسلامی ایران مخالف آن بود اتحادیه میهنی کردستان عراق نه تنها مناطق تحت نفوذ خود و بخصوص کرکوک را از دست داد، بلکه دوستی جمهوری اسلامی ایران را هم از دست داد که در مواقع بحرانی همواره حامی ما بوده است.

براساس نوشته این عضو کرد پارلمان عراق، اگرچه در این مدت پلهای بزرگی در کرکوک ساخته شد ، اما با برگزاری همه پرسی پل اعتمادی که جلال طالبانی بین اقوام و مذاهب مختلف درست کرده بود، از بین رفت و دیدگاه سایراقوام و مذاهب نسبت به کردها منفی شد.

شوان داودی اضافه کرده است که فارغ از همه این شکستها ، بعد از نبرد با داعش فرصتی پیش آمده بود تا مناطق مورد منازعه تنها توسط کردها مدیریت شود، اما این فرصت را هم رهبران کرد از دست دادند.

همه پرسی اقلیم کردستان عراق هفته پیش در میان مخالفت های گسترده بین المللی، منطقه ای و داخلی در سه استان اقلیم کردستان عراق و مناطق مورد منازعه برگزار شد، موضوعی که به یک بحران در روابط اربیل با بغداد انجامید و دولت مرکزی عراق را بر آن داشت تا برای اعاده حاکمیت عراق، تدابیر سختی را از جمله ممنوعیت پروازهای بین المللی به فرودگاه های کردستان عراق به اجرا بگذارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان