arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۷۶۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۰۸ مهر ۱۳۹۶

حکیم: رهبران کردستان عراق طرح مرجعیت دینی را به کار بندند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس تحالف ملی عراق از رهبران کردستان عراق خواست تا دیر نشده از فرصت استفاده کنند و طرح مرجعیت عالی را برای حل بحران همه پرسی به کار بندند.
 
پایگاه اینترنتی «أین نیوز» در گزارشی نوشت: عمار الحکیم از منطقه کردستان عراق خواست رهنمودهای مرجعیت عالی دینی را که درباره بحران همه پرسی مطرح شد به کار بندند.
 
حکیم در مجلس عزاداری حسینی در شب نهم محرم که در دفترش در بغداد برگزار شد، گفت پیشنهاد مرجعیت دینی عالی نقشه راهی برای حل بحران بین دولت منطقه کردستان و دولت مرکزی براساس قانون اساسی و سایر قوانین و رجوع به دادگاه فدرال برای صدور رای نهایی است.
 
وی افزود مرجعیت دینی برای همه است و دارای نظر استوار و براساس دلسوزی است و برخاسته از برداشتهای خاص یا منافع سیاسی نیست . وی تاکید کرد طرح مرجعیت دینی عالی چارچوبها و اصول را مشخص کرد و درباره گرایشهای جدایی طلبانه هشدار داد و این طرح ادامه موضع امام حکیم است که درباره حرام بودن جنگ با کردها فتوا داده بود. حکیم تاکید کرد قبل از اینکه دیر شود و عوامل خارجی مداخله کنند و کار به مرحله ای برسد که بازگشت دشوار باشد، باید از فرصت استفاده کرد . وی از رهبران منطقه کردستان خواست پس از اعلام لغو همه پرسی به گفتگو بازگردند. وی اعلام کرد از اقدامات مجلس نمایندگان و دولت در عمل به قانون اساسی و سایر قوانین حمایت می کند. حکیم درباره هر نوع تعرض به شهروندان کردو منافع آنهاهشدار داد زیرا کاری از دستآنها بر نمی آید.
 
حکیم خطاب به ساکنان کردستان درباره حقوق (کارمندان و کارکنان) گفت اگر به قانون اساسی متعهد بودند و نفت را به دولت مرکزی تحویل می دادند کارمندان در منطقه کردستان حقوقشان را دریافت می کردند؛ همانطور که کارمندان در بغداد و سایر استانها حقوقشان را دریافت می کنند.
نظرات بینندگان