arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۰۹ مهر ۱۳۹۶

مقام افغان: اگرصلح نکنیم سوریه ای دیگر می‌شویم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس شورای عالی افغانستان و رهبر حزب وحدت اسلامی این کشور اعلام کرد که اگرجریان های موجود در افغانستان با یکدیگر به صلح نرسند به طور قطع این کشور به سوریه دوم بدل خواهد شد و میدان جنگ های نیابتی کشورهای دور و نزدیک خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، «محمد کریم خلیلی» که روز یکشنبه در آئین سوگواری عاشورا و در جمع عزاداران مسجد نبی اکرم (ص) شهر کابل پایتخت افغانستان سخن می گفت ، افزود: تداوم ناآرامی و درگیری های مسلحانه تنها کشورمان را به میدان رقابت کشورهای منطقه و قدرت های بین المللی تبدیل می کند.
 
خلیلی خواست اساسی و جمعی ملت افغانستان را صلح خواند و از کشورهای همسایه افغانستان و دیگر کشورهای منطقه خواست که از روند گفت وگوهای صلح با محوریت دولت رسمی این کشور پشتیبانی کنند و دست از حمایت مخالفان مسلح بردارند.
 
او که در آستانه سفروزیر دفاع پاکستان به کشورش سخن می گفت اشاره کرد که تداوم این وضعیت برای هیچ کس سودمند نیست و در ادامه این روند بلا ها دامن گیر همه خواهد شد.
رئیس شورای عالی صلح افغانستان گفت : ملت افغانستان دیگر هرگز اجازه نمی دهد که کشورش به دوران جنگ های داخلی دهه 80 برگردد و جوانان این کشور برای چیزی کشته شوند که جز بدبختی دستاوردی ندارد.
 
خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری سابق افغانستان به حضورمردم در عزاداری ها اشاره کرد و گفت: گزارش مکرر رسید که در مراسم عاشورا شرکت نکنید زیرا دشمنان ملت این مجالس را هدف گذاری کرده اند اما من و نیز مانند مردم شهادت در مسیر عاشورا را با افتخار می پذیرم.
 
وی خطاب به گروه تروریستی داعش که مساجد و به ویژه مراسم دهه محرم را تهدید کرده است گفت که حملات تروریستی تجلیل آئین های محرم و عاشورا را کم رنگ نمی سازد.
خلیلی از مردم افغانستان خواست که هرچه با شکوه تر در آیین های عاشورا و محرم شرکت کنند و پیام امام حسین (ع) و یاران با وفایش را در نهضت عاشورا به عنوان پیام آزادگی و حق طلبی گسترش دهند.
 
رئیس شورای عالی صلح افغانستان تاکید کرد که با وجود دشمنی های زیاد با نهضت امام حسین (ع) و با گذشت قرن ها ؛ هر روز این پیام حیات بخش برای بشریت و خاص برای مسلمانان گسترش می یابد.
 
خلیلی تصریح کرد که مسلمانان از اعم از شیعه و سنی به پیام نهضت عاشورا نیازمند هستند و ضرورت این نیاز هر روز بیش از پیش آشکارتر می شود.
 
امروز در افغانستان نیز مانند پهنه گسترده جهان اسلام ، مسلمانان این دیار در سوگ امام حسین (ع) و یاران با وفایش عزاداری کردند و به رغم وجود تهدیدهای فراوان جانی از سوی تروریست ها تکفیری این آئین را با شکوه برپا کردند.
برچسب ها


برچسب ها: افغانستان
نظرات بینندگان