arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۰۹ مهر ۱۳۹۶

اکرمی: دو خط امام حسین (ع) و یزید تاکنون هم وجود دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه «دو خط امام حسین (ع) و یزید تا کنون هم وجود دارند»، تأکید کرد: ما در دنیای امروز هم مشاهده می کنیم که حرف های یک طرف با منطق، دلیل، صراحت و صداقت بازگو می شود و طرف دیگر سعی بر استعمار، استثمار و استکبار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی در گفت و گو با جماران، در مورد نحوه صحیح تبلیغ قیام امام حسین (ع) اظهار کرد: خوشبختانه داستان کربلا و نهضت حسینی کاملا شفاف، گویا و رسا است. در این واقعه دو خط مقابل یکدیگر هستند که یکی خط الهی، توحیدی، ولایتی و معنوی است و یک خط هم در مقابل آن قرار گرفته که می گوید باید از کسی که حاکم بر جامعه است اطاعت کرد و هرکس از او اطاعت نکند از دین خارج شده است.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: این دو خط کاملا در خطبه ها و کلمات امام حسین (ع) چه در مدینه و مکه و چه در راه کربلا و روز عاشورا بازگو شده است و طرف مقابل هم به دلیل اینکه باور به جبر دارد و هرگز اختیار و اراده و انتخاب را قبول ندارد، می گوید هرچه رخ می دهد خدا می خواهد و هرچه انجام می گیرد خواست خداست بنابر این باید تسلیم بود.

وی ادامه داد: این مطلب الآن هم کاملا گویا و روشن است و ما در دنیای امروز هم مشاهده می کنیم که حرف های یک طرف با منطق، دلیل، صراحت و صداقت بازگو می شود و طرف دیگر سعی بر استعمار، استثمار و استکبار دارد. این دو خط تاکنون در مقابل هم قرار گرفته اند و اکنون به همدیگر رسیده اند.

اکرمی در مورد بیان مطالب غیر مستند از واقعه عاشورا گفت: باید کسانی که اهل فهم، فقه، فلسفه، منطق و تاریخ هستند قضایای دارای مدرک را رو به روی هم قرار بدهند و آن وقت است که کاملا روشن می شود. مثلا در روایات آمده است که وقتی اسراء وارد کوفه شدند مردم کوفه برای اسراء گریستند و ابراز ناراحتی کردند و حضرت سجاد (ع) فرمود که اگر شما برای گریه می کنید پس چه کسی مردان ما را کشته و از بین برده است؟

وی افزود: ما در طول تاریخ دیده ایم که اگر قدرت تبلیغی و قدرت زر و زور و تزویر و قدرت تحمیق باشد حقایق را یک طور بازگو می کند و اگر قدرت انصاف، اعتدال، عقل، خرد و امثال اینها باشد صورت مسأله به گونه دیگری خواهد بود.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه قرآن و سنت پیامبر (ص) دو مستند قطعی است که مدارک و دلایل را بیان می کنند، اظهار کرد: قبل از اینکه ما به تاریخ بپردازیم قرآن و سنت پیامبر (ص) به عنوان دو مستند قطعی مدارک و دلایل را بیان می کنند. مبانی قرآن دعوت به هدایت، سعادت، رشد و تعالی و منوط بر انتخاب آگاهانه انسان ها است. باید تاریخ را بر این معیارها که هم در قرآن و هم در سنت داریم عرضه کنیم تا صورت مسأله برای هرکس که منصف و اهل منطق است روشن شود.

وی تأکید کرد: ما در طول تاریخ دیده ایم که شاعران هم از ابتدا دو خط را دنبال کرده اند. بعضی ها خط ایمان، عقل، انصاف و شرف را دنبال کردند و بعضی ها هم در هر وادی وارد می شدند نان به نرخ روز می خوردند؛ اگر حکومت از آنها تجلیل کارکرد می خواست آن طور حرف می زدند. ما شاعرانی داریم که مدح یزید گفته اند و شاعرانی هم داریم که ذمّ یزید گفته اند. باید آنها را هم بر اساس منطق ارزیابی کنیم و صالح را از ناصالحص تشخیص دهیم.

وی گفت: به نظر من در دنیای امروز ما در مورد امام حسین (ع) و نهضت آن حضرت باید دو کار کنیم؛ یکی آگاه سازی کنیم که حسین بن علی (ع) جزو خاندان نبوی (ص) و علوی (ع) و فاطمی (س) است و آگاه سازی کنیم خط آنها خط عقل، عدل، عرفان، اخلاق، انصاف، عزت نفس، حریّت، آزادگی و استقلال بوده و خط دیگری به نام افشاگری داریم.

اکرمی ادامه داد: باید در مورد افرادی که به هیچ وجه در طول زندگی خودشان با انصاف، عقل و اخلاق عمل نکردند و فقط بر اساس هوای نفس و خواسته های شهوی خودشان عمل می کردند هم افشاگری کنیم و سرانجام هر دو را هم به مردم نشان دهیم. بگوییم آیا حسین بن علی (ع) در طول نزدیک به هزار و چهارصد سال ماندگار شده و سرفراز و سربلند است و یا خط یزیدی که در دوران قدرت هرکاری خواستند انجام دادند ولی الآن نفرت و انزجار بین المللی را با خودشان دارند؟
برچسب ها: اکرمی ، عاشورا
نظرات بینندگان