arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶
سالاری در گفت‌وگو با «انتخاب»:

آماری از فروش تراکم‌های غیرمجاز در دست نیست/ درآمدهای غیرنقدی شهرداری شفاف نبودند/ اگر صدور هولوگرام‌ها از سر گرفته شود بدون شک روند آن شفاف خواهد بود/ شهرداران قالیباف حاشیه امن داشتند/ نجفی حاضر نیست برای اداره راحت شهر، تخلفات را ادامه دهد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: مدیریت کنونی شهرداری نمی داند که چه تعداد هولوگرام صادر شده در حقیقت مشخص نیست که چه تعداد تراکم پیش فروش شده است که مبنای تصمیم گیری باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آماری از فروش تراکم‌های غیرمجاز در دست نیست/ درآمدهای غیرنقدی شهرداری شفاف نبودند/ اگر صدور هولوگرام‌ها از سر گرفته  شود بدون شک روند آن شفاف خواهد بود/ شهرداران قالیباف حاشیه امن داشتند/ نجفی حاضر نیست برای اداره راحت شهر، تخلفات را ادامه دهد 
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه شرکت های کارگزاری شهرداری بر اساس روابط خاص انتخاب می شدند، تاکید کرد: مدیریت کنونی شهرداری نمی داند که چه تعداد هولوگرام صادر شده در حقیقت مشخص نیست که چه تعداد تراکم پیش فروش شده است که مبنای تصمیم گیری باشد.
 
محمد سالاری در گفت و گو با خبرنگار سرویس شهری «انتخاب» با بیان اینکه بخشنامه های صادر شده از سوی شهردار تهران در دو بخش مالی و نحوه عملکرد کارگزاری و معماری و شهرسازی با محوریت توافقات شوراهای معماری مناطق 22 گانه گامی در جهت رعایت حقوق شهروندی و مبارزه با فساد است، اظهار کرد: فرایند بودجه نقد شهرداری کاملا مشخص و شفاف است، درآمدهای شهری که در بخش های مختلف از جمله عوارض نوسازی و پسماند و شرکت های مختلف به حساب های شهرداری واریز می شد اما در بخش درآمدهای غیرنقدی این شفافت وجود نداشت.

وی در چندسال گذشته صدور هولوگرام های شهرداری تهران به صورت شفاف صورت نگرفته است، تاکید کرد: اشکال این است که اطلاعاتی درباره تعداد هولوگرام ها که مبنای فروش تراکم بوده، وجود ندارد و مدیریت کنونی شهرداری نمی داند که چه تعداد هولوگرام صادر شده و قیمت واقعی هولوگرام صادر شده چه میزان است در حقیقت مشخص نیست که چه تعداد تراکم غیرمجاز پیش فروش شده است که مبنای تصمیم گیری باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد شرکت های کارگزاری ها، افزود: عملکرد شرکت های کارگزاری نیز غیرشفاف است به طوری که این شرکتها نه بر اساس چارچوب مشخص و مطابق قانون بلکه به دلیل وجود ارتباطاتی خاص انتخاب می شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه در مدیریت گذشته مناطق شهرداری به جای دریافت پول نقد از مردم برای ارائه خدمات، آنها را به شرکت کارگزاری معرفی می کرد تا پرداختها به صورت غیرنقدی باشد.با این اقدام این بخش از درآمدهای شهرداری دیگر به حساب شهرداری واریز نمی شد و مناطق، شهرداری مرکز را دور می زدند. همچنین مقرر شده بود بدهی پیمانکاران از طریق شرکت های کارگزاری باشد که این تصمیم نیز اشتباه بود.

سالاری همچنین اظهار کرد: به دلیل عدم شفافیت در این بخش، مدیریت جدید تصمیم گرفت تا روند صدور هولوگرام ها در شهرداری تهران تا اطلاع ثانونی متوقف شود. مشخص نیست که در آینده این آیا صدور هولوگرام ها از سر گرفته می شود یا نه، اما بدون شک در صورت صدور مجدد هولوگرام، روند شفاف و مشخص خواهد بود.

وی گفت: در یک فضای غیرسیاسی روند صدور هولوگرم ها و شرکت های کارگزاری در مدیریت گذشته بررسی خواهد شد تا میزان فروش املاک شهرداری تهران مورد ارزیابی قرار گیرد.

شهرداران قالیباف حاشیه امن داشتند
 
سالاری در خصوص محدودیت فعالیت شوراهای معماری مناطق با بیان اینکه اختیارات معماری مناطق در سالهای گذشت بسیار گسترده شده بود، اظهار کرد: برخی از این اختیارات از اختیارات شهردار منطقه نیز بیشتر بود از این رو هر مجوزی که امکان صدور داشت، به درخواست کننده به ازای دریافت پول ارائه می شد.

وی با بیان مجوزات صادر شده توسط شورای معماری مناطق قاعده خاصی نداشت، تاکید کرد: بارها در طول شورای چهارم به این موضوع تذکر دادم اما نتیجه بخش نبود به همین دلیل مجوزات متعددی فراتر از اختیارات شورای معماری مناطق صادر شده است. حال مدیریت جدید شهرداری تهران تصمیم ارزشمندی برای ممانعت از ادامه این روند اتخاذ کرده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس این بخشنامه تمامی مجوزات صادر شده از تاریخ اول آذر سال 95 می بایست به شهرداری مرکز ظرف 15 روز اعلام شود، گفت: در چند سال گذشته به خصوص در سال 95 بسیاری از تصمیمات صادر شده در شورای مناطق به صورت دستی انجام می شد و در سیتسم ثبت نمی شد در حقیقت عمده صورت حسابهای شورای معماری مناطق دستی بود تا امکان رصد وجود نداشته باشد، بارها به این رویه در شورای چهارم اعتراض کردم زیرا تصمیمات مغایرت جدی با قوانین داشت.

سالاری با بیان اینکه شهرداران مناطق با کناره گیری از تصمیمات شورای مناطق شان حاشیه امنی را برای خودشان ایجاد کرده بودند، اعلام کرد: تصمیم جدید بر این است که تمامی مصوبات شورای معماری مناطق به امضای شهردار منطقه برسد این اقدام نیز در راستای شفاف سازی است.

وی همچنین تاکید کرد: عمده درآمد مدیریت گذشته شهرداری از محل صدور هولوگرام ها و شورای معماری مناطق صورت می گیرد، بدون شک این تصمیمات در کاهش درآمدهای شهرداری تاثیر خواهد داشت. شهردار جدید تهران با وجود مواجه با بحران مالی به صدور این دو بخشنامه ضدفساد اقدام کرده است، مدیریت جدید حاضر نیست برای اداره راحت شهر تخلفات را که به رویه و فرهنگ تبدیل شده را ادامه دهد امیدواریم در این مسیر شاهد همراهی مردم باشیم.
نظرات بینندگان