arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶

نوبخت: ایران از لغو برجام ضرر نمی‌کند/ درباره رابطه با عربستان و حج، حفظ شأن ایرانیان برای ما در اولویت است

سخنگوی دولت اشاره به اینکه برخی از رسانه‌ها می‌گویند دولت حقوق کارکنان خود را زیر نرخ تورم افزایش خواهد داد، گفت: این کذب محض است و ما هر سال بیشتر از نرخ تورم افزایش حقوق داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نوبخت: ایران از لغو برجام ضرر نمی‌کند/ درباره رابطه با عربستان و حج، حفظ شأن ایرانیان برای ما در اولویت است 
سخنگوی دولت اشاره به اینکه برخی از رسانه‌ها می‌گویند دولت حقوق کارکنان خود را زیر نرخ تورم افزایش خواهد داد، گفت: این کذب محض است و ما هر سال بیشتر از نرخ تورم افزایش حقوق داریم.

به گزارش «انتخاب»، محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: بخشنامه مذکور با نگاه به آخرین وضعیت اقتصادی منطقه و جهانی با رویکرد رشد اقتصادی، ضد فقر و اشتغال فراگیر به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

جزییات ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۹۷

وی ادامه داد:  ما به دنبال استمرار رشد اقتصادی در سال ۹۷ هستیم تا بین ۷ الی ۸ درصد این رشد بدون نفت صورت گیرد.

سخنگوی دولت افزود: محور بعدی، تولید اشتغال است تا در سال آینده این رشد افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: توانستیم از صندوق اشتغال وام ارزی بگیریم که معادل ۵ هزار میلیارد تومان می‌شود و مقرر شد ۵ هزار میلیارد تومان دیگر هم از تسهیلات بانکی استفاده کنیم.

نوبخت تاکید کرد: نرخ بیکاری در سال گذشته ۱۲/۷ بود که امسال تابستان به ۱۱/۵ درصد رسیده است که انتظار داریم به زودی به ۱۱ درصد برسد.

هر سال بیشتر از نرخ تورم افزایش حقوق داریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که  حدود ۲ هزار پروژه ناتمام داریم، عنوان کرد: اولویت‌های تخصیص منابع را برای پروژه‌های قرار دادیم که نفع اقتصادی داشته باشند.

وی ادامه داد: قصد داریم از طریق صرفه‌جویی هزینه به اعتبارات طرح عمرانی بیافزاییم و پیش‌بینی ما این است که در سال آینده تورم زیر ۹ درصد باشد و افزایش حقوق کارمندان و کارگزاران حدود ۱۰ درصد خواهد بود.

نوبخت با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌ها می‌گویند دولت حقوق کارکنان خود را زیر نرخ تورم افزایش خواهد داد، گفت: این کذب محض است و ما هر سال بیشتر از نرخ تورم افزایش حقوق داریم. امسال هم قرار است ۵ درصد این افزایش حقوق را دولت و ۵ درصد دیگر را دستگاه‌ها پرداخت کنند که مجموعا ۱۰ درصد می‌شود. آیا این زیر نرخ تورم است؟

سخنگوی دولت خطاب به رسانه‌ها اظهار داشت: این‌گونه رفتارها باعث تشنج افکار در بین کارکنان دولت می‌شود. اگر پرداخت‌ها دقیق نباشد، پرداخت‌های غیرمتعارفی صورت خواهد گرفت که جریان طور دیگر می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری قطعا با مقاومت‌هایی رو به رو خواهد شد

نوبخت درباره افزایش حقوق بازنشستگان عنوان کرد: حتما بخشی از بودجه را برای افزایش حقوق بازنشستگان خواهیم داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: این صرفه جویی در هزینه‌های جاری قطعا با مقاومت‌هایی رو به رو خواهد بود که رسانه‌ها باید در این بخش به دولت کمک کنند.

به گزارش ایلنا، سخنگوی دولت درباره خرید  تضیمی گندم  عنوان کرد : تا ۱۰ مهر ۸ میلیون و ۸۶۵ تن گندم از کشاورزان بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان خریداری شده است که ۸ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان که حدود ۷۲ درصد می‌شود، پرداخت شده است.

وی در ادامه درباره پرداخت تسهیلات به واحدهای تولید کوچک اظهار داشت: تاکنون به ۲۵ هزار و ۵۵۷ بنگاه ۱۷ هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به جایگزینی تاکسی‌های فرسوده گفت: تاکنون ۵۴ هزار و ۸۸۳ دستگاه تاکسی نو جایگزین تاکسی‌های فرسوده است.

بیش از ۵۰ درصد کابینه تغییر کرده است

سخنگوی دولت درباره تغییرات کابینه و سطح مدیران گفت: بیش از ۵۰ درصد کابینه تغییر کرده است و وزیر علوم و نیرو به زودی معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: تغییرات در سطح استانداری هم به همین صورت است و عده ‌ی عوض شدند و برخی دیگر جا به جا شدند، مانند استاندار کردستان که تغییر کرد. مردم کردستان شریف هستند و ما امیدوارم بتوانیم خدماتی به این مردم زحمت‌کش ارائه دهیم.

ایران از لغو برجام ضرر نمی‌کند

نوبخت درباره سخنان ترامپ درباره برجام گفت: می‌دانید که در کشور یک مرجع درباره برجام تصمیم نمی‌گیرد اما تا زمانی که منابع و مصالح ایجاد کند، ما هم درباره این قرارداد بین‌المللی مراعات لازم را انجام می‌دهیم. این ایران نیست که از لغو برجام ضرر می‌کند بلکه کسانی که از لغو آن صحبت می‌کنند، از این مساله ضرر خواهند کرد.

تشریح اهداف سفر اردوغان به ایران

وی درباره سفر اردوغان به ایران گفت: رابطه ما با کشور ترکیه همیشه خوب بوده است و می‌دانید که ما در بخش‌های نظامی و منطقه‌ای با این کشور ارتباط و قراردادهایی داشته ‌یم، این سفر برای توسعه این مناسبات است.

نوبخت افزود: مبارزه با تروریسم از اهداف مشترک ایران و ترکیه است. جلسات مشترکی با سوریه نیز برگزار شده و می شود خوشبختانه  هماهنگی خوبی  بین ایران و ترکیه و عراق وجود دارد

وی ادامه داد: هر کشوری در خصوص امنیت خود مشکلاتی دارد که ما نیز فصل مشترکی  با ترکیه  در مبارزه با تروریسم داریم. بحث مبارزه با تروریسم موضوعی فرامنطقه‌ای است.

نوبخت با اشاره به اینکه برای مقابله با تروریسم نیاز به همکاری مشترک داریم، گفت: رابطه ما از سال گذشته با ترکیه افزایش پیدا کرده است. بخشی از خاک عراق در اشغال تروریست‌ها است و ایران و ترکیه باید به آن کمک کنند.

سخنگوی دولت گفت: یک رژیم جعلی از تحولات اقلیم کردستان حمایت می‌کند و مشاهده می‌کنید که همه دنیا آن را نفی می‌کنند.

حفظ شأن ایرانیان برای ما در اولویت است

نوبخت در خصوص رابطه با عربستان گفت: خدا را شکر که حج به سلامت انجام شد و این مقوله نیازمند زمان، مطالعه و بررسی مناسبات است. هنگامی که عزت و کرامت ایرانیان حفظ شود، قطعا مراودات ما ادامه پیدا کرد. حفظ شأن ایرانیان برای ما در اولویت است .

پیگیری هدفمندسازی یارانه‌ها با رویکرد اقشار کم درآمد در بودجه ۹۷

وی درباره هدفمندسازی یارانه‌ها با رویکرد اقشار کم درآمد گفت: این طرح در برنامه ششم توسعه وجود دارد و ما در بودجه سال ۹۷ هم آن را پیگیری خواهیم کرد.

یک چمدان پول که در اختیار ما نگذاشته‌اند که از خارج لوازم وارد کنیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص سرمایه گذاری بخش خصوصی و بانک‌های خارجی گفت: یک چمدان پول که در اختیار ما نگذاشته‌اند که از خارج لوازم وارد کنیم خیر چنین نیست ما نیازها را تا حد ممکن در داخل برطرف می‌کنیم.

وی درباره این که اگر تحریم‌ها افزایش پیدا کند و برجام نقض شود دولت چه خواهد کرد، عنوان کرد: ما از حقی که قبل از برجام داشته‌ایم قطعا استفاده خواهیم کرد و یادتان باشد آن‌ها می‌گفتند ایران می‌خواهد سلاح اتمی تولید کند که چنین نیست.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در صورت بازگشت به قبل از حق خود استفاده خواهیم کرد و یادتان باشد گزینه های روی میز قرار دارد و استفاده خواهیم کرد .

اهل سنت برای ما عزیز هستند

نوبخت در خصوص دیدار با مولوی عبدالحمید گفت: به سیستان و بلوچستان و کردستان سفری داشتم و با مولوی عبدالحمید هم دیداری صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: این دیدار در دولت یازدهم بوده در دوازدهم هم انجام شد، مشکلات این مناطق مورد بررسی قرار گرفت و  گفت‌وگو هایی انجام پذیرفت. اهل سنت برای ما عزیز هستند و ما باید مشکلات این مناطق را حل‌و فصل کنیم.

از سفر وزیر نفت به روسیه بی‌خبرم

سخنگوی دولت درباره معرفی وزیر علوم تا قبل از حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران گفت: ان‌شاالله که این‌طور خواهد بود.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر نفت به روسیه گفت: من از این سفر بی‌خبرم و اطلاع ندارم.

دولتی شدن شرکت هپکو با سیاست‌های اقتصادی مغایرت دارد

وی درباره وضعیت کارگران هپکو عنوان کرد: این شرکت‌ها غیردولتی هستند و می‌دانید هپکو دولتی بود و در سال‌های قبل واگذار شده است اما کارگران می‌خواهند باز دولتی شود که با سیاست‌های اقتصادی مغایرت دارد.

وی ادامه داد: بعداز سفری که در سال گذشته به این کارخانه داشتم به بانک ملی دستور پرداخت وام با تضمین دولت را دادم.  دولت موظف است مشکلات این شرکت را برطرف کند.

برگزاری جلسه سران قوا با مقام معظم رهبری در آبان ماه

نوبخت درباره جلسه سران قوا با مقام معظم رهبری اظهار داشت: هر شش ماه یکبار سران قوا و مسئولان مربوط جلسه‌اى با رهبر معظم انقلاب براى بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعى برگزار می‌کنند قرار بود این جلسه در اردیبهشت ماه برگزار شود که به دلیل برگزارى انتخابات امکان آن فراهم نشد تصور می‌کنم آبان ماه این جلسه برگزار شود.

دولت فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: فعلا دولت برنامه‌ای در این باره ندارد.

نوبخت درباره آمار وزارت کار و تعاون اجتماعی درباره نرخ بیکاری در ۱۰ شهر که ۷ شهر مربوط به استان کرمانشاه است، عنوان کرد: یک بخش مربوط است به روش‌هایی که برای افزایش اشتغال داریم. از طریق صندوق توسعه ارزی و طرح‌های عمرانی  ۱۰ هزار میلیارد تومان آن به برخی از مناطق از جمله کرمانشاه اختصاص داده شده است. استانداری هم در این منطقه قرار دادیم که به امور به خوبی رسیدگی کند.

 

نظرات بینندگان