چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
۱۷ ذی القعده ۱۴۴۴
- Wednesday 07 June 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / کریدور مهمی که ایران را دور زد

ویدیو / کریدور مهمی که ایران را دور زد

ویدیو / عربی صحبت کردن بنزما پس از پیوستن به الاتحاد

ویدیو / عربی صحبت کردن بنزما پس از پیوستن به الاتحاد

ویدیو / برافراشته شدن پرچم ایران در سفارت تهران در ریاض

ویدیو / برافراشته شدن پرچم ایران در سفارت تهران در ریاض

ویدیو / لحظه‌ی افتتاح سفارت ایران در عربستان با حضور مقامات دو کشور

ویدیو / لحظه‌ی افتتاح سفارت ایران در عربستان با حضور مقامات دو کشور

ویدیو / واکنش شرکت کنندگان در مراسم WWDC۲۳ به اعلام قیمت هدست واقعیت افزوده اپل ویژن پرو

ویدیو / واکنش شرکت کنندگان در مراسم WWDC۲۳ به اعلام قیمت هدست واقعیت افزوده اپل ویژن پرو

ویدیو / کپی تیتراژ برنامه میثاقی از سریال خارجی محبوب

ویدیو / کپی تیتراژ برنامه میثاقی از سریال خارجی محبوب

کد خبر: ۳۶۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶
اجتماع >> حوادث
پ

چرا حضور برخی افراد در محرم نامتعارف به نظر می‌آید؟

یک جامعه‌شناس معتقد است: حضور افراد جامعه در آیین‌های عزاداری، برشی از زندگی روزمره آنهاست اما چون ما انتظار نداریم به واسطه ماه محرم این افراد را با پوشش همیشگی ببینیم، حضور آنها بیشتر به چشم ما می‌آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرا حضور برخی افراد در محرم نامتعارف به نظر می‌آید؟ 
یک جامعه‌شناس معتقد است: حضور افراد جامعه در آیین‌های عزاداری، برشی از زندگی روزمره آنهاست اما چون ما انتظار نداریم به واسطه ماه محرم این افراد را با پوشش همیشگی ببینیم، حضور آنها بیشتر به چشم ما می‌آید.

محمدرضا پویافر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مقایسه مراسم‌ مذهبی که در حال حاضر برگزار می‌شود نسبت به گذشته، بیان کرد: زندگی عادی در جامعه گذشته نسبت به امروز متفاوت بود. برای مثال در لرستان آیین‌های خاصی از عزاداری دیده می‌شود. در بخشی از این آیین‌ها عزاداران، به ویژه مردان در ایام تاسوعا و عاشورا سرتاپای خود را گِلی می کنند و وارد مراسم عزاداری می‌شوند. این رسم سنتی با فرو رفتن فرد در مقدار زیادی گِل رقیق و معطر شده انجام می‌شود. اما امروزه دیده می‌شود که نسل جدید گِل را به شکل خاصی روی موی آرایش شده خود می‌مالد که این موضوع به عنوان یک رفتار غیر قابل انتظار و مغایر با روح عزاداری به چشم سایر مردم می‌آید. در حالی که این جوانان در زندگی روزمره خود همین پوشش و رفتار را دارند.

او ادامه داد: اینکه ما فکر می‌کنیم افراد باید در محرم تغییر کنند به دلیل آن است که احساس می‌کنیم ماه محرم باید مردم را تغییر دهد در حالی که این طور نیست. محرم قطعه‌ای دیگری از زندگی افراد است که به آن تنوع می‌دهد. در واقع عزاداری محرم و مشارکت در آن، کُنشی است که عزاداران در گردش روزهای سال و بر اساس الگوی غالبِ زندگی خود به آن می‌پردازند، با این تفاوت که رنگ و بوی مشکی، غم برای امام حسین(ع)، نذری دادن و برپایی مراسم روضه را می‌گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی افزود: در مقابل شواهد تجربی و نتایج پژوهش‌های علمی مبنی بر کاهش ابعادِ عملیِ دینداری، می‌بینیم که تعداد هیئت‌های عزاداری و تعداد مردمی که در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. این موضوع می‌تواند این پرسش را ایجاد کند با وجود آنکه پژوهش‌ها پایین آمدن وضعیت دینداری را نشان می‌دهد اما چرا تعداد هیئت‌ها در ماه محرم افزایش پیدا کرده است؟ چون محرم عرصه ابراز خود را در سطح عمومی بهتر به وجود می‌آورد، افراد نیز در آن مشارکت می‌کنند. تجربه مشارکت در عزاداری محرم، صرف نظر از اهمیت عزاداری که قطعاً انگیزش مردم برای حضور در آن است، نیز تجربه فراغتی و فرصت مناسبی برای ابرازِ خود در عرصه عمومی را فراهم می آورد.  

پویافر با بیان اینکه چون در جامعه، فضای ابراز وجودی خود کم است پس، افراد از کوچکترین فرصت در این زمینه استفاده می‌کنند و خود واقعی را به نمایش می‌گذارند، گفت: هر چه پیش می‌رویم، متوجه می‌شویم ابرازهویت جسمی و ظاهری برای ما اهمیت بیشتری پیدا کرده است که یک سمت آن زنان و در سمت دیگر آقایان هستند. مسئله این است که در جامعه متحول شده امروزی همراه با تحول در همه عرصه‌های زندگی به ویژه ارزش‌ها و نگرش‌های مردم، احساسِ نیاز هرچه بیشتری به ابرازِ خود در زندگی روزمره به وجود آمده است. شهروندان نیاز به ابراز هویت بیشتری احساس می‌کنند و این ابراز هویت را در سِت کردن لباس، پیروی از مدها و آرایش در چهره و بدن دنبال می‌کنند.

 وی اضافه کرد: از آنجا که ایام محرم هم از جهتِ تقویمِ سالانه بخشی از گردش سال و ماه در زندگی روزمره افراد و در نتیجه همان‌طور که گفتم بخشی از الگوی معمولِ کُنشِ اجتماعی مردم است، زمانی هم که محرم می‌شود این الگوی زندگی روزمره و ابراز هویت در عرصه عمومی با حال و هوای فضای جامعه هم تغییر پیدا می‌کند و به اصطلاح «تِم مشکی» می‌گیرد، اما نیاز فرقی نکرده است. زیرا شکل نقش انسان امروز در جامعه به شکلی است که احساس می‌کند ابراز هویت جسمی خاصی باید داشته باشد.

او بیان کرد: وقتی یک شهروند در زندگی عادی طوری رفتار می‌کند که پذیرفته و دیده شود. پس در ماه محرم هم این بخش از ذهنیت و کُنشِ عملیِ او تغییری نمی‌کند.  بنابراین واقعیت اجتماعی و آئین‌های دینی باید به عنوان برشی با معنا و هدف متفاوت در زندگی روزمره ما معنا شود. ما انسان‌ها با همان رفتارهای خودمان وارد ماه محرم می‌شویم. هر جوانی نیاز به ابراز هویت جسمی و ظاهری خود دارد و آن را در تمام مدت سال انجام می‌دهد و با همین نگرش هم وارد ماه محرم می‌شود اما به احترام این ماه شکل رفتاری آنها تغییر و تِم سیاه پیدا می‌کند.

این جامعه شناس اظهار کرد: از طرفی ممکن است افرادی در زندگی از جانب افراد یا گروه‌های اجتماعی از دین و رفتار دینی برای کسب منافع دینی استفاده کرده باشند، پس محرم موقعیت خوبی برای این کار محسوب می‌شود و چه بسا در مواردی کسی که هیئتی را راه اندازی می‌کند، تلاش هم می‌کند از مداح خوب استفاده کند، پذیرایی خوب ‌کند تا با جمع شدن افراد بیشتر در آن هئیت، همه چیز را خوب جلوه دهد تا به قول آیت الله مطهری «مجلس‌اش کربلا بشود».

پویافر با بیان اینکه چنین امری طبیعی است، بیان کرد: زیرا این کار برای فرد برگزار کننده مشروعیت ایجاد می‌کند و فرد هم برای آنکه آن را به سرانجام برساند هزینه می‌کند. اگر افرادی که دست به چنین کاری می‌زنند افزایش پیدا کنند، قیمتِ هزینه کرد برای برگزاری مراسم‌ها هم بالا می‌رود و موضوع اهمیت پیدا می‌کند و صنف‌هایی شکل می‌گیرند که کار آن‌ها برگزاری مراسم مذهبی است. بنابراین ممکن است دین از یک جایی مورد سو استفاده قرار بگیرد و برای تامین منافع به کار برده شود.

او گفت: اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد در قالب زندگی روزمره قابل فهم است. در زندگی عادی، مصرف بالا رفته است و وقتی مصرف گرایی در جامعه رواج پیدا کند، افراد دچار تنوع در مصرف مادی می‌شوند. تنوع‌ در مصرف منجر می‌شود که ما در آیین‌های عزاداری نیز به عنوانِ بخشی از زندگیِ خود، این روحیه مصرف گرایی را عینیت ببخشیم، به عنوان شرکت کننده به مصرف گرایی علاقمند شویم و به طور مداوم به دنبال ظواهر، تزئینات و جنبه‌های شکلیِ هیئت و مراسم خود باشیم.  

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی افزود: در جامعه ما به دلیل استقرار حاکمیت دینی به برپایی آیین‌های مذهبی مربوط به آن زیاد پرداخته می‌شود که فی نفسه با ارزش است اما وقتی  که حاکمیت به طور مستقیم به برپایی آئین‌های دینی ورود پیدا می‌کند منجر به فربه شدن سخت افزاری و نرم افزاری و در نهایت تعریف «اقتصادِ آیین های دینی» می‌شود. این امر ممکن است به شکلی دچار آسیب شود یعنی به جای آنکه بیشتر به محتوا توجه شود، صورت و فرم مورد توجه قرار بگیرد و ما را از محتوا دور ‌کند.

پویافر بیان کرد: تبلیغ روی فرم و ظاهر از طریق ساختارها و رسانه‌های دولتی موجب ترویج آن در کل جامعه می‌شود تا جایی که در حال حاضر می‌بینیم که گاه آنچه اهمیتی بیشتر از محتوا و تاثیرگذاری پیدا می‌کند، شکوه ظاهری در جامعه است بنابراین اگر فردی بخواهد در منزل خودش هم مراسم مذهبی برگزار کند، ظواهر امر هم برای او اهمیت پیدا می‌کند. این فربه شدن موجب می‌شود که آیین‌های دینی شاخ و برگ پیدا کنند بدون آنکه اطمینان داشته باشیم آیا به محتوا رسیده‌ایم یا نه.  
لینک کوتاه
بیشتر بخوانید

تصاویر : عزاداری زنان شیعه ترکیه در عاشورای حسینی

سریال‌های محرمی به دهه اول نرسیدند/ دو سریال برای دهه دوم

محسن چاووشی چگونه از سریال محرمی حذف شد؟

ارسال به تلگرام
برچسب ها: محرم ، گل مالی ، عزاداری
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

نظرات بینندگان
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح»

تصاویر: رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح»

۲/۴
تصاویر: «گورهای ایرانی» پارک ملی کویر

تصاویر: «گورهای ایرانی» پارک ملی کویر

۳/۴
تصاویر: آتش‌ سوزی در انبار چسب در محدوده بازار تهران

تصاویر: آتش‌ سوزی در انبار چسب در محدوده بازار تهران

۴/۴
تصاویر: برداشت گیلاس در روستای بندبن

تصاویر: برداشت گیلاس در روستای بندبن

ببینید!

ویدیوی رسانه سعودی از بازگشایی سفارت ایران در عربستان

ویدیو / معجزه سریع السیر‌های چین

ویدیو / گسترش پس‌زمینه نقاشی مونالیزا توسط هوش مصنوعی

ویدیو / ادعای نیکبخت: در یک نظرسنجی بین المللی به عنوان هشتمین بازیکن محبوب دنیا انتخاب شدم

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

ویدیو / اشرف مروان؛ ابرجاسوسی که داماد جمال عبدالناصر بود / قسمت پایانی

ویدیو / میرسلیم در مورد تفاوت پژو ۲۰۶ و لندکروز: یکی به درد شهر می‌خورد، یکی بیرون شهر

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

یک خبرگزاری دولتی: بزودی ۲۴ میلیارد دلار ارز وارد ایران می‌شود؛ ۷ میلیارد دلار از کره جنوبی، ۱۰ میلیارد دلار از عراق و ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه از صندوق بین‌المللی پول

قیمت طلا و سکه، امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

لیست ملی‌پوشان فوتبال برای مسابقات کافا تکذیب شد

ظریف: ترامپ می‌خواست من را در فرانسه ببیند، اجازه ملاقات نداشتم/ هدف طائب از گاندو زدن من بود؛ فکر می‌کرد من نایاک را تاسیس کرده ام/ اگر برجام خیانتی بدتر از ترکمنچای است چرا آن را دور نمی‌اندازید؟ دو سال است کاره‌ای نیستیم، اما هنوز به دنبال همان برجام هستند/ تمام مذاکرات را برای رهبری می‌فرستادیم؛ هر وقت می‌خواستند نظر می‌دادند

جنوب اوکراین زیر آب رفت!

«فتاح» موشک هایپرسونیک سپاه رونمایی شد

واکنش روحانی به بازتاب سخنان ظریف در کلاب هاوس

تولید پژو ۲۰۷ با موتور خودروی اسقاطی

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

تصاویر / روحانی، احمدی‌نژاد، لاریجانی در مراسم سالگرد امام

مهدی طائب: برخی می‌گویند چرا می‌خواهید حجاب را اجباری کنید؟ پاسخ من این است که ما در دنیا حجاب اجباری نداریم بلکه بی‌حجابی اجباری داریم / در ایران بی‌حجابی هرگز نبوده، حتی زمان ساسانیان

پرویز پرستویی: آقای جبلی! قطع ارتباط هنرمندان با صداوسیما، بدین خاطر است که نمی‌خواهند قیافه‌ی شما را ببینند

یک خبرگزاری دولتی: بزودی ۲۴ میلیارد دلار ارز وارد ایران می‌شود؛ ۷ میلیارد دلار از کره جنوبی، ۱۰ میلیارد دلار از عراق و ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه از صندوق بین‌المللی پول

پهپاد نظامی آمریکا که با هوش مصنوعی کنترل می‌شود، در آزمایش مجازی، اپراتور خود را کشت

هجوم صدها تن در آمریکا برای تماشای جسد راهبه‌ای که پس از ۴ سال سالم باقی مانده است

قیمت طلا و سکه، امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

تصاویر / روحانی، احمدی‌نژاد، لاریجانی در مراسم سالگرد امام

نگاهی به سوابق دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی / علی اکبر احمدیان، از دندانپزشکی تا ریاست مرکز راهبردی سپاه

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

۱۲ حقیقت شگفت انگیز درباره قوم باستانی آزتک که ثابت می کند جلوتر از زمان خود بودند

بازگشت ملوانان ایرانی از جهنم یک کشور آفریقایی بعد از ۱۰ سال: غذا‎ فقط روزی یک وعده ذرت کوبیده بود و یک تُشک برای خوابیدن۶ مرد

ویدیوی کامل حادثه حمله به حرم شاهچراغ در ۴ آبان ۱۴۰۱ (۱۸+)

خواندنی ها
نتایج یک تحقیق جدید: تشخیص سریع ۵۰ نوع سرطان با یک آزمایش خون ساده

نتایج یک تحقیق جدید: تشخیص سریع ۵۰ نوع سرطان با یک آزمایش خون ساده

تولید پوست خودترمیم برای ربات‌های انسان‌نما؛ ترمیناتورها در راهند؟

تولید پوست خودترمیم برای ربات‌های انسان‌نما؛ ترمیناتورها در راهند؟

زن آمریکایی به کمک هوش مصنوعی یک ربات ترک‌تبار را به عنوان همسر ایده‌آل خود خلق کرد و عاشقش شد

زن آمریکایی به کمک هوش مصنوعی یک ربات ترک‌تبار را به عنوان همسر ایده‌آل خود خلق کرد و عاشقش شد

شرکت جدید ایلان ماسک ارزشمندتر شد؛ پنج میلیارد دلار افزایش ارزش «نیورالینک» در کمتر از دو هفته

شرکت جدید ایلان ماسک ارزشمندتر شد؛ پنج میلیارد دلار افزایش ارزش «نیورالینک» در کمتر از دو هفته

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

مجوز پروازی ۱۰ شرکت هواپیمایی در برخی مسیر‌های داخلی به دلیل گران‌فروشی ابطال شد

رئیس سازمان محیط زیست: طالبان در مورد حقابه ایران از هیرمند نرمش نشان داده است

امام جمعه قزوین: برخی معلمان در دل دانش‌آموزان شبهه می‌اندازند؛ این‌ها انسان‌های حقیری هستند، نباید تحمل کنیم

آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است / هر کسی که به ایران علاقه‌مند است از نقش‌آفرینی‌ افرادی چون ظریف استقبال کند / فرصت‌های جدید با کنشگرانی بوجود می آید که ابتکار عمل دارند

برنامه هفتم توسعه مجموعه ای از آرزوهاست که تناسبی با واقعیت ندارند / به نظر می رسد از تکنیک «کپی، پیست» استفاده کرده اند

فوت دانشجوی مهندسی دانشگاه امیرکبیر / سرپرست دادسرای امور جنایی: هیچ گونه آثار ضرب و جرح به دست نیامده / علت فوت بعد از انجام آزمایش‌های سم شناسی و آسیب شناسی اعلام می‌شود

اولیانوف: شورای حکام بررسی توافقات پادمانی با ایران را به اتمام رساند

اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان به صورت رسمی بازگشایی شد

ضرغامی: مدیران اماکن تاریخی از خوف برخورد‌های قضایی درباره حجاب سختگیری‌های بلاوجه نکنند / موارد نقطه‌ای که تصمیم ناصواب گرفته می‌شود به هیچ وجه نباید تعمیم داده شود

نماینده ایران در آژانس: مداخله امارات در کشور‌های همسایه نمونه‌ای از خطر و تهدید‌ واقعی است / وضعیت ایمنی نیروگاه هسته‌ای این کشور تهدیدی جدی برای محیط زیست و ثبات منطقه است

رئیس سازمان محیط زیست: طالبان در مورد حقابه ایران از هیرمند نرمش نشان داده است

امام جمعه قزوین: برخی معلمان در دل دانش‌آموزان شبهه می‌اندازند؛ این‌ها انسان‌های حقیری هستند، نباید تحمل کنیم

اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان به صورت رسمی بازگشایی شد

انتقاد آذری جهرمی از عدم تغییر ساعات رسمی کشور: به جای توجیه معدود افرادی که تغییر ساعت رسمی را یک «قانون وارداتی» می‌دانستند، یک ملت را سردرگم کردند؛ حالا به دنبال توجیه ملت هستند / چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟

تالاب گاوخونی صد در صد خشک شد

نه بارسلونا و نه الاتحاد؛ لیونل مسی راهی اینتر میامی در لیگ فوتبال آمریکا می‌شود

بیانیه اتحادیه اروپا: پاسخ‌های تهران درباره آزمایش انفجاری در آباده از لحاظ فنی معتبر نیست / عمیقا نگرانیم که ممکن است تجهیزات آلوده به مواد هسته ای در ایران وجود داشته باشد که آژانس از آن اطلاع نداشته باشد

اطلاعیه استاندری فارس درباره حواشی حافظیه شیراز/ فیلم منتشر شده منطبق با فرهنگ ما نبود

وزیر نیرو: تابستان امسال ۲ درجه گرم‌تر می‌شود/ قطع برق خانگی خط قرمز وزارت نیرو است

اینفوگرافیک / امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ قیمت ها چقدر است؟

سازمان اداری و استخدامی: ساعت کاری کارمندان دولت ۶ صبح تا ۱۴:۴۵ شد

اعلام وضعیت اضطراری در خرسون در پی شکستن سد کاخوفکا

رایزنی بن سلمان و بلینکن در مورد روند عادی سازی روابط با اسرائیل

وزیر ارتباطات: در حال پیگیری برای رفع فیلتر گوگل پلی هستیم

سلاجقه: تغییر اقلیم برای ایران بحث مرگ و حیات است / ضمانت‌های اجرایی لازم در لایحه تغییر اقلیم پیش‌بینی می‌شود

وزیر ورزش: تصمیم فدراسیون فوتبال برای تعیین سقف بودجه برای باشگاه درست است

رئیس سازمان محیط زیست: پروژه‌هایی که ارزیابی زیست محیطی نداشته‌اند، به مردم اعلام می‌شود / وضعیت حقابه ایران از هیرمند؟ بازدید از سد هنوز انجام نشده

وزیر ارتباطات: سند توسعه هوش‌ مصنوعی در حال تدوین است

رئیسی: همه ارکان حاکمیت به جامعه امید دهند/ اقناع افکار عمومی درباره ثمرات تغییر ساعت کار، امری موثر در همراهی مردم با اجرای آن است

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:‌ کار علمی در حوزه حجاب انجام شود

رئیسی به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا می‌رود

وزیر ارشاد: لایحه حجاب مسیر یکساله را طی کرده؛ هم اکنون در مرحله جمع‌بندی است تا تقدیم مجلس شود

 واکنش سازمان ملل به بازگشایی سفارت ایران در عربستان: برای منطقه مفید است

 وزیر نفت: اصل بدهی واردات گاز از ترکمنستان تسویه شد

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / رگبار، رعدوبرق و وزش باد در برخی استان‌ها/ تندباد لحظه‌ای در تهران، البرز، قزوین و قم

قیمت طلا و سکه، امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

قیمت دلار در مرکز مبادلات، امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

 وزیر خارجه آمریکا با محمد بن سلمان در جده دیدار کرد

حمله کیهان به خاتمی: مواضع او در مقابل دیدگاه‌های امام است

آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۳۶۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶
اجتماع >> حوادث
پ

چرا حضور برخی افراد در محرم نامتعارف به نظر می‌آید؟

یک جامعه‌شناس معتقد است: حضور افراد جامعه در آیین‌های عزاداری، برشی از زندگی روزمره آنهاست اما چون ما انتظار نداریم به واسطه ماه محرم این افراد را با پوشش همیشگی ببینیم، حضور آنها بیشتر به چشم ما می‌آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرا حضور برخی افراد در محرم نامتعارف به نظر می‌آید؟ 
یک جامعه‌شناس معتقد است: حضور افراد جامعه در آیین‌های عزاداری، برشی از زندگی روزمره آنهاست اما چون ما انتظار نداریم به واسطه ماه محرم این افراد را با پوشش همیشگی ببینیم، حضور آنها بیشتر به چشم ما می‌آید.

محمدرضا پویافر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مقایسه مراسم‌ مذهبی که در حال حاضر برگزار می‌شود نسبت به گذشته، بیان کرد: زندگی عادی در جامعه گذشته نسبت به امروز متفاوت بود. برای مثال در لرستان آیین‌های خاصی از عزاداری دیده می‌شود. در بخشی از این آیین‌ها عزاداران، به ویژه مردان در ایام تاسوعا و عاشورا سرتاپای خود را گِلی می کنند و وارد مراسم عزاداری می‌شوند. این رسم سنتی با فرو رفتن فرد در مقدار زیادی گِل رقیق و معطر شده انجام می‌شود. اما امروزه دیده می‌شود که نسل جدید گِل را به شکل خاصی روی موی آرایش شده خود می‌مالد که این موضوع به عنوان یک رفتار غیر قابل انتظار و مغایر با روح عزاداری به چشم سایر مردم می‌آید. در حالی که این جوانان در زندگی روزمره خود همین پوشش و رفتار را دارند.

او ادامه داد: اینکه ما فکر می‌کنیم افراد باید در محرم تغییر کنند به دلیل آن است که احساس می‌کنیم ماه محرم باید مردم را تغییر دهد در حالی که این طور نیست. محرم قطعه‌ای دیگری از زندگی افراد است که به آن تنوع می‌دهد. در واقع عزاداری محرم و مشارکت در آن، کُنشی است که عزاداران در گردش روزهای سال و بر اساس الگوی غالبِ زندگی خود به آن می‌پردازند، با این تفاوت که رنگ و بوی مشکی، غم برای امام حسین(ع)، نذری دادن و برپایی مراسم روضه را می‌گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی افزود: در مقابل شواهد تجربی و نتایج پژوهش‌های علمی مبنی بر کاهش ابعادِ عملیِ دینداری، می‌بینیم که تعداد هیئت‌های عزاداری و تعداد مردمی که در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. این موضوع می‌تواند این پرسش را ایجاد کند با وجود آنکه پژوهش‌ها پایین آمدن وضعیت دینداری را نشان می‌دهد اما چرا تعداد هیئت‌ها در ماه محرم افزایش پیدا کرده است؟ چون محرم عرصه ابراز خود را در سطح عمومی بهتر به وجود می‌آورد، افراد نیز در آن مشارکت می‌کنند. تجربه مشارکت در عزاداری محرم، صرف نظر از اهمیت عزاداری که قطعاً انگیزش مردم برای حضور در آن است، نیز تجربه فراغتی و فرصت مناسبی برای ابرازِ خود در عرصه عمومی را فراهم می آورد.  

پویافر با بیان اینکه چون در جامعه، فضای ابراز وجودی خود کم است پس، افراد از کوچکترین فرصت در این زمینه استفاده می‌کنند و خود واقعی را به نمایش می‌گذارند، گفت: هر چه پیش می‌رویم، متوجه می‌شویم ابرازهویت جسمی و ظاهری برای ما اهمیت بیشتری پیدا کرده است که یک سمت آن زنان و در سمت دیگر آقایان هستند. مسئله این است که در جامعه متحول شده امروزی همراه با تحول در همه عرصه‌های زندگی به ویژه ارزش‌ها و نگرش‌های مردم، احساسِ نیاز هرچه بیشتری به ابرازِ خود در زندگی روزمره به وجود آمده است. شهروندان نیاز به ابراز هویت بیشتری احساس می‌کنند و این ابراز هویت را در سِت کردن لباس، پیروی از مدها و آرایش در چهره و بدن دنبال می‌کنند.

 وی اضافه کرد: از آنجا که ایام محرم هم از جهتِ تقویمِ سالانه بخشی از گردش سال و ماه در زندگی روزمره افراد و در نتیجه همان‌طور که گفتم بخشی از الگوی معمولِ کُنشِ اجتماعی مردم است، زمانی هم که محرم می‌شود این الگوی زندگی روزمره و ابراز هویت در عرصه عمومی با حال و هوای فضای جامعه هم تغییر پیدا می‌کند و به اصطلاح «تِم مشکی» می‌گیرد، اما نیاز فرقی نکرده است. زیرا شکل نقش انسان امروز در جامعه به شکلی است که احساس می‌کند ابراز هویت جسمی خاصی باید داشته باشد.

او بیان کرد: وقتی یک شهروند در زندگی عادی طوری رفتار می‌کند که پذیرفته و دیده شود. پس در ماه محرم هم این بخش از ذهنیت و کُنشِ عملیِ او تغییری نمی‌کند.  بنابراین واقعیت اجتماعی و آئین‌های دینی باید به عنوان برشی با معنا و هدف متفاوت در زندگی روزمره ما معنا شود. ما انسان‌ها با همان رفتارهای خودمان وارد ماه محرم می‌شویم. هر جوانی نیاز به ابراز هویت جسمی و ظاهری خود دارد و آن را در تمام مدت سال انجام می‌دهد و با همین نگرش هم وارد ماه محرم می‌شود اما به احترام این ماه شکل رفتاری آنها تغییر و تِم سیاه پیدا می‌کند.

این جامعه شناس اظهار کرد: از طرفی ممکن است افرادی در زندگی از جانب افراد یا گروه‌های اجتماعی از دین و رفتار دینی برای کسب منافع دینی استفاده کرده باشند، پس محرم موقعیت خوبی برای این کار محسوب می‌شود و چه بسا در مواردی کسی که هیئتی را راه اندازی می‌کند، تلاش هم می‌کند از مداح خوب استفاده کند، پذیرایی خوب ‌کند تا با جمع شدن افراد بیشتر در آن هئیت، همه چیز را خوب جلوه دهد تا به قول آیت الله مطهری «مجلس‌اش کربلا بشود».

پویافر با بیان اینکه چنین امری طبیعی است، بیان کرد: زیرا این کار برای فرد برگزار کننده مشروعیت ایجاد می‌کند و فرد هم برای آنکه آن را به سرانجام برساند هزینه می‌کند. اگر افرادی که دست به چنین کاری می‌زنند افزایش پیدا کنند، قیمتِ هزینه کرد برای برگزاری مراسم‌ها هم بالا می‌رود و موضوع اهمیت پیدا می‌کند و صنف‌هایی شکل می‌گیرند که کار آن‌ها برگزاری مراسم مذهبی است. بنابراین ممکن است دین از یک جایی مورد سو استفاده قرار بگیرد و برای تامین منافع به کار برده شود.

او گفت: اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد در قالب زندگی روزمره قابل فهم است. در زندگی عادی، مصرف بالا رفته است و وقتی مصرف گرایی در جامعه رواج پیدا کند، افراد دچار تنوع در مصرف مادی می‌شوند. تنوع‌ در مصرف منجر می‌شود که ما در آیین‌های عزاداری نیز به عنوانِ بخشی از زندگیِ خود، این روحیه مصرف گرایی را عینیت ببخشیم، به عنوان شرکت کننده به مصرف گرایی علاقمند شویم و به طور مداوم به دنبال ظواهر، تزئینات و جنبه‌های شکلیِ هیئت و مراسم خود باشیم.  

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی افزود: در جامعه ما به دلیل استقرار حاکمیت دینی به برپایی آیین‌های مذهبی مربوط به آن زیاد پرداخته می‌شود که فی نفسه با ارزش است اما وقتی  که حاکمیت به طور مستقیم به برپایی آئین‌های دینی ورود پیدا می‌کند منجر به فربه شدن سخت افزاری و نرم افزاری و در نهایت تعریف «اقتصادِ آیین های دینی» می‌شود. این امر ممکن است به شکلی دچار آسیب شود یعنی به جای آنکه بیشتر به محتوا توجه شود، صورت و فرم مورد توجه قرار بگیرد و ما را از محتوا دور ‌کند.

پویافر بیان کرد: تبلیغ روی فرم و ظاهر از طریق ساختارها و رسانه‌های دولتی موجب ترویج آن در کل جامعه می‌شود تا جایی که در حال حاضر می‌بینیم که گاه آنچه اهمیتی بیشتر از محتوا و تاثیرگذاری پیدا می‌کند، شکوه ظاهری در جامعه است بنابراین اگر فردی بخواهد در منزل خودش هم مراسم مذهبی برگزار کند، ظواهر امر هم برای او اهمیت پیدا می‌کند. این فربه شدن موجب می‌شود که آیین‌های دینی شاخ و برگ پیدا کنند بدون آنکه اطمینان داشته باشیم آیا به محتوا رسیده‌ایم یا نه.  
ارسال به تلگرام
برچسب ها: محرم ، گل مالی ، عزاداری
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"