arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶

برقراری خط تماس ویژه اربعین میان تهران و بغداد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی پس از دیدار سه شنبه خود با وزیر کشور عراق، از تصمیمات مهم دو کشور در خصوص اربعین، از جمله در خصوص گذرگاه های مرزی، خبر داد و گفت: برای رفع مشکلات در اربعین امسال یک خط تماس مستقیم میان وزارت کشور ایران و وزارت کشور عراق، برقرار می شود.

حسین ذوالفقاری که عصر سه شنبه وارد بغداد شده است، در گفت وگو با ایرنا ، در خصوص جزییات دیدارش با قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق ، گفت در این جلسه عمده مباحث در خصوص اربعین حسینی بود که آقای الاعرجی تقریبا هرآنچه برای بهبود وضعیت تردد اربعین مد نظر بود ، با نگاهی بلند برای خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) ، برای موارد مطرح شده دستور صادر کرد.
 
وی افزود: در این جلسه قرار شد برای ایام اربعین و ترافیک کاری این ایام جهت رفع مشکلات یک خط مستقیم بین وزارت کشور ایران و عراق برقرار شود.
 
معاون وزیر کشور ، افزود: همچنین برای مرزهایی که جهت تردد زائران اربعین در نظر گرفته شده است، قرار شد تیم هایی با مسئولیت واحد در دو سوی مرز مستقر شوند و مسائل و مشکلات را در همان نقطه مرزی حل وفصل کنند.
 
ذوالفقاری از دیگر موارد مهم مطرح در این نشست را موضوع فعال کردن مرز خسروی عنوان کرد و گفت درباره مرز خسروی تاکید شد که این مرز امسال با قدرت بیشتری برای تردد زائران فعال شود و هم اکنون اقدامات لازم برای این منظور در حال انجام است.
 
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی ، موضوع دیگر را بحث تسهیلات برای یک سری از گروه های زائر عنوان کرد که به گفته وی می بایست برای قانونمند شدن فضا در ترددهای مرزی به آن توجه شود.
 
وی در این خصوص گفت از جمله این گروه ها اتباع افغان مقیم ایران هستند که گذرنامه هایشان دستی است و موافقت شد این زائران اربعینی با مدارک مورد تایید ایران ویزا دریافت کنند.
 
معاون وزیر کشور گروه دیگر را عراقی هایی معرفی کرد که ساکن ایران هستند و مدارک لازم را ندارند و برای آنان نیز مقرر شد با دفترچه های صادره از ایران همانند سال گذشته وارد عراق شوند.
 
ذوالفقاری ، ادامه داد، یکی دیگر از مباحث جلسه با وزیر کشور عراق، موضوع عوارض خودروهایی بود که برای مراسم اربعین وسایل و امکانات را حمل می کنند و نیز ورود نیروهای خدماتی و کمکی است و قبلا بر سر آن توافق صورت گرفته بود و در این جلسه ابلاغ شد.
وی در ارزیابی کلی از این نشست ، تاکید کرد که بر سر همه مسائل اربعین که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت، توافق کامل حاصل شد.
 
ذوالفقاری در خصوص پیش بینی زائران ایرانی که امسال در ایام اربعین حسینی عازم عراق خواهند شد، گفت که پیش بینی دقیقی در این خصوص نمی توان کرد، چرا که بسیاری در آخرین روزهای مانده به اربعین تصمیم می گیرند، اما با توجه به تجربیات سال های گذشته و براساس برآوردها ، امسال اشتیاق بیشتری نسبت به سال گذشته پیش بینی می کنیم.
 
وی آمار ثبت شده زائرانی که سال گذشته در اربعین حسینی شرکت کردند را بالغ بر 2 میلیون و 400 هزار نفر اعلام کرد و گفت که امسال پیش بینی ها حول 2 میلیون و 500 هزار نفر است.
 
معاون وزیر کشور در عین حال تاکید کرد که مجموعه آمادگی های ما باید بیش ازاین ارقام باشد.
 
ذوالفقاری همچنین خبر داد که در این نشست پیشنهاد گشودن یک مرز جدید در استان ایلام در حوزه دهلران به طرف عراقی داده شد که الاعرجی موافقت اولیه خود را با این پیشنهاد اعلام کرد.
 
این نقطه مرزی موسوم به 'چیلات' در دهلران قرار دارد و در صورت آماده شدن زیرساخت های آن سال آینده برای زائران راه اندازی خواهد شد.
 
معاون وزیر کشور همچنین گفت، در این نشست که بیش از دو ساعت بطور انجامید، درباره مهمترین موضوعات در روابط دو کشور، از جمله موضوع همه پرسی در کردستان عراق بحث و تبادل نظر شده است.
نظرات بینندگان