arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶

اسرار جدید «شهر راز» برملا شد؛ احتمال افزایش تاریخ شیراز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تپه پوستچی در نزدیکی بلوار رحمت شیراز این روزها محلی برای کشف‌های تاریخی شده است. کشف‌هایی که نه‌تنها تاریخ شیراز را افزایش می‌دهد بلکه اطلاعاتی را از محلی ارائه می‌دهد که باستان شناسان به‌عنوان نخستین استقرارگاه در دشت شیراز می‌شناسند.

فصل اول کاوش‌ها در خردادماه سال ۹۵ انجام و منجر به کشف حدود هزار شیء باستانی از این تپه شد و البته  کاوش‌ها باعث شد تاریخ شیراز را سه هزار سال افزایش دهد و به عدد شش هزار و ۵۰۰ سال برساند.

حالا فصل دوم کاوش‌ها هم با دستاوردهایی آغازشده و باستان شناسان احتمال می‌دهند ادامه لایه‌نگاری‌ها باعث افزایش تاریخ شیراز از این عدد شود و اطلاعات بیشتری از این استقرارگاه به آن‌ها بدهد.

در این رابطه حسنعلی عرب سرپرست مشترک تیم کاوش تپه پوستچی شیراز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: دومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی تپه پوستچی شیراز به‌عنوان کار مشترک دانشگاه هنر شیراز و پژوهشکده باستان‌شناسی از بیستم شهریور شروع شد.

وی گفت: هدف ما در فصل دوم کاوش، ادامه کارهای فصل قبل بوده و درواقع گاه نگاری محوطه باستانی پوستچی مهم‌ترین هدف محسوب می‌شود و اینکه بتوانیم به شناختی از لایه‌های قدیمی‌تر این محوطه برسیم.

این سرپرست تیم کاوش با اشاره به اینکه لایه‌های فصل کاوش مربوط به دوره‌ای است که به‌عنوان «شمس‌آباد» شناخته می‌شود که شش هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد، بیان کرد: در این فصل معماری‌هایی به دست آوردیم که جالب‌توجهی هستند چراکه از این دوره تا حالا در استان موارد معماری قابل‌توجهی نداشته‌ایم.

وی عنوان کرد: درواقع بر اساس مطالعاتی که تاکنون انجام‌شده نشان می‌دهد تپه پوستچی نخستین استقرارگاه در دشت شیراز است. ما هنوز لایه‌های قدیمی‌تر از ۶۵۰۰ سال را داریم که کاوش نکردیم و آثار و شواهد نشان می‌دهد که زندگی در دشت شیراز به بیش از شش هزار و ۵۰۰  سال قبل برمی‌گردد.

این باستان‌شناس با اشاره به شواهد دیگری که در کاوش‌ها به‌دست‌آمده نیز بیان کرد: ازجمله شواهد دیگری که از این فصل به دست آمد تعداد زیاد قطعات سفالی و ابزارهای سنگی است که اطلاعات زیادی در خصوص نحوه معیشت مردمان دوره شمس‌آباد می‌دهد.

وی بیان کرد: داده‌های استخوانی نیز به دست آمد که به این نتیجه رسیدیم در این محل تدقین هایی از دوره ساسانی وجود داشته است و انسان‌ها به‌صورت گذرا تدفین انجام داده‌اند که احتمالاً مربوط به کوچ‌نشینانی بوده که در دوره ساسانی در این منطقه حضور داشته‌اند.

این باستان‌شناس ادامه داد: بعدازآن وارد دوره‌های قدیمی‌تر می‌شویم.

همچنین دیگر سرپرست مشترک این تیم کاوش نیز بیان کرد: در ادامه کاوش‌ها مجموعاً دو کارگاه ایجادشده در دو سطح تپه که یکی از آن در لایحه تحتانی  و زیرین است و کارگاه دوم در لایحه‌های پیش‌ازتاریخ مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد و شاید هزاره ششم قبل از میلاد یعنی حدود شش هزار و ۵۰۰  تا ۷ هزار سال پیش را مورد کاوش قرار می‌دهیم.

علیرضا سرداری ادامه داد: هدف ما لایه‌نگاری است و اینکه نهایتاً برسیم به قدیمی‌ترین روستایی که بنا نهاده شده است.

وی توضیح داد: باید گفت تپه پوستچی بقایای به‌جامانده از روستایی از دوران پیش‌ازتاریخ از شش و هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار سال پیش بوده که در باستان‌شناسی به آن «باکون» یا «شمس‌آباد» گفته می‌شود یعنی مرحله شکل‌گیری روستاهای بزرگ و پیچیده با فرهنگ مسنجم که با روستاهای قدیمی‌تر متفاوت است.

این باستان‌شناس ادامه داد: این روستا نیز بخش زیادی از شیراز را در برمی‌گرفته است و این روستاییان معماری از خشت و ... که عمدتاً مصالح ساده‌ای بوده داشته‌اند.

وی گفت: در کارگاه ما بقایایی از معماری خشتی را شناسایی کردیم که خیلی ساده هست و نباید توقع معماری بزرگ و فاخر داشته باشیم اما با کشف این خشت‌ها می‌توانیم به پلان خانه‌هایشان پی ببریم و با نوع نظام سکونتی‌شان آشنا شویم.

بنابراین گزارش با استمرار کاوش‌ها در این بخش از شیراز به نظر می‌رسد باید منتظر رونمایی فصل جدیدی از تاریخ این شهر پررمزوراز باشیم.
نظرات بینندگان