arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۹ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶

عضو اتاق تهران: بازار را باید پیش‌بینی‌پذیر کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: «بحث صادرات دیگر یک بحث لازم نیست، بلکه واجب و ضروری است. صادرات نیازمند این است که اقتصاد پیش بینی پذیر باشد.»

به گزارش خبرآنلاین، معاون اول رییس جمهور در افتتاحه یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست اعلام کرده بود که بعد از برجام ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور جذب شده و اولویت دولت به صورت ویژه، جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت پتروشیمی است. این در حالی است که برخی فعالان اقتصادی معتقدند در فضای پسابرجام در حوزه سرمایه گذاری می توانستیم بهتر عمل کنیم. آن ها عنوان می کنند که بعد از برداشته شدن تحریم ها، سرمایه گذاری خارجی باید بیشتر وارد کشور می شد، اما با موانعی که در بازارهای داخلی وجود دارد، نتوانستند به راحتی سرمایه گذاری کنند.

در همین رابطه، عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «قیمت ها در بورس برای سرمایه گذار خارجی بسیار جذاب است. ولی فضای بازار فضای مساعدی نیست. قواعدی که در رابطه با ورود پول و پذیرش آن داریم، سخت است. به طور مثال سه ماه در یک فرآیند ساده تغییرات هیات مدیره یا نقل و انتقال سهام درگیر هستیم. در کشورهای دیگر این گونه نیست و این چنین نگاه نمی کنند.»

او ادامه داد: «باید زیرساخت ها را آماده کنیم. محدودیت هایی که در حال حاضر وجود دارد، موجب می شود که سرمایه گذار خارجی نتواند وارد کشور شود. به طور مثال، یک فرد سرمایه گذاری می کند، اما نماد یک سال بسته می شود. بر این اساس، نمی داند که صنعت پتروشیمی به کدام سمتی می خواهد برود و نمی تواند با خیالی آسوده در این بازار سرمایه گذاری کند. این موضوعات را باید شفاف کرد.»

آرگون افزود: «باید بازار را پیش بینی پذیر کنیم. شرایط کنونی بازار زیاد پیش بینی پذیر نیست. یک سرمایه گذار خارجی در جاهایی پول می گذارد که بتواند پیش بینی کند. سرمایه گذار ترسو است و در جایی پول می برد که ثبات باشد و بتواند پیش بینی کند. بتواند تخمین بزند از این پولی که می گذارد، چه مقدار برای مثال ۴ تا ۵ سال آینده باز می گردد. نواسان بازار خیلی زیاد است و باید در این بخش کار کرد.»
نظرات بینندگان