arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۰

هشدار: سرطانی شدن بدهی های بسیاری از کشورهای جهان!

بدهی به محض انکه به هشتاد تا صد درصد تولید ناخالص داخلی برای دولتها، نود درصد تولید ناخالص داخلی برای شرکتها و هشتاد و پنج درصد تولید ناخالص داخلی برای خانوارها برسد، مسموم کننده می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک گزارش جدید حاکی از سرطانی شدن بدهی بسیاری از کشورهای جهان است.

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت: بدهی به محض انکه به هشتاد تا صد درصد تولید ناخالص داخلی برای دولتها، نود درصد تولید ناخالص داخلی برای شرکتها و هشتاد و پنج درصد تولید ناخالص داخلی برای خانوارها برسد، مسموم کننده می شود.

از ان به بعد افزایش بدهی موجب توقف رشد اقتصادی می شود. یک گروه کارشناسی در بانک تسویه های بین المللی(بی آی اس) در گزارشی تعیین کننده نوشته اند، مشکلات بدهی پیش روی اقتصادهای پیشرفته حتی بدتر از حدی است که تصور می شود. حقایق اصلی ان است که بدهی مرکب در گروه کشورهای غنی از صد و شصت و پنج درصد تولید ناخالص داخلی در سی سال قبل امروز به سیصد و ده درصد رسیده است.

ژاپن با چهارصد و پنجاه و شش درصد و پرتغال با سیصد و شصت و سه درصد در صدر فهرست قرار دارند.

در این گزارش امده است، بدهی کشورها در روندی صعوی به سطوحی می رسد که به جز طی جنگهای بزرگ، شاهد ان نبوده ایم.

نسبت بدهی های عمومی هم اکنون در تعدادی از کشورها در یک مسیر انفجاری قرار دارد و اجرای تغییرات اساسی در سیاست این کشورها ضروری است.

زوال جمعیتی و هزینه های سالمندی این معضل را تشدید خواهد کرد و نسبت فزاینده اتکاء‌ به هزینه های عمومی فشار کاهنده بیشتری را بر روند رشد اقتصادی وارد می سازد که به مراتب شدیدتر از تاثیرات منفی بدهی است. به روشنی معلوم نیست اکنون کشورهای غنی چه اقداماتی باید برای رفع این معضل اتخاذ کنند.

بی آی اس سیاستی در این خصوص تجویز نمی کندگرچه صندوق بین المللی پول دیدگاهی ارائه می دهد. کریستین لاگارد رئیس این صندوق می گوید، تضییقات مالی یک میزان درمانی بهینه دارد که باید رعایت شود.

اگر این اقدامات بسیار شدید باشد تهدیدی برای بازگشت اقتصاد جهانی به رکود است و نتیجه معکوس خواهد داشت.

کسر بودجه و بدهی به سرعت یا حتی سریعتر افزایش خواهد یافت. دیدگاه صندوق بین المللی پول این است که تضییقات مالی باید با سیاست پولی اسان جبران شود.
نظرات بینندگان