arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۷۶۸
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶

سلطنت برونئی 50 ساله شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سلطنت در برونئی، این کشورقطره ای جنوب شرق آسیا، در حالی امروز به نیم قرن عمر خود می رسد که حسن البکیا پادشاه 71 ساله این کشور، از اکتبر 1967 تاکنون حکومت را در اختیار دارد.

به گزارش ایرنا، البکیا حاکم یکی از طولانی ترین سلطنت های مطلق جهان است که استقلال کامل این کشور از بریتانیا وتقویت استانداردهای زندگی مردم این کشور به دلیل ذخایر و منابع فراوان ذخایر نفت و گاز را در کارنامه خود دارد.
 
البکیا که در فهرست ثروتمندین افراد جهان قرار دارد ،طولانی ترین دوره زمامداری سلطنت را بعداز ملکه الیزابت در 1952 ، به خود اختصاص داده است.
 
این کشور امسال نیز در سالروز به سلطنت نشستن البلکیا جشن بسیارگسترده و پرزرق و برقی به عنوان جشن طلا برگزارمی کند که بسیاری از رهبران کشورهای منطقه از جمله نخست وزیر مالزی،روسای جمهوری اندونزی و فیلیپین و رئیس دولت میانمار در آن شرکت می کنند.
 
برونئی دارالسلام کشور کوچک 400 هزار نفره گسترده درجزیره برونئو در جنوب شرق آسیا به مرکزیت بندر سری بگاوان است که در شش سده اخیر خاندان البکیا برآن حکومت داشته اند.
 
اگرچه ثروت حسن البکیا شهرت افسانه ای پیدا کرده و او را در فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرارداده اما این ثروت ناشی از طلای سیاهی است که از سال 1929 در این کشور کشف شد.
 
کاخ طلایی و پرزرق و برق 1800 اتاقه ، کلکسیون داری گران قیمت ترین خودرو ها و هواپیماهای جهان درحالی به عنوان نمادی از ثروتمندی پادشاه برونئی محسوب می شود که بسیاری از مردم در جنوب شرق آسیا و در همسایگی این با فقر مطلق مبارزه می کنند.

گفته می شود آنگ سان سوچی رئیس دولت میانمار یکی از مقام های شرکت کننده در مراسم امسال برونئی است. این درحالی است که سیاست کشتار جمعی و پاکسازی نژادی دولت میانمار به غیر از کشورآشتی، بخش زیادی از جنوب شرق آسیا را درگیرمساله راخین و بحران انسانی 800 هزار آواره و پناهجوی روهینگیایی در بنگلادش کرده است.
برچسب ها: برونئی ، سلطنت
نظرات بینندگان