arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۹۷۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶

ادای احترام ظریف به پیکر جلال طالبانی +عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با اهدای گل پای تابوت حامل پیکر جلال طالبانی رئیس جمهور فقید عراق ، به مقام و شخصیت برجسته این مبارز ضد بعثی ادای احترام کرد. وی و هیات همراهش ، عالی ترین هیات خارجی در این مراسم بود.

در ویژه مراسمی که جهت ادای احترام شخصیت های سیاسی به پیکر مرحوم طالبانی در فرودگاه سلیمانیه برگزار شد، دکتر ظریف در حالی که دسته گلی در دست داشت، پای تابوت وی حاضر شد و ادای احترام کرد.
 
 ادای احترام ظریف به پیکر جلال طالبانی +عکس
 
در مراسم امروز در فرودگاه سلیمانیه همچنین فواد معصوم رئیس جمهور عراق و از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق، مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات و نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم ، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق، نماینده پادشاه اردن و نیز سفرای آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی و اسلامی و عربی با اهدای گل ادای احترام کردند.
 
برای شرکت در مراسم تدفین پیکر جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق و رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق ، هیاتی به نمایندگی از دولت مرکزی به سرپرستی قاسم الاعرجی وزیر کشور ، عمار حکیم به سرپرستی هیاتی از ائتلاف ملی و نیز شخصیت هایی همچون سلیم الجبوری رئیس پارلمان، ایاد علاوی معاون رئیس جمهور ، یان کوبیچ نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق و همچنین سفرا و روسای نمایندگی های خارجی در بغداد ، از جمله ایرج مسجدی سفیر ایران در این مراسم شرکت داشتند.
 
پیکر جلال طالبانی بعد از پایان مراسم در حالی که بر روی یک خودرو تزئین شده و با اسکورت نیروهای تشریفات حمل می شد، به مسجد جامع این شهر انتقال یافت.
 
مقام های رسمی به خبرنگار ما گفتند که قرار است پیکر طالبانی برای خاکسپاری به منطقه دباشان ، محل سکونت دائمی وی منتقل و همانجا دفن شود.
 
مقام های اتحادیه میهنی و استان سلیمانیه عراق ویژه مراسم بزرگداشت و ترحیم برای جلال طالبانی در ورزشگاه سیروان شهر سلیمانیه در روز شنبه برنامه ریزی کرده اند و گفته می شود مشابه این مراسم همزمان در 11 شهر کردستان عراق نیز برگزار خواهد شد.
 
جلال طالبانی روز سه شنبه این هفته بعد از تحمل سال ها بیماری سخت در بیمارستانی در برلین آلمان درگذشت.
 
وی از سال 2005 میلادی تا 2014 رسما رئیس جمهور عراق بود، اگرچه به دنبال سکته مغزی از سال 2012 عملا تحت مراقبت های پزشکی قرار داشت و تا 2014 که از این سمت کناره گرفت، فعالیت چندانی نداشت.
 
طالبانی اولین رئیس جمهور غیر عرب عراق نیز محسوب می شود و روابط بسیار عالی همزمان با ایران و آمریکا بود. او در منطقه و جهان به مرد اعتدال و اهل گفت وگو مشهور بود و اولین خبر دستگیری صدام حسین را نیز او به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) داد.
برچسب ها: ظریف ، طالبانی ، عراق ، کردستان
نظرات بینندگان