arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶

روایت نشریه آمریکایی از مجادله ظریف و تیلرسون در نشست کمیسیون برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک نشریه آمریکایی روایتی از مجادله وزرای خارجه ایران و آمریکا در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام فراهم کرده است.

به گزارش انتخاب، یک نشریه آمریکایی در گزارشی جزئیات جدیدی از مجادله «سرگئی لارووف»، وزیر خارجه روسیه و «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران با «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام فراهم کرده است. 

روایت نشریه آمریکایی از مجادله ظریف و تیلرسون در نشست کمیسیون برجام

نشریه نیویورکر نوشته است: «دیپلمات‌ها دور یک میز U شکل نشسته بودند و تیلرسون به نمایندگان آلمان، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس، اتحادیه اروپا و ایران اجازه داد ابتدا صحبت کنند.»

به نوشته نیویورکر، وقتی نوبت ظریف رسید، فهرستی از شکایت‌های ایران از دولت ترامپ و شریکان اروپایی آنها را خواند. وی گفت که علی‌رغم حصول برجام، آمریکا هنوز تحریم‌های بانکی علیه ایران را رفع نکرده است. او گفت: «هنوز نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم.»

 تیلرسون بعد از پایان اظهارات ظریف، در حالی که از بالای عینک مطالعه‌اش دیگران را نگاه می‌کرد گفت: «هیچ کس‌ نمی‌تواند ادعا کند که ایران نقش مثبتی در صلح و امنیت منطقه داشته است.»

به نوشته نیویورکر، وی سپس رویش را به سمت ظریف برگرداند و گفت که ایران از گروه‌های مانند حزب‌الله حمایت مالی کرده، حامی بشار اسد در سوریه است و شناورهایش در خلیج فارس را به ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های آمریکایی تحریک می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که مقصر تمامی این اتفاقات توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بوده است. او گفت: «برداشتن تحریم‌ها  جزو مفاد برجام است و باعث تقویت رفتارهای غیرقابل قبول ایران شده است.»

نیویورکر می‌نویسد: «اتاق ساکت بود تا زمانی که ظریف میکروفون را به دست گرفت. وی سخنان خود خطاب به تیلرسون را با بیان این جملات شروع کرد که در توافق هسته‌ای، ایران و آمریکا توافق کرده‌اند سایر موارد محل اختلاف را کنار بگذارند. ظریف با لحنی حرفه‌ای گفت که این برای ایرانی‌ها به معنی صرفنظر کردن از فهرست طویلی از گلایه‌ها از آمریکاست.»

ظریف گفت: «آمریکا به جریمه کردن ایران و ایران، به مقاومت عادت کرده است.»

وزیر خارجه ایران از دولت ترامپ بابت نقض توافق هسته‌ای گلایه کرد و گفت که واشنگتن از صدور مجوز فروش بوئینگ و ایرباس امتناع کرده تا جلوی تجارت مشروع با ایران را بگیرد.

ظریف سپس گفت: «درباره این صحبت نمی‌کنیم. اگر ما می‌خواستیم دنبال بهانه برای نقض برجام باشیم، دلایل خیلی زیادی وجود داشت.»

تیلرسون میکروفون را  برداشت و گفت مشکلی اصلی این است که ایران از سال ۱۹۷۹ به آمریکایی‌ها حمله کرده است. وی گفت: «رابطه ایران و آمریکا در دوران مدرن اکنون نزدیک به ۴۰ سال سن دارد. این رابطه، از دل انقلابی متولد شد که اعضای سفارت ما را به گروگان گرفت و با ما بدرفتاری کرد.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «این رابطه را خشونتی تعریف کرده که علیه ما اعمال شده است. اکنون وزن بیشتری داریم و موهایمان سفید شده است. شاید تغییر دادن ماهیت این رابطه از توان ما خارج است، چون اسیر آن شده‌ایم. شاید باید بگذاریم که نسل بعدی در این مورد دست به اقدام بزند.» تیلرسون، بعد از لحظاتی تأمل گفت: «نمی‌دانم، من دیپلمات نیستم.»
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان