arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۶۴۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶

موگرینی: برجام یکی از بزرگترین بحران را حل کرد/ این توافق متعلق به تمام دنیاست نه یک یا دو کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که برجام توافقی متعلق به تمام دنیا است نه یک یا دو کشور.

به گزارش تسنیم، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای روز دوشنبه بار دیگر بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، علی‌رغم تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه این توافق تأکید کرد.

وی گفت: «توافق هسته‌ای ایران، بدون وجود یک اتحادیه اروپای قوی ناممکن بود. ما تمام قدرتمان را در خدمت صلح قرار دادیم و این برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات از اهمیتی اساسی برخوردار بود.»

موگرینی تأکید کرد: «توافق هسته‌ای ایران، در عین حال، قدرت همکاری‌های بین‌المللی را نشان می‌دهد. ما از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو به یک راه حل برد-برد دست یافته، نقطه عطفی برای منع اشاعه (هسته‌ای) ایجاد کرده و از یک تنش نظامی خطرناک و ویران‌گر جلوگیری کردیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان اجرایی شدن برجام در هشت گزارش پایبندی ایران به مفاد این توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

وی در ادامه گفت: «شصت سال بعد از تولد آژانس، این سازمان ضمانتی برای تمامی ما به شمار می‌رود، زیرا این توافق حاوی تمامی  مفاد درباره منع اشاعه است و متعلق به یک کشور یا دو کشور نیست، بلکه متعلق به کل جهان و کل ما است.»

موگرینی گفت: «در واقع، توافق هسته‌ای ایران یک قطعنامه جوان شورای امنیت سازمان ملل متحد است و این توافق یکی از بزرگترین بحران‌های هسته‌ای زمان ما را حل کرده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد اکنون که دنیا در تلاش برای حل و فصل بحران هسته‌ای با کره شمالی است، نباید با لغو برجام، تنش‌های جدیدی در زمینه هسته‌ای ایجا کرد.
نظرات بینندگان