arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۳۱۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶

اعتراض چین به دخالت انگلیس در امور هنگ کنگ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تارنمای چاینا ارگ گزارش کرده که چین به دخالت های انگلیس در امور داخلی هنگ کنگ اعتراض کرده و از این کشور خواست دست از مداخله های بی جا بردارد.

به گزارش ایرنا، این اعتراض پس از آن صورت می گیرد که وزیر امور خارجه انگلیس از پکن و مسئولان هنگ کنگی خواست برای جلوگیری از ورود یک مقام حقوق بشری به هنگ کنگ توضیح بدهند.
 
چین تایید کرده که بندیت راجرز فعال حقوق بشری انگلیسی قصد ورود به خاک هنگ کنگ را داشته اما از ورودش به این منطقه در جنوب چین جلوگیری شده است.
 
بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس بشدت از چین و هنگ کنگ انتقاد کرده و گفت که این منطقه آزاد می باشد و دارای دمکراسی است و باید توضیح داده شود چرا از ورود این تبعه به هنگ کنگ جلوگیری شده است.
 
هوا چون اینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم با اشاره به اینکه به این اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه انگلیس رسما اعتراض شده است، گفت: هنگ کنگ جزو مسایل داخلی چین محسوب می شود و این منطقه به هر کسی که لازم بداند مجوز ورود می دهد.
 
او افزود که این فعال حقوق بشری می داند که به دلیل فعالیت های مداخله جویانه اش در مسایل داخلی هنگ کنگ که جزو مسایل چین می باشد، اجازه ورود پیدا نکرده است.
چین از دولت انگلیس خواست تا دست از دخالت در امور داخلی هنگ کنگ که بخشی از سرزمین مادری است، بردارد.
 
دولت انگلیس چندی پیش نیز گزارش شش ماهه خود را درباره این منطقه به پارلمان ارایه و در بخش هایی از آن از سیاست های چین در قبال هنگ کنگ انتقاد کرده بود.
 
انگلیس که سال ها هنگ کنگ را تحت استعمار خود داشت، بارها چین را به نقض دمکراسی و آزادی در این منطقه متهم کرده است.
 
بااین حال سخنگوی چین انتشار چنین گزارشی را مصداق مداخله جویی انگلیس در امور هنگ کنگ دانسته و از سیاست های پکن در قبال این منطقه دفاع کرده است.
 
به باور پکن در دو دهه گذشته که هنگ کنگ به حاکمیت چین بازگشته آنها سیاست یک کشور و دو نظام و خودمختاری عالی را در این منطقه به طور درست و کامل اجرا کرده است.

این سخنگو بار دیگر تاکید کرد که مسایل هنگ کنگ جزو امور داخلی چین محسوب می شود و هیچ کشوری حق دخالت در آن را ندارد.

دولت انگلیس هر شش ماه گزارش های را درباره وضعیت هنگ کنگ به پارلمان کشورش ارایه می دهد که در برخی از مواقع همراه با انتقاد از عملکرد چین در این منطقه است.
نظرات بینندگان