arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۶

یک دادگاه دیگر فدرال سومین فرمان مسافرتی ترامپ را رد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک قاضی دیگر ‌آمریکایی، کاخ سفید را از اجرای نسخه سوم فرمان اجرایی جنجالی ترامپ درباره مهاجران منع کرد. این اقدام ساعاتی پیش از اجرایی شدن این فرمان که عمدتا مسلمانان را هدف می‌گرفت، انجام شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، پیش از این هم دادگاه هاوایی برای توقف تازه‌ترین فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا رای داده بود و این بار هم دادگاه دیگر ی در ایالت مریلند تصمیم مشابهی گرفته است.

دادگاه فدرال مریلند گفت که سومین فرمان مهاجرتی ترامپ اساسا مسلمانان را هدف می‌گیرد که ناقض قانون اساسی آمریکاست. تئودور چوانگ، قاضی دادگاه گفت که این ممنوعیت علیه شش کشور عمدتا مسلمان به علاوه کره شمالی و مقام‌های ونزوئلایی تفاوتی اساسی با دو نسخه قبلی فرمان رئیس جمهوری آمریکا ندارد.

دادگاه‌های فدرال فرمان‌های قبلی را به فاصله کوتاهی پس از صدور در ماه‌های ژانویه و مارس به دلیل اینکه علیه پیروان یک مذهب خاص تبعیض قائل می‌شود، مسدود کرده بودند.

قاضی چوانگ اشاره کرده است که ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی بارها قول ممنوعیت ورود مسلمانان به کشور را داده بود.

براساس فرمان جدید ترامپ که قرار بود از ۱۸ اکتبر شروع شود، بیشتر شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی، چاد و کره شمالی و بعضی مقام‌های دولتی ونزوئلا به مدت نامعلوم از ورود به آمریکا منع می‌شدند. روز سه‌شنبه دریک واتسون، قاضی فدرال دادگاهی در هاوایی هم تصمیم به متوقف کردن فرمان سوم به طور موقت گرفت که از جمله در پاسخ به شکایت دادستان کل هاوایی و جمعیت مسلمانان این ایالت بود.

او در حکم خود نوشت، فرمان تازه ترامپ "دقیقا مبتلا به همان نقائص و ایرادهای نمونه‌های قبلی این دستور است" چون به گفته او "فاقد یافته‌های کافی است که نشان دهد ورود بیش از ۱۵۰ میلیون تن از شهروندان این کشورها برای منافع ایالات متحده زیانبار است."

او نوشت که این دستور "آشکارا براساس ملیت (علیه افراد) تبعیض قائل می‌شود" که مغایر "اصول بنیادی است که آمریکا بر آنها بنا نهاده شده است."

چند دادگاه فدرال در آمریکا قبلا دو دستور مهاجرتی ترامپ را که در ماه‌های ژانویه و مارس صادر شده بود متوقف کرده بودند. فرمان دوم برای ۹۰ روز اعتبار داشت و ۲۴ سپتامبر منقضی شد. ترامپ بلافاصله دستور مهاجرتی جدیدی را جایگزین آن کرد. کاخ سفید تصمیم روز قبل دادگاه هاوایی را دارای ایراد و "خطرناک" خوانده و اشاره کرده بود که به دادگاه‌های مافوق اعتراض خواهد کرد.

برچسب ها: ترامپ ، مهاجرت
نظرات بینندگان