arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶

سال هایی که با فروختن عمر، درد پیری را می خرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نگاه موشکافانه و بررسی اجزای تشکیل دهنده کلمه سالمند تداعی کننده این مضمون است که با گذشت سال ها فروشنده ای می شود که پول فروختن عمر را صرف خریدن درد پیری می کند.

به گزارش ایرنا، استکان چای را که در دست می گیرند، صدای تکان خوردن فنجان در نعلبکی، تازه خانواده را متوجه لرزش دست هایش می کند که سال هاست محکمترین رسیمان آنها برای چنگ زدن در مقابل مشکلات و سختی های زندگی بوده است.
لرزشی که ناگهان دل خانواده را می لرزاند و منجر به این می شود که بعضی از اعضای خانواده با حمایت از او، درمانی برای این درد شوند اما هستند خانواده هایی که بدلیل نداشتن توانایی پذیرش و کنار آمدن با این لرزش، نمک بر روی این زخم می شوند.
از آنجایی ک تعداد خانواده های دسته دوم در جامعه ما کم نیستند در روز شماره هفته ملی سالمندان روزی را با نام سالمند و امنیت اجتماعی نامگذاری کردند، این مساله بهانه ای شد تا سراغ مسن ترین فرد شهرستان کامیاران و دومین فرد مسن در استان کردستان بروم.
**محبت بزرگترین خواسته سالمندان از فرزندان است
محمدامین یوزی متولد 1265با 131 سال سن هنوز در اولین برخوردش با دیگران لبخند را فراموش نکرده و این بزرگترین درسی است که من از او یاد گرفتم.
لبخند هایش چنان زیبا و دلنشین بود که وادارم کرد از او بپرسم ریشه این لبخندها در کجاست؟ او که جواب هایش نشان می داد حافظه اش هیچ مشکلی ندارد توانایی شاد زیستن را بزرگترین موفقیت زندگی انسان می داند.
این مرد کهنسال در خصوص انتظاراتش از خانواده گفت: مهربانی و محبت تنها خواسته من از همسر، 5 فرزند و 130 نوه، نتیجه، نبیره و ندیده ام است.
وی که 60 سال با همسر سوم خود اختلاف سنی دارد و اکنون با او زندگی می کند، افزود: سالمندان ریشه های درختی هستند که در زیر خاک پنهان است.
لرزش دست ها، ضعف در شنوایی گوش هایش و نفس های که بریده بریده و به سختی از سینه اش بیرون می آمد راه را برای ادامه مصاحبه با او بر من، سد کرد.
وی تنها پسر خانواده خود بود و سن و سال وی با توجه به وقایع تاریخی که از گذشته به یاد دارد، مطابقت می کند.
با توجه به شناسنامه و کارت ملی که برای حاج محمدامین یوزی صادر شده او متولد مهر ماه سال 1265 هجری شمسی در روستای یوزیدر کامیاران است.

** هشت درصد جمعیت شهرستان کامیاران سالمند هستند
رئیس بهزیستی شهرستان کامیاران با بیان اینکه هشت درصد از جمعیت 102 هزار نفری شهرستان کامیاران سالمند هستند، گفت: این درصد شامل هشت هزار و 200 نفر سالمند است.
حبیب الله ابراهیمی با اشاره به سرشماری سال 95 جمعیت سالمندان در ایران بیش از 10 درصد جمعیت کشور است، اظهار کرد: شهرستان کامیاران با هشت درصد نسبت به میانگین کشوری، شهرستانی جوان محسوب می شود.
ابراهیمی ارتقای سلامت سالمندان را تک محوری ندانست و یادآور شد: مناسب سازی محیط سالمند برای توانمند کردن آنها، اشتغال سالمندان پس از بازنشستگی برای جلوگیری از گوشه گیری و احساس ناکار آمدی در آنها، تکریم و احترام در خانواده و استفاده از تجربیات آنها در جامعه از کارهای مهم در این زمینه است.
وی با اشاره به اینکه 264 سالمند تحت پوشش بهزیستی شهرستان کامیاران قرار دارند، تاکید کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی، غربالگری بینایی و چشم پزشکی، گرفتن منظم فشار، قند و چربی خون سالمندان، کنترل تغذیه و بهداشت روان، مشاوره و برگزاری مراسم ها و جشنوارهای مختلف برای آنها از جمله فعالیت های بهزیستی برای این سرمایه های گرانبهای جامعه است.
رئیس اداره بهزیستی کامیاران با بیان اینکه 23 نفر از سالمند این شهرستان در مراکز نگهداری سالمندان حضور دارند، گفت: به صورت میانگین هر سال پنج سالمند از شهرستان به مرکز نگهداری سالمندان سنندج ارجاع داده می شوند.
وی نگهداری از این سرمایه های تکرار نشدنی را در سرای سالمندان در تضاد با فرهنگ ایرانی اسلامی دانست و اضافه کرد: فرزندان باید بدانند سالمندان تنها سرمایه ی زندگی انسان هستند که با از دست دادن آنها راهی برای بازگشت شان وجود ندارد.
بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی جمعیت بالای سن 60 سال جزء جمعیت سالمند محسوب می شوند که برابر این تعریف، افراد 60 تا 75 سال، سالمند جوان، 75 تا 85 سال، سالمند میانسال و بالای 85 سال، سالخورده یا پیر تلقی می شوند.
10 تا 16 مهر به عنوان هفته ملی سالمندان نامگذاری شده است

نظرات بینندگان