arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶

611 هکتار جنگل کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون 99 فقره آتش سوزی در جنگلها و مراتع این استان رخ داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون 99 فقره آتش سوزی در جنگلها و مراتع این استان رخ داد.

عزت الله بهشتی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: بر اثر این تعداد آتش سوزی طی این مدت 611 هکتار جنگل و مرتع استان در آتش سوخت.

وی در خصوص علت این آتش سوزی ها بیان کرد: میزان آتش سوزی ها در خرداد ماه بعلت آتش زدن پس مزارع بالا بود، هم اکنون نیز کسانی که برای تفریح و چیدن میوه های کوهی همچون «زالزالک» و «بنه» به کوه می روند اقدام به روشن کردن اتش می کنند که پس از ترک منطقه آتش را خاموش نمی کنند و فعالیت کوره های غیرمجاز زغال نیز تا حدودی علت آتش سوزی هاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که چه کسانی در مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگلهای استان به کمک نیروهای منابع طبیعی آیند؟ خاطرنشان کرد: نیروهای مردمی در مواقع آتش سوزی فعال و به موقع به کمک نیروهای منابع طبیعی می شتابند که قابل تقدیر ویژه است. همچنین برخی دستگاهها و ادارات از جمله آتش نشانی، هلال احمر، دهیاریها، بسیج، سپاه و نیروی انتظامی در موقع آتش سوزی به کمک ما می آیند.

بهشتی فرد با اشاره به مشکلات و کمبودهای منابع طبیعی استان در مواقع آتش سوزی جنگلها تصریح کرد: مهمترین مشکل و کمبود منابع طبیعی کمبود نیروی انسانی است، در صورتی که قرقبان به اندازه کافی داشته باشیم به موقع برای مهار آتش سوزی ها اقدام می شود و هر قرقبان حوزه تحت مدیریت خود را محافظت و مراقبت می کند.

وی ادامه داد: عرصه های جنگلی و مرتعی استان گسترده اما نیروی قرقبان کافی نداریم و این امر باعث می شود که بعلت وقت بر بودن و طولانی شدن زمان رسیدن به محل آتش سوزی و اعزام نیروها از شهرستان به محل آتش سوزی خسارات بیشتر به جنگلها و مراتع استان وارد شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با دست خالی نمی توانیم آتش خاموش کنیم، تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات و کمبودها برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی های استان نبود امکانات خودرویی و تجهیزات است، کمک هایی از سوی سازمان جنگلها صورت گرفت اما بعلت نداشتن اعتبارات لازم نتوانسته ایم دستگاه‌های دمنده بیشتری خریداری کنیم. کارایی هر کدام از این دستگاهها که سرعت عمل بالایی دارند به اندازه 10 نفر است و می تواند کمک قابل توجهی به مهار آتش سوزی ها کند که متاسفانه تنها 10 دستگاه در حال حاضر داریم.

بهشتی فرد عنوان کرد: همکاری، هماهنگی و تیمی کار کردن از موارد لازم و ضروری در مواقع آتش سوزی جنگلها و مراتع استان است، ادارات و دستگاههای لشکری و کشوری در هنگام آتش سوزی باید بصورت تیمی وارد شوند و به کمک نیروهای منابع طبیعی بیایند و اینکه برخی ها بیایند و تنها چند عکس یادگاری بگیرند کمک به مهار آتش سوزی ها نمی کند و بلکه بصورت عملیاتی برای مهار آتش سوزی ها اقدام کنند.

وی تاکید کرد: مدیریت بحران استان باید برای خاموش کردن آتش سوزی ها نظارت کننده بر نیروهای ادارات باشد و ادارات را بسیج کند تا شاهد خسارات کمتری باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص احیاء درختان و جنگل مناطقی که آتش سوزی در آنها رخ می دهد، بیان کرد: اعتباراتی که منابع طبیعی استان اختصاص داده می شود کافی نیست که بتوانیم جنگلهای بلوط استان را احیاء کنیم. در صورتی که مشارکتی هم کار احیاء انجام شود باز هم اعتبارات ما جوابگو نیست.

بهشتی فرد تاکید کرد: بعد از کاشت هر درخت بطور میانگین نیم میلی متر سالانه رشد خواهد داشت که باید حدود 15 سال مراقبت های لازم از این درختان کاشته شده صورت گیرد تا تنها از خطر چرا محفوظ بماند.

وی گفت: اعتباری که در سطح استان به منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده می شود به اندازه حقوق نیروهای حفاظتی ما نمی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: 85 نفر نیروی قرقبان در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد داریم در حالی که در این استان یک میلیون و 376هکتار جنگل و مرتع شامل 836 هزار هکتار جنگل و 540هزار هکتار مرتع وجود دارد که طبق استاندارد جهانی به ازای هر 1000هکتار باید یک قرقبان داشته باشیم که با این وجود باید بیش از 1350قرقبان وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: هر قرقبان منابع طبیعی استان بیش از 10 برابر استاندارد وظایف خود را انجام می دهد بطوریکه هر کدام 16هزار و 188 هکتار را مراقبت و قرقبانی می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نیروهای کارمند اداری توانمندی و کارایی لازم را برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی ها ندارند بنابراین در صورت تامین اعتبار می توانیم با مشارکت بهره برداران و مردم می توانیم به موقع اقدام به مهار آتش سوزی ها کنیم.

بهشتی در خصوص نبود بالگرد در مواقع آتش سوزی جنگلهای استان اضافه کرد: برای مهار و خاموش کردن برخی آتش سوزی جنگلهای استان باید سه تا پنج ساعت پیاده روی صورت گیرد تا به محل آتش سوزی رسید اما در صورتی که بالگرد در استان مستقر باشد و اقدام به هلی برد نیروها نماید آتش سوزی ها به موقع و با کمترین میزان خسارات کنترل و خاموش می شود.

به گزارش ایسنا، طی ۱۰ سال گذشته آتش سوزی‌های عمدی و سهوی موجب نابودی بیش از 9000 هکتار از این جنگل‌های ارزشمند استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

برچسب ها: آتش سوزی ، جنگل
نظرات بینندگان