arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶

اخطار ایران به فرودگاه نجف جامه عمل پوشید/ انتقال پروازها به بغداد از امروز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به دنبال سودجویی مسئولان فرودگاه نجف و افزایش غیرقانونی نرخ خدمات فرودگاهی و قیمت سوخت در این فرودگاه، ایرلاین‌های ایرانی که از چندی پیش مراتب اعتراض خود را به فرودگاه نجف اعلام کرده بودند از امروز با انتقال پرواز‌ها به فرودگاه بغداد، اخطار خود را اجرایی کردند.

به گزارش انتخاب، فرودگاه خصوصی نجف چند وقتی است که در راستای سودجویی بیشتر، در اقداماتی غیرمنطقی‌ نرخ خدمات فرودگاهی و قیمت سوخت را برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در این فرودگاه افزایش داده است.فرودگاه خصوصی نجف چند وقتی است که در راستای سودجویی بیشتر، در اقداماتی غیرمنطقی‌ نرخ خدمات فرودگاهی و قیمت سوخت را برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در این فرودگاه افزایش داده است.

اخطار ایران به فرودگاه نجف جامه عمل پوشید/ انتقال پروازها به بغداد از امروز

در این راستا شرکت‌های هواپیمایی در اعتراض به عملکرد مسئولان فرودگاه نجف، چندصباحی پرواز به این فرودگاه را متوقف کردند که با برگزاری جلساتی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران و مسئولان فرودگاه نجف، پروازها مجدداً برقرار شد اما مسئولان فرودگاه نجف، دوباره افزایش قیمت‌ها را برای شرکت‌های ایرانی در دستور کار قرار دادند.

به هر حال مسئولان فرودگاه نجف از علاقه ایرانی‌ها به سفر‌های عتبات عالیات و زیارت قبور امامان در عراق آگاه هستند و در راستای سودجویی بیشتر تلاش می‌کنند از این اشتیاق مردم ایران‌ به سفرهای زیارتی عتبات، سوءاستفاده کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این‌باره به فارس می‌گوید: مسئولان فرودگاه نجف در یک اقدام غیر منطقی نسبت به افزایش نرخ سوخت هواپیما در فرودگاه نجف اقدام کرده‌اند‌، در این راستا ‌هر لیتر سوخت هواپیما ‌در فرودگاه نجف از ۹۸ سنت به یک دلار و ۲۴ سنت افزایش یافته است، این اقدام که حتی مورد اعتراض وزیر حمل و نقل عراق هم قرار گرفت‌ موجب افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی و در نتیجه افزایش قیمت بلیت پروازهای نجف خواهد شد‌؛ این در حالی‌ است که نرخ هر لیتر سوخت هواپیما در فرودگاه بغداد ۷۱ سنت، در فرودگاه عمان ۵۲ سنت و در فرودگاه‌های عربستان سعودی ۴۲ سنت است.

به گفته مقصود اسعدی سامانی‌ با توجه به افزایش پرواز شرکت‌های هواپیمایی به‌ویژه در ایام اربعین و تلاش شرکت‌ها برای ثابت نگه داشتن نرخ‌ها،‌ تصمیم مسئولان فرودگاه نجف برای افزایش نرخ سوخت به لحاظ تاثیر قابل توجهی که هزینه سوخت در قیمت تمام شده هر ساعت پرواز دارد، موجب افزایش قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای نجف خواهد شد ‌و ممکن است شرکت‌های هواپیمایی را مجدداً برای قطع و یا تعلیق پروازهای خود به نجف ترغیب کند‌.

بنابراین گزارش شرکت‌های هواپیمایی در تیرماه سال جاری در اعتراض به گران بودن هزینه هندلینگ و خدمات فرودگاهی فرودگاه نجف نسبت به قطع پروازهای خود به نجف اقدام کردند و با مذاکراتی که بین سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و مسئولان فرودگاه نجف صورت گرفت تعدیل مختصری در نرخ برخی از تجهیزات خدمات فرودگاهی صورت گرفت و پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به نجف مجدداً برقرار شد.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی دریافت ۲۰ دلار به‌عنوان بهره مالکانه‌ از هر صندلی پروازهای ایرانی به مقصد نجف و ۱۰ دلار عوارض فرودگاهی از مسافران ایرانی در فرودگاه نجف و تعیین ۸۵ دلار عوارض گمرکی به ازای هر پرواز و عطف به ماسبق کردن آن از سال ۲۰۱۰ و بیش از چهار برابر بودن هزینه هندلینگ پروازها در فرودگاه نجف نسبت به فرودگاه‌های ایران از مهمترین موارد اعتراض شرکت های هواپیمایی ایرانی به مسئولان فرودگاه نجف بود‌؛ آن زمان در مذاکرات صورت گرفته نرخ برخی از اقلام خدمات هندلینگ کاهش یافت، مسئولان فرودگاه مذکور در خصوص عوارض بهره مالکانه و عوارض گمرکی نیز قول مساعدت و همکاری و پیگیری در مراجع دولتی عراق را داده‌اند که تا‌کنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

اسعدی سامانی امروز نیز از احتمال انتقال پروازهای اربعین به بغداد با ادامه گران فروشی‌های فرودگاه نجف خبر داد و ‌‌با اشاره به کارشکنی ها و گران فروشی های مسئولان فرودگاه نجف در آستانه انجام پروازهای اربعین حسینی، گفته است: فرودگاه نجف اقدام به افزایش قیمت سوخت از ۹۸ سنت به یک دلار و ۴۲ سنت کرده و نرخ خدمات هندلینگ در این فرودگاه تا ۴ برابر افزایش پیدا کرده است؛ در حالی قیمت سوخت در فرودگاه نجف به یک دلار و ۴۲ سنت افزایش پیدا کرده که قیمت سوخت در فرودگاه بغداد ۷۰ سنت است.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ افزایش بی‌دلیل نرخ سوخت در فرودگاه نجف موجب می‌شود که هواپیماهای ایرانی با مازاد سوخت، پروازهای خود به این مقصد را انجام دهند که حمل مازاد سوخت به معنای جابه‌جایی بار و مسافر کمتر در هر پرواز است تا پرواز با وزن استاندارد انجام شود؛ این گران فروشی‌ها در فرودگاه نجف، هزینه گزافی را به ایرلاین‌های ایرانی تحمیل می‌کند.  

اسعدی سامانی امروز گفته بود که اگر کارشکنی‌های مسئولان فرودگاه نجف ادامه پیدا کند، احتمال انتقال پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به مقصد عراق در فرودگاه بغداد، جدی می‌شود.

به گزارش فارس، ظاهراً شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اولتیماتوم خود به فرودگاه نجف را اجرایی کرده‌اند و در اولین گام، پرواز نجف-تهران ایران‌ایر به فرودگاه بغداد منتقل شده است اما بدون اطلاع‌رسانی قبلی به مسافران.

یکی از مسافران پرواز امروز نجف-تهران‌ ایران‌ایر با اشاره به انتقال پرواز آنها از نجف به فرودگاه بغداد، در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: طبق بلیت مقرر بود صبح امروز پرواز ما از نجف به سمت تهران انجام شود اما زمانی که وارد فرودگاه نجف شدیم، مسئولان‌ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر‌ به ما اعلام کرده‌اند که این پرواز ساعت ۱۷ بعدازظهر انجام می‌شود آن هم از فرودگاه بغداد.

وی ادامه داد: وقتی علت را از مسئولان هما جویا شدیم عنوان کردند که به دلیل افزایش غیرمنطقی قیمت سوخت و عوارض فروگاهی در فرودگاه نجف، انجام پروازها برای آنها در این فرودگاه پرهزینه و زیان‌ده خواهد بود و از این پس پروازهای خود را به فرودگاه بغداد منتقل خواهند کرد.

این مسافر ایران‌ایر افزود: به هر حال پذیرفتیم که مسیر طولانی نجف تا بغداد را با اتوبوس طی کنیم تا با پرواز ساعت ۱۷ امروز به تهران بیاییم اما این منطقی به نظر نمی‌رسد که در اختلاف فرودگاه و شرکت هواپیمایی، مسافران قربانی شوند؛ به هر حال ضروری بود شرکت هواپیمایی از قبل به مسافران اعلام می‌کرد که این پرواز از فرودگاه بغداد انجام می‌‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر مسافران با بار خود در فرودگاه بغداد سرگردان و منتظر انجام پرواز هستند.

فرودگاه نجف در بین ۵ فرودگاه بزرگ عراق با ۱۰۰.۷ میلیون دلار درآمد در سال ۲۰۱۶ بیشترین درآمد را کسب کرده است؛‌ در سال ۲۰۱۶ فرودگاه بغداد ۹۹.۲ میلیون دلار، فرودگاه اربیل ۹۸.۹ میلیون دلار، فرودگاه بصره ۳۱.۲ میلیون دلار و فرودگاه سلیمانیه ۳۰ میلیون دلار درآمد داشته‌اند.

در همین مدت در فرودگاه بغداد ۱۸ هزار و ۱۸۷ پرواز، فرودگاه نجف ۱۴ هزار و ۴۳۸ پرواز، فرودگاه اربیل ۱۳ هزار و ۸۸۹ پرواز، فرودگاه بصره ۵۳ هزار و ۹ پرواز و فرودگاه سلیمانیه ۵۰ هزار و ۸۹ پرواز انجام شد و کل پرواز‌‌ها ۹۰ هزار و ۸۹۰ پرواز بوده است.

طبق این گزارش در همان سال ۲۰۱۶ در کشور عراق میانگین قیمت برای فرود برای هر هواپیما ۱۳۰۰ دلار و متوسط هزینه خدمات زمینی فرودگاهی ۲۷۵۰ دلار بوده است؛ 
آمار فوق نشان می‌دهد که فرودگاه نجف بیشترین درآمد را در سال گذشته میلادی داشته است طبق پیگیری خبرنگار فارس، بیشتر این درآمد از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی کسب شده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان