arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶

مصباحی مقدم: پاسخگویی قدرت در اسلام ریشه تاریخی دارد/ زیباکلام: پاسخگویی حکومتها از مدرنیته شروع شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در مناظره داغ روز چهارشنبه دانشگاه زنجان با موضوع پاسخگویی قدرت در نظام جمهوری اسلامی، صادق زیبا کلام و غلامرضا مصباحی مقدم باهم به بحث پرداختند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده سابق مجلس در دانشگاه زنجان گفت: پاسخگو کردن قدرت در اندیشه دینی اسلام، ریشه تاریخی و اعتقادی دارد.
وی افزود: زندگی مسئولان و منابع درآمدی مسئولان باید شفاف باشد، چرا که با شفافیت اعتماد در جامعه ایجاد می شود.
حجت الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: اعتماد اصل نخستین برقراری نظام و نظم اجتماعی است و مقتضای این اعتماد شفافیت و صراحت است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دنبال احیای اسلام است، گفت: مبنای کار حکومت اسلامی بر اساس دموکراسی است.
حجت الاسلام مصباحی مقدم تاکید کرد: تاریخ غرب پر از دیکتاتوری هاست،به همین جهت نباید ریزه خوار اندیشه های غربی باشیم.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آنچه در ایران دنبال می کنیم دموکراسی و مردم سالاری دینی است.
حجت الاسلام مصباحی مقدم افزود: اندیشه صدر اسلام اکنون در ایران زنده و محقق شده است.
وی در پاسخ به صحبت های صادق زیبا کلام گفت: درست است اسم مردم سالاری دینی سابقه تاریخی ندارد، اما مفهوم و کاربرد این کلمه وجود داشته و سابقه تاریخی دارد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نظام ولایت فقیه را امام خمینی(ره) قبل از انقلاب اسلامی در دروس فقهی خود تدریس و مطرح می کرد.
استاد حوزه های علیمه خاطرنشان کرد: اندیشه ایشان بر پایه نظام ولایت فقیه بوده و حاکمیت این نظام برای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبنای امام تشکیل ساختار نظام اسلامی بر اساس رای مردم بود، گفت: همه ارکان این نظام بر پایه رای مردم تشکیل شده و فکر امام خمینی(ره) بر این بوده است.
وی افزود: خود ولایت فقیه بر اساس روایات تاریخی شیعه، بر اساس رجوع مردم محقق می شود.
حجت الاسلام مصباحی مقدم تاکید کرد: برخی اصرار دارند که مبانی انقلاب که یکی از مصادیق آن ولایت فقیه است، به راحتی زیر سوال ببرند.
وی افزود: مدرنیته برای جهان اسلام و کشوری مثل ایران ناکافی و ناقص است و در نظام اسلامی مردم قیام کردند و حکومت را به امام خمینی(ره) دادند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای پاسخگویی ولایت فقیه، مجلس خبرگان رهبری کمیسیون نظارت بر ولایت فقیه و زیر مجموعه های آن دارد.
وی تصریح کرد: این کمیسیون رفتار ها، عزل و نصب ها و حرف های ولی فقیه را همواره کنترل و نظارت می کند.
مصباحی مقدم تاکید کرد: رهبری با صراحت گفته اند هر وقت نیاز بود، حتی از دفتر من بازرسی کنید و به من تذکر دهید، همواره رهبر معظم انقلاب خاضع قانون بوده و پاسخگوست.

*** پاسخگویی حکومت ها از مدرنیته شروع شده است
در ادامه این مناظره صادق زیبا کلام استاد دانشگاه های تهران گفت: پاسخگویی حکومت ها از مدرنیته شروع و دموکراسی در ایران از دوران مشروطه آغاز شده است.
زیبا کلام افزود: اساس و بنیان حکومت های مدرن را دموکراسی تشکیل می دهد و دموکراسی بر سه اصل اساسی استوار است که نخستین اصل آن، مشروعیت حکومت، همچنین عزل و نصب حکومت بر اساس رای مردم است.
وی خاطرنشان کرد: دومین اصل دموکراسی این است که، حکومت قدرت مطلق و قدرت نامحدود ندارد و حکومت در هر کشور بر اساس قانون اساسی هر کشور به آن حکومت اجازه داده است.
استاد دانشگاه های تهران با تشریح سومین اصل دموکراسی، تصریح کرد: حکومت باید در قبال کارهایی که باید انجام بدهد پاسخگو باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر این سه اصل در هر حکومتی نباشد، گرچه مردم از حاکمان آن کشور راضی باشند، اما مدل آن حکومت بر اساس دموکراسی نیست.
زیبا کلام گفت: زمینه تاریخی طرح مردم سالاری دینی در کشور، به سال 57 و بعد از انقلاب اسلامی برمی گردد و در ابتدای انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) نمی خواست حکومت کند.
این مناظره در سالن 2 هزار نفری الغدیر دانشگاه زنجان و با حضور چشمگیر دانشجویان برگزار شد.

نظرات بینندگان