arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶

سرطان علت 17 درصد مرگ ها ومیر در قزوین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسئول گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین گفت: بیماری سرطان سال گذشته علت 17 درصد از مرگ و میرها در استان بود.

دکتر سولماز فرخزاد روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در این مدت 41.5 درصد از مرگ و میرها در استان قزوین نیز ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بوده است.
این پزشک یادآور شد: حداقل 35 درصد تمام سرطان ها و بیش از نیمی از سرطان های دستگاه گوارش با تغذیه ارتباط دارند.
فرخزاد افزود: در سال 2012 تعداد موارد جدید بروز سرطان در جهان سالیانه حدود 14میلیون نفر بود اما پیش بینی می شود این رقم تا سال 2030 به 25 میلیون نفر افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در کشورمان سالیانه 100هزار مورد سرطان جدید شناسایی می شود و این احتمال می رود که این میزان 15سال آینده به 155هزار مورد افزایش یابد، افزود: این در حالی است که پنج سال پیش این رقم 88 هزار نفر بود و در واقع کمتر از 2 دهه افزایش حدود 80درصدی این بیماری را شاهد خواهیم بود.

**ابتلای سالانه یک هزار و 500 شهروند قزوینی به سرطان
فرخزاد، میزان بروز سالانه سرطان در استان قزوین را نیز یک هزار و 500 مورد ذکر کرد و ادامه داد: بر اساس آخرین نتایج سرطان های شایع در استان به ترتیب سرطان پوست، پستان، معده ، کولورکتال و خون می باشد.
وی اضافه کرد: بر خلاف تصور عموم مردم جامعه که فکر می کنند ایران از نظر ابتلا به سرطان نسبت به کشورهای دیگر جزو رتبه های اول قرار دارد، اینگونه نیست اما انتظار می رود طی 15سال آینده به خاطر تغییر شیوه زندگی مردم، رژیم غذایی ناسالم و در نتیجه رشد جمعیت سالمندی و همچنین پیشرفت روش های تشخیصی، روند صعودی از نظر ابتلا به سرطان داشته باشیم بنابراین باید از همین حالا با برنامه ریزی درست این روند صعودی را کنترل کنیم.
فرخزادخاطرنشان کرد: اتفاق نگران کننده دیگر درباره سرطان، افزایش مرگ های ناشی از این بیماری است که بر خلاف سال های گذشته که سرطان پیش از بیماری های قلبی و سوانح و حوادث رتبه سوم را داست اکنون به رتبه دوم رسیده است.
فرخزاد با بیان اینکه تنها با انتخاب مواد غذایی سالم و مفید می توان به طور چشمگیری از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد،افزود: چربی های اکسید شده مانند روغنی که به دفعات برای سرخ کردن استفاده شده، گوشت قرمز فرایند شده مانند سوسیس و کالباس و گوشت های قرمز دودی و نمک سود شده، نیتریت ها و نیترات ها که به عنوان نگه دارنده های مواد غذایی برای ایجاد رنگ صورتی به موادی مانند سوسیس و کالباس اضافه می شوند، مواد غذایی کپک زده ، آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی مربوط به کشاورزی، رنگ های غذایی مصنوعی خصوصا رنگ های قرمز، مصرف زیاد الکل و نوشیدنی های داغ و همچنین چاقی و اضافه وزن از عوامل مهم خطر ابتلا به سرطان هستند.
فرخزاد خاطرنشان کرد: مصرف فیبر به وسیله غذاهایی مانند گندم کامل(سبوس دار)،میوه ها،سبزی ها،حبوبات،آجیل و دانه ها،سبزی ها و میوه های تازه، مواد غذایی غنی از کلسیم و ویتامین ها، مصرف فروارده های لبنی کم چرب و مصرف ماهی و اسید چرب امگا3 از مهم ترین مواد غذایی مهار کننده سرطان به شمار می روند.

نظرات بینندگان