arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶

تولید فیلم‌های مستند درباره مساجد اهل سنت

معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از تولید مستندهایی درباره مساجد و مدارس علمیه اهل سنت خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از تولید مستندهایی درباره مساجد و مدارس علمیه اهل سنت خبر داد.

حجت الاسلام سیدحامد علم الهدی در گفت وگو با ایرنا افزود: فیلم های مستندی از وضعیت مساجد، نمازهای جمعه و مدارس علمیه اهل سنت در ایران درحال تولید است که این فیلم های مستند نشانگر آن است که وضعیت مساجد و مدارس علمیه اهل سنت از نظر تعداد و کیفیت نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست.

وی از تولید مستند «اهل السنه فی ایران» به زبان های عربی و فارسی به عنوان نمونه یاد کرد و گفت: این فیلم های مستند از سوی شبکه های داخلی در حال تولید است و مجمع تقریب مذاهب اسلامی از تولید اینگونه مستندات حمایت می کند.

اوایل مهرماه امسال جمعی از علمای اهل سنت ایران با ارسال نامه ای به مفتی اعظم مصر، ضمن اعلام اینکه مساجد و مدارس علوم دینی اهل سنت ایران 10 برابر شده، از وی خواستند تا برای دیدن واقعیت ها به جمهوری اسلامی ایران سفر کند.

در این بیانیه که خطاب به شیخ شوقی ابراهیم علّام مفتی اعظم جمهوری مصر نوشته شده، آمده است: جمعیت ما اهل‌سنّت در ایران به چندین میلیون نفر می­رسد که در استان­های مختلف سکونت داریم. ما بیش از 16 هزار باب مسجد در اختیار داریم. تعداد طلّاب­ دینی ما در حوزه­های علمیه بیش از 12 هزار نفر است که همه آن‌ها درس فقه اهل‌سنّت و جماعت شامل شافعی و حنفی می­خوانند. این تعداد از مساجد و مدارس و طلاب ما ده برابر بیش از تعدادشان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) شده و شکی نیست که همه این‌ها بدون پشتیبانی حکومت جمهوری اسلامی ممکن نبوده است.

علم الهدی درباره تعداد مساجد اهل سنت در تهران نیز به ایرنا گفت: اهل سنت در حدود 18 نمازخانه در استان تهران دارند که به اقامه نماز جماعت و جمعه می پردازند که این نمازخانه ها مناطق مختلف استان تهران از دماوند تا شهریار را در بر می گیرد.

وی افزود: البته تعبیر نمازخانه به این مساجد از آن جهت است که برخی از این مکان ها در حال ساخت است و هنور تکمیل نشده و برخی از آنها نیز استیجاری است که گاهی جابجا می شود و هر اجتماعی که به 150 نفر برسد، می توانند با اخذ مجوز به تشکیل نمازخانه بپردازند.

معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر حمایت این مجمع از سازمان های مردم نهاد در داخل کشور گفت: فعالیت این سازمان ها به معنای آن است که همه مأموریت های تقریب گرا از عهده مجمع تقریب مذاهب خارج است و یک نهاد نمی‌تواند امت واحد را بسازد یا به هدف تقریب برسد. بنابراین همه نهادهای نظام و نیروهای مردمی از اساتید حوزه و دانشگاه گرفته تا سایر اقشار مردم که دغدغه وحدت امت اسلامی را دارند، باید فعالیت کنند و امروزه افراد دلسوز بسیاری هستند که چالش جهان اسلام را تفرقه می دانند و راه مبارزه با این تفرقه تشکیل این اتحادیه های مردمی است.

نوزدهم مهر ماه همزمان با سی امین سالگرد تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اولین اجلاس بین المللی هم اندیشی اجرای دیپلماسی وحدت در جهان اسلام با محوریت اتحادیه های جهانی تقریب نهاد برگزار شد.

این اجلاس یک روزه با موضوع راهبرد وحدت و با محوریت دیپلماسی وحدت، امت واحد اسلامی، تمدن نوین اسلامی و سبک زندگی اسلامی، سرمایه اجتماعی جهان اسلام و مقاومت با حضور اندیشمندانی از کشورهای لبنان، عراق، پاکستان، مصر و اندونزی و برخی دیگر از کشورها برگزار شد تا به اساسنامه و تعیین روسای هشت اتحادیه انساب نبوی، «نویسندگان، شعرا و هنرمندان»، حقوق دانان، اندیشمندان، ایثارگران، قهرمانان ورزشی، اقتصاددانان و فعالان سیاسی بپردازند.

حجت الاسلام علم الهدی برگزاری این اجلاس یک روزه را شروع یک حرکت دانست و ارزیابی از میزان موفقیت ها و پیشرفت های آن را به مراحل آینده این اتحادیه ها واگذار کرد.

وی برپایی چنین اجلاسی را ضروری دانست و گفت: افراد و نهادهای بسیاری در جهان اسلام هستند که دغدغه وحدت امت اسلامی را در سر دارند ولی تاکنون درکنار یکدیگر نبودند و با برگزاری این اجلاس امیدواریم یک پایه گذاری در نزدیک کردن سازمان های مردم نهاد به صورت جدی شکل گیرد.

نظرات بینندگان