arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶

تماس ماکرون باعث تعلیق نتایج همه‌پرسی کردستان عراق شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه الشرق الاوسط فاش کرد، طرح اربیل برای تعلیق نتایج همه‌پرسی، پس از تماس تلفنی میان رئیس جمهور فرانسه و رئیس اقلیم کردستان عراق ارائه شد و پاریس نیز از بغداد خواست از طرح اربیل حمایت کند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه فرامنطقه‌ای در گزارشی نوشت، پاریس سریعاً از طرح اربیل برای تعلیق نتایج همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، توقف فوری تیراندازی‌ها و درگیری‌ها و آغاز گفتگویی در چارچوب قانون اساسی استقبال کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت، وزارت خارجه فرانسه این اقدام را طرحی مثبت ارزیابی کرده و پاریس از مسئولان عراقی خواست این طرح را بپذیرند.

الشرق الاوسط افزود، وزارت خارجه فرانسه بار دیگر بر حمایت خود از تلاش‌های میانجیگرانه یان کوبیس، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به عراق، تکیه بر اصل گفتگو و خویشتن‌داری جهت خروج از بحران و حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق در سایه احترام به قانون اساسی و حقوق مشروع کردها تاکید کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت، مهم‌تر از همه اینها آن است که طرح مسئولان اربیل پس از تماس تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ارائه شد.

ماکرون در این تماس تلفنی قصد داشت پس از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، از بارزانی نیز برای سفر به این کشور دعوت کند. بغداد با این دعوت پاریس مخالفت کرد تاجایی که العبادی قصد داشت سفرش به پاریس را هم از سر مخالفت با این دعوت و هم در اعتراض به بیانیه‌های اخیر کاخ الیزه جهت حمایت از حقوق کردهای عراق لغو کند.

الشرق الاوسط به نقل از منابعی آگاه نوشت، پاریس که گمان می‌کرد با توجه به حمایت‌هایش از کردهای عراق از دهه هشتاد در میان آنها از جایگاهی برخوردار است، از بارزانی ناخرسند است زیرا بارها او را به عدم برگزاری همه‌پرسی دعوت کرده و نسبت به نتایج آن هشدار داده بود.

نظرات بینندگان