arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶
وزیر بهداشت:

برخی می‌گوید مسواک زدن و واکسن کار صهیونیست‌هاست؛ شاهد می‌آورند که حیوان‌ها مسواک نمی‌زنند و دندان‌هایشان سالم‌تر است /جای تعجب دارد که در قرن 21 در کشوری با تمدن چند هزارساله از این صحبت‌ها می‌شود/ حیرت من از دکتر ولایتی و مرندی است؛ چرا راحت از کنار این مسائل می‌گذریم؟

قاضی زاده هاشمی در همایش بین‌المللی کودکان نسبت به ورود برخی افراد به حوزه پزشکی و سکوت دستگاه‌های نظارتی واکنش نشان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی می‌گوید مسواک زدن و واکسن کار صهیونیست‌هاست؛ شاهد می‌آورند که حیوان‌ها مسواک نمی‌زنند و دندان‌هایشان سالم‌تر است /جای تعجب دارد که در قرن 21 در کشوری با تمدن چند هزارساله از این صحبت‌ها می‌شود/ حیرت من از دکتر ولایتی و مرندی است؛ چرا راحت از کنار این مسائل می‌گذریم؟

قاضی زاده هاشمی در همایش بین‌المللی کودکان نسبت به ورود برخی افراد به حوزه پزشکی و سکوت دستگاه‌های نظارتی واکنش نشان داد.

به گزارش «انتخاب»، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش بین‌المللی کودکان که امروز در مرکز طبی برگزار شد، با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه بهداشت در چهار سال گذشته انجام شده است و بیش از 5000 مرکز بهداشتی ایجاد کرده ایم، گفت: نظام ارجاع را برای 28 میلیون نفر ایجاد کردیم و بالغ بر 60 میلیون نفر پرونده الکترونیک سلامت دارند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش کودکان کارهای زیادی انجام شده است و اینکه در کوتاه مدت بخواهیم تأثیر آن را ببینیم امکان‌پذیر نیست، زیرا دستاوردهای حوزه آموزش در بلندمدت نمایان می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه جراحی کودکان سال ها متقاضی نداشت، افزود: خوشبختانه امسال 90 نفر متقاضی رشته جراحی کودکان بوده‌اند و تعدادی پذیرفته شده‌اند.

وزیر بهداشت به فرسوده بودن بیمارستان‌های پایتخت اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب به تعداد انگشت‌های یک دست بیمارستان‌های جدید در تهران ساخته نشده است و تمام بیمارستان‌ها عمری بیش از 70 سال دارند. چند روز پیش از ما درباره مقاوم‌سازی بیمارستان‌هایی همچون امام خمینی (ره) سوال کردند و من جواب دادم که مقاوم‌سازی این بیمارستان‌ها ارزشی ندارد و باید آنها را جایگزین کنیم.

وی با بیان اینکه ظرف چهار سال گذشته در طب کودکان 7000 تخت بیمارستانی ایجاد کرده ایم، ادامه داد: از این تعداد تخت بالغ بر 700 تخت مربوط به تخت‌های ویژه مراقبت‌های کودکان است و تصور من این است که بیش از سه مرکز برای پیوند مغز استخوان در کشور ایجاد شد و در برخی استان‌ها این مراکز در شرف راه‌اندازی است.


دوره مدت طرح اجباری کاهش پیدا می کند

هاشمی عنوان کرد: مدت طرح سال آینده کاهش پیدا می‌کند و امیدواریم همه ساله در برخی رشته‌ها دوره طرح را تا میزانی کاهش دهیم و این به معنای آن نیست که به ایده‌آل‌ها نزدیک شدیم، بلکه با شرایط مطلوب فاصله داریم و چالش‌های زیادی وجود دارد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر بخواهم پوشیده بیان کنم و دوباره گلایه‌گذاری نشود، نسبت به زمانی که طرح تحول سلامت تصویب شد، از نظر اعتبارات بعد از گذشت چهار سال با وجود تورم 10 درصدی در هر سال با همان پول و حتی 30 درصد کمتر از آن قادریم مسیر را ادامه دهیم.

نه گفتن در ایران سخت شده است

وی با بیان اینکه اشکال این است که در جمهوری اسلامی و برخی کشورها نه گفتن سخت شده است، افزود: تصور من این است که یک مدیر یا سیاست‌مدار لایق مانند یک پدر و مادر لایق است که بتوانند نه بگوید.اگر بنا باشد کودک هرچه را بخواهد پدر و مادر فراهم کنند همیشه بدهکار خواهند بود، به خصوص اگر دخل و خرج‌ها با هم نخواند. بنابراین هزینه‌‌هایی در کشور می‌کنیم که نباید بکنیم.

هاشمی ادامه داد: وقتی به حوزه سلامت می‌رسند برخی افراد دردشان می‌آید. ما کشوری نیستیم که موقعیت‌مان از نظر پرداخت اعتبار از بودجه عمومی در حوزه سلامت در مقایسه با سایر کشورها خیلی خوب باشد. ما رتبه بالای 100 در میزان اعتبارات حوزه سلامت در جهان داریم، اما در حوزه‌هایی مانند بنزین نگاه کنید. چرا نفت به خارج از کشور قاچاق می‌شود. در موضوع یارانه هم حرف می‌زنند اما هیچ‌کس حاضر نیست هزینه کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت با کمتر از رقمی که در سال 92 تصویب شده قادر است بدون اینکه شرمنده پزشکان و پرستاران باشد، مسیر را ادامه دهد. این روزهای سخت نیز می‌گذرد اما رو سیاهی به کسانی می‌ماند که در تحلیل مسائل و قضاوت کردن انصاف ندارند. این افراد می‌فهمند اما بالاخره هرانسانی به گونه‌ای خلق شده است.


بودجه‌ها از مالیات و حقوق ایرانیان تأمین می‌شود

وی با بیان اینکه از استادان و اعضای هیئت علمی و دست‌اندرکاران حوزه سلامت چند درخواست دارم، افزود: درخواست اول من توجه به بحث صرفه‌جویی بوده، زیرا دولت به شدت تحت فشار است و مشکلات زیادی دارد. به تاریخ واریزی حقوق‌تان که نگاه کنید می‌بینید که چه مشکلات زیادی وجود دارد.

هاشمی به منابع تامین بودجه ها در کشور اشاره کرد و ادامه داد: همه باور داریم که بودجه‌ها از مالیات و حقوق ایرانیان تأمین می‌شود و باید در هزینه‌کرد آن دقت کنیم و اسراف نکنیم و از تجویز داروهایی که بیمار به آن نیاز ندارد و بستری‌های غیرضروری اجتناب کنیم، زیرا همه هزینه‌ها از جیب یک کودک یتیم یا خانم بی‌سرپرست یا بدسرپرست تأمین می‌شود و خواهش می‌کنم که در این زمینه به ما کمک کنید و این در سطح بیمارستان است. البته همه کشور باید تلاش کنند.

وزیر بهداشت افزود: من به شخصه از گروه کودکان و رشته‌های وابسته بسیار تشکر می‌کنم زیرا کمک‌های زیادی به ما کردند که آن هم به دلیل روح لطیف و نوع‌دوستی است که گروه‌های کودکان دارند، البته این رفتار در همه جامعه پزشکی وجود دارد اما در گروه کودکان بیشتر است.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌ها در آینده مستقل خواهند شد، گفت: بیمارستان‌ها به زودی در قالب هیئت مدیره اداره می‌شود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به بخشی از اقدامات هیئت مدیره شدن بیمارستان‌ها اشاره کردند و مرکز طبی کودکان می‌تواند در این زمینه پیشتاز باشد و وابستگی خود را به دانشگاه و وزارتخانه کمک کند.

هاشمی با اشاره به برخی تبلیغات سوء در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: خواهش دوم من از جامعه پزشکی در مسائلی است که به کودکان و جامعه پزشکی بر می‌گردد. برخی از افراد از عوامی عده‌ای استفاده می‌کنند. جهل چیز بدی بوده و همیشه دستاویزی است برای دیگرانی که دنبال مطامع شخصی و گروهی خود بوده‌اند.


در جامعه ما همه می‌خواهند محبوب باشند و برایشان صلوات بفرستند

وزیر بهداشت ادامه داد: جهل، اباعبدالله را به شهادت رساند و خانواده ایشان اسیر شدند. جهل بوده که حضرت علی (ع) را در محراب و پس از ایشان فرزندش را شهید کردند. آنهایی که حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) را شهید کردند جاهل بودند و نمی‌دانستند که علی در محراب نماز می‌خواند و شهید شد. در روز عاشورا نیز یزیدیان نماز می‌خواندند و فکر می‌کردند کار خوبی می‌کنند.

هاشمی گفت: در جامعه ما همه می‌خواهند محبوب باشند و برایشان صلوات بفرستند و کف بزنند و کسی نمی‌خواهد با کج‌رفتاری‌ها برخورد کند، به خصوص وقتی که به کج رفتاری‌ها یک صبغه دینی می‌دهند و هر خلاف و اشتباهی می‌خواهند تحت عنوان آن انجام می‌دهند.

وی به برخی تبلیغات سوء در زمینه واکسن اشاره کرد و گفت: برخی افراد می‌گویند که واکسن کار صهیونیست‌هاست و سازمان بهداشت جهانی دست نشانده آنهاست. واقعا جای تعجب دارد که در قرن 21 در کشوری که تمدن چند هزارساله دارد، از این صحبت‌ها می‌شود. حیرت من از همکاران شماست. حیرت من از دکتر ولایتی و مرندی است. مگر مراجع و مقام معظم رهبری نوه‌هایشان را واکسن نمی‌زنند، چرا راحت از کنار این مسائل می‌گذریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: فردی می‌آید می‌گوید مسواک نزنید و جالب است که مسواک را کاری صهیونیستی می‌دانند و شاهد می‌آورند که حیوان‌ها مسواک نمی‌زنند و دندان‌هایشان سالم‌تر از انسانهاست.

هاشمی گفت: تعجب من این است که کسی که لباس پیغمبر تنش است می‌آید و هرچه می‌خواهد علیه پزشکی می‌گوید و هیچ‌کس صدایش در نمی‌آید، اما باید در این مسائل همه حرف بزنند و روشنگری کنند و اجازه ندهیم از کم اطلاعی مردم سوء استفاده شود.

قوه قضاييه در برخورد با سوء استفاده گران از دین حساسیت كمترى دارد

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی با بيان اينكه من به سهم خودم در خفا تلاش كردم تا با افرادى كه با لباس پيغمبر و به اسم دين به سلامت مردم آسيب مى زنند، مقابله شود، گفت: متاسفم كه قوه قضاییه در برخورد با سوء استفاده گران از دین و آسیب به سلامت مردم حساسیت كمترى دارد، ما فقط در بخش هايى كه به قدرت مربوط است شاخک هايمان خوب عمل مى كند، در حالى كه دين چيزى جز رفتار و اخلاق نيست.

وزیر بهداشت افزود: اميدوارم جامعه پزشکی که با مردم سر و کار دارد به تکلیف و وظیفه خود عمل و با مردم صحبت کند، زيرا پس از خدا سلامت مردم به عهده آنهاست.

هاشمی ادامه داد: جامعه پزشكى به خصوص گروه هايى كه با كودكان به عنوان عزيزترين ايرانيان سر و كار دارند مکلفند تا با مسائلى كه سلامت مردم را به خطر مى اندازد مقابله كنند و اين يکك تكليف است، وقتی جامعه پزشكى عرصه را خالی می کند جاهلان و افرادی که به دنبال سوء استفاده از مردم هستند و هر طور دلشان بخواهد، جولان می دهند و به سلامت مردم آسیب می زنند.

وی با بيان اينكه مایه تاسف است که برخی سوء استفاده گران به اسم خدا، دين، پيغمبر و ائمه هر خواطيرى را رواج مى دهند، عنوان كرد: هيچ كس حرفى نمى زند، حوزه های علمیه، روحانیت و دستگاه قضا نيز در مواردى كه به سلامت مردم مربوط می شود، حرفى نمى زنند و حساسیت بیشتری نشان نمى دهند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر جامعه پزشكى سكوت كند اين ترس وجود دارد كه اين سوء استفاده ها ادامه پيدا كند.

نظرات بینندگان