arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۶
البناء:

طرح سردار سلیمانی در کردستان عراق چطور در دو روز از یک بحران جلوگیری کرد؟ / این سردار نابغه ایرانی برنامه ژنرال مک مستر را به شکست کشاند

عدم تناسب بین اهتمامی که تحلیلگران به مساله اقدامهای سیاسی مقابله کننده با جدایی کردستان داشتند و حجم توجه آنها به شکستی که در نتیجه یک پاتک هوشمندانه متوجه نقشه استقلال بارزانی شد، تأمّل برانگیز است؛ اقدام متقابلی که یک پیروزی بزرگ و چشم گیر محسوب می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرح سردار سلیمانی در کردستان عراق چطور در دو روز از یک بحران جلوگیری کرد؟ / این سردار نابغه ایرانی برنامه ژنرال مک مستر را به شکست کشاند

البناء نوشت: عدم تناسب بین اهتمامی که تحلیلگران به مساله اقدامهای سیاسی مقابله  کننده با جدایی کردستان داشتند و حجم توجه آنها به شکستی که در نتیجه یک پاتک هوشمندانه متوجه نقشه استقلال بارزانی شد، تأمّل برانگیز است؛ اقدام متقابلی که یک پیروزی بزرگ و چشم گیر محسوب می شود.

به گزارش «انتخاب»؛ تقریبا تمام کارشناسان حرکت اقلیم کردستان برای جدایی را به عنوان تهدیدی برای نقشه های متحد دولتهای منطقه دانستند که طبق برنامه ریزیهای واشنگتن اداره و حمایت می شود و اسرائیل و عربستان سعودی نیز به لحاظ مالی آن را تغذیه می کنند. این جدایی یک تجربه و آزمون و یک اقدام فردی نیست؛ بلکه به منزله نقشه ای است که البته با آن مقابله شد.

برنامه متقابل یا پاتک مذکور توسط ایران با مهارت هرچه تمامتر اجرا شد و پشت این نقشه، سرداری نابغه ایستاده است، به نام سردار قاسم سلیمانی. کسی که در سکوت و البته با سرعت ائتلافی با ترکیه و سوریه تشکیل داد و تشنج ایجاد شده در عراق و روسیه را آرام کرد تا اینکه ضربه نهایی را زده و کرکوک را از جدایی طلبهای کرد باز پس گرفت.

روزی که بارزانی بر جدایی اصرار کرد، بسیاری از روی نگرانی دست روی قلبشان گذاشته و در انتظار سناریوهای فاجعه آمیز نشستند؛ چرا که موفقیت بارزانی به معنای تولد اسرائیل جدیدی بود که موازین قوا در منطقه را تغییر می دهد و باعث ایجاد اشفتگی استراتژیک برای ایران و نیروهای مقاومت می شود.

نقشه سلیمانی طی دو روز پیروز شد و پیش از گذشت یک ماه از اجرای همه پرسی، همه چیز تغییر کرد.

نتیجه آنطور که باید و شاید مورد ارزیابی و تحلیل قرار نگرفت؛ گویی که جدایی کردستان خطری گذرا بوده که همگان در مورد شکست آن مطمئن بودند، یا به منزله ضربه قاطعی به شمار آمده که آمریکا برای ایجاد تشنج در منطقه پس ااز بین رفتن داعش ترتیب داده است.

اما واقعیت آن است که آنچه اتفاق افتاد، معادل پیروزی در جنگی است، پیش از آنکه آغاز شود.

با این اقدام بازدارنده ایران در مقابل جدایی کردستان، وزیر خارجه آمریکا هراسان به خاورمیانه آمد و تلاش کرد با سفر به ریاض، به نحوی مانع از قرار گرفتن کامل عراق در محور ایران شود؛بویژه پس از این اقدام نادر ایران در حمایت همه جانبه از عراق، ایستادگی در کنار آن و حفظش از خطر بزرگی که خود آمریکا و عربستان مدعی دوستی عراق، در ایجاد آن نقش داشتند.

پاسخ عراق بخصوص در مورد حشد الشعبی و آینده آن که آمریکایی ها و سعودی ها ماموریت آن در مبارزه با داعش را پایان یافته می دانستند، پاسخی قاطع بود.

شکست نقشه جدایی و تلاشهای آمریکا برای کنترل این شکست موجب شد طراح این برنامه(جدایی اقلیم کردستان از عراق)، یعنی مشاور امنیت ملی آمریکا، ژنرال هربرت مک مستر علنا وارد صحنه شده و ایران را متهم به بر هم زدن استقرار منطقه کند و حجتش برای این اتهام، عذر بدتر از گناه باشد!

مک مستر آنچه در کرکوک اتفاق افتاد را دلیل نیت های تخریبی ایران دانسته و گفت: ایران از جدایی در داخل حکومت اقلیم کردستان و حزب اتحاد ملی کردستان پس از فوت جلال طالبانی استفاده کرد و ایرانی ها فردای همه پرسی نقش مهمی را در داخل اقلیم کردستان ایفا کرده و از اختلافات موجود بین آنها بهره بردند.

وی افزود:ایرانی ها همچنین به داخل موسسات دولتی عراق نفوذ کرده و شبه نظامیان را ایجاد نمودند تا خارج از سیطره حکومت عراقی فعالیت کنند.

 

نظرات بینندگان