arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۶

سپنتا نیکنام شکایت از دیوان عدالت اداری را تکذیب کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سپنتا نیکنام منتخب زرتشتی شورای شهر یزد شکایت به دیوان عدالت اداری را تکذیب کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از اعتمادآنلاین، سپنتا نیکنام منتخب زرتشتی شورای شهر یزد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین شکایت از دیوان عدالت اداری در مورد لغو عضویتش از شورای یزد را تکذیب کرد.

سپنتا نیکنام شکایت از دیوان عدالت اداری را تکذیب کرد

گفتنی است خبری مبنی بر شکایت سپنتا نیکنام به رأی دیوان عدالت در فضای مجازی منتشر شده بود که این منتخب زرتشتی شورای شهر یزد، حالا این مسئله را تکذیب می‌کند.

سپنتا نیکنام که با ۲۲ هزار رای به عنوان نفر هفتم شورای شهر یزد انتخاب شد که عضویتش در این شورا با شکایت علی اصغر باقری، نامزد اصولگرا و شکست‌خورده انتخابات به دلیل زرتشتی بودن او، از شعبه ۴۳ دیوان عدالت اداری به دلیل مسلمان نبودن معلق شد.

این در حالی است که او در سال ۱۳۹۲ در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد عضویت داشت.

قانون انتخابات شوراها در خرداد سال ۱۳۷۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و حدود سه هفته بعد، از سوی شورای نگهبان تأیید شد. ماده ۲۶ این قانون، شرایط انتخاب‌شوندگان (کاندیداها) در هنگام ثبت نام را تعیین می‌کند. بر اساس بند ج ماده ۲۶، «اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه» یکی از شرایط لازم برای انتخاب شوندگان است. بر اساس تبصره ۱ ماده ۲۶، «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند و…»

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای، نظر فقهای شورای نگهبان را در مورد تبصره یک ماده ۲۶ اعلام کرد. تاریخ نامه وی، ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ است و خطاب به روزنامه رسمی کشور و برای ابلاغ به دستگاه‌های ذی‌ربط صادر شده‌است که با استناد به یکی از سخنرانی‌های امام خمینی(ره) در مهرماه سال ۱۳۵۸، خواستار توقف اجرای تبصره یک ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها شد.

در نامه جنتی آمده که به واسطه تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها، در مناطقی که اکثریت ساکنان آن‌ها «مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور» هستند، این امکان وجود دارد که افراد غیر مسلمان به عضویت شورا درآیند؛ و از آنجا که تصمیمات این شوراها، بدون رسیدگی به آن‌ها در شورای نگهبان باید اجرا شوند، تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها با گفته‌های امام خمینی (ره) در ۱۲ مهر ماه ۱۳۵۸ مغایرت دارد و «خلاف موازین شرع» است.

در روزهای گذشته بسیاری از چهره‌های سیاسی نسبت به لغو عضویت این عضو زرتشتی شورای شهر یزد واکنش نشان دادند؛ این در حالی است که فقهای شورای نگهبان همچنان بر این حکم تاکید دارند.

نظرات بینندگان