arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۶

پارلمان کاتالونیا به جدایی از اسپانیا رای داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پارلمان منطقه خود مختار کاتالونیا، اعلامیه جدایی این منطقه از اسپانیا را که پیش از این از سوی هواداران استقلال به مجلس محلی کاتالونیا ارائه شده بود را لحظاتی پیش تصویب و با ۷۰ رای مثبت، ۱۰ رای منفی و ۲ ممتنع به جدایی از اسپانیا رای داد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری آناتولی، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا هم امروز از مجلس سنای کشورش خواسته است تا از طرح برکناری دولت محلی کاتالونیا و اداره مستقیم این منطقه توسط دولت مرکزی حمایت کند.

پارلمان کاتالونیا به جدایی از اسپانیا رای داد

کارلس پوجدمون، رئیس منطقه خودگردان کاتالونیا در شرق اسپانیا دیروز به دلیل فشار احزاب سیاسی حامی استقلال و سازمان‌های مردم نهاد از تصمیم برگزاری انتخابات زودهنگام منصرف شد.

پوجدمون که قصد داشت پیش از رای گیری در چارچوب اعمال ماده ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا مبنی بر تعلیق دولت کاتالونیا و برگزاری انتخابات زودهنگام حداکثر ظرف ۶ ماه انتخابات برگزار کند، نتوانست طرفداران استقلال را قانع کند.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل عادلانه نبودن ماده ۱۵۵ با اجرای آن مخالف است، حزب مردم، به عنوان حزب حاکم را به نفع بردن از وضعیت موجود در کاتالونیا متهم کرد.

دولت کاتالونیا همچنین با ارسال نامه‌ای به سنای اسپانیا اعلام کرد که ماده مذکور وضعیت موجود در کاتالونیا را دشوارتر خواهد کرد و خودمختاری سیاسی آن را کاملا سلب خواهد کرد.

پیش از این دولت اسپانیا حکومت منطقه خودمختار کاتالونیا را منحل کرده و تصمیم به برگزاری انتخابات عمومی حداکثر ظرف شش ماه آینده را گرفته بود، این تصمیم برای رای گیری به مجلس سنای این کشور فرستاده شده بود.

گفتنی است کارلس پوجدمون، رییس منطقه خودگردان کاتالونیا در شرق اسپانیا طی سخنانی در پارلمان محلی کاتالونیا که برای اولین بار پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در تاریخ ۱ اکتبر ماه برگزار شد، با بیان اینکه مسئولیتی که مردم به او محول کرده اند را بر عهده می گیرد، اعلام کرده بود: "اگرچه کاتالونیا حق استقلال را بر اساس نتایج همه پرسی ۱ اکتبر به دست آورد، برای گشایش راه مذاکره با دولت اسپانیا اعلام استقلال را به تعویق می اندازم و از این دولت می خواهم میانجیگری بین‌المللی را بپذیرد".

نظرات بینندگان