arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶
غلامی، وزیر پیشنهادی علوم:

سرمایه ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم/ هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام

وزیر پیشنهادی علوم سادگی،‌ صراحت و صداقت را سرمایه خود دانست و تاکید کرد: هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر پیشنهادی علوم سادگی،‌ صراحت و صداقت را سرمایه خود دانست و تاکید کرد: هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام.

به گزارش ایسنا، منصور غلامی صبح امروز (یکشنبه) در دفاع از خود در جلسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر امروز با رای شما نمایندگان توفیق خدمت به نهاد علم را بیابم، در معرض آزمون دشواری قرار می‌گیرم که هدایت شما نمایندگان، حمایت دانشگاهیان و پشتیبانی همه نهادها می‌تواند عبور از آن را آسان کند.

وی ادامه داد: با آگاهی از سنگینی این بار و انتظاراتی که وجود دارد وظیفه دانستم که اعتبار و داشته‌های خود را در اختیار دولت تدبیر و امید و جامعه دانشگاهی قرار دهم. پیش از من بزرگانی بوده‌اند که میراث آنها رساندن جایگاه علمی کشور به جای فعلی است و حافظه دانشگاهیان نام نیک این عزیزان را بویژه آنها که در دولت یازدهم این مسئولیت سخت را بر عهده داشتند، به یاد دارند.

غلامی با بیان اینکه خود را متعهد به قانون، اتخاذ رویکردها و راهکارهای تحول آفرین به تناسب مسائل پیش روی دانشگاه می‌داند، تاکید کرد: سرمایه جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم و هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام. من فرزند جهاد سازندگی،‌ جهاد دانشگاهی و نهادها و تشکل‌های علمی هستم و خدمت را از پایین‌ترین سطوح آغاز کرده ام و اکنون با ۱۲ سال مدیریت در یکی از دانشگاه‌های کشور در خدمت شما هستم.

وی در ادامه یادآور شد: از دل دانشگاهی برآمده‌ام که نخستین تجربه ایرانی را در مساله بنیادی آموزش در نیازمحوری در نظام اسلامی را دارد که این کار با دانشگاه بوعلی آغاز شد و طرح دانشگاه کشورهای در حال توسعه جهان اسلام در همدان شکل گرفته است.

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به رویکرد اصلی خود در دانشگاه، عنوان کرد: رویکرد اصلی من دانشگاه محوری بر مبنای عمل است و قطعا این کار با تاکید بر استقلال دانشگاه‌ها بر انجام وظایفشان محقق خواهد شد. من فرزند انقلابم و برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب یعنی استقلال،‌ ازادی و جمهوری اسلامی می‌کوشم و سعی می کنم در چارچوب قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری علاوه بر مسئولیت علمی نسبت به تحولات جامعه حساس باشم.

وی اضافه کرد: دانشگاه را عقل نقاد جامعه و محل اصلی تضارب اندیشه و مکان اصلی رشد می‌دانم. آزادی‌های علمی و اجتماعی،‌رعایت حقوق شهروندی، امنیت استاد و دانشجو،‌ فراهم آوردن محیط علمی با نشاط، لازمه حیات علمی دانشگاه است و دانشگاه را محل وحدت ملی تفاهم می داند که هر کس وارد آن می‌شود باید ارتقاء اخلاقی یابد.

غلامی همچنین خاطر نشان کرد: با وجود آن‌که برآمده از جریان اصلاحات هستم معتقدم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌توانند دور یک میز با تکیه بر قانون، حق و مدارا بنشینند و برای ایران بکوشند. تلاش می کنم گوش شنوا برای نقدها و حرف‌ها باشم و چشم بر حقیقت نبندم. در این مدت جلسات فراوانی با فراکسیون‌ها، اساتید و دانشجویان داشتم و نقدها و نگرانی‌ها را در رسانه‌ها و تشکل‌ها دنبال کردم. با عمده این نقدها احساس همدلی می کنم. اگرچه براساس پیشینه‌ام خود را مصداق آن نمی‌دانم.

وی با تاکید بر این‌که «اصولگرایان،‌ اصلاح طلبان،‌ نمایندگان و مدیران حق دارند همه جا حساس باشند»، گفت: باید قدردان حسایت و صراحت‌شان باشیم. راه درست پیش روی ما گفت‌وگو است و باید بیاموزیم و بیاموزانیم گفت‌وگو درمانگر هر گونه سوء تفاهم است و دیدگاه‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه بیان کرد: آمده‌ام باری از دوش آموزش عالی بردارم. برادر عزیزم دکتر ضیاء هاشمی وزارت را در نخستین روزهای سال تحصیلی به خوبی سرپرستی کرده و در صورت رای اعتماد شما مسئولیت و خروج از بلاتکلیفی به عهده من خواهد بود. باید همه دست به دست بدهیم تا این وزارتخانه محور توسعه ملی شود.

وی افزود: من هم صرفا برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام بلکه آمده‌ام با همکاری مدیران متعهد،‌ توانا، ‌اندیشمند و شایسته تحول ایجاد کنم. کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقاء دهم، توان تحقیقاتی را برای حل مشکلات جامعه به کار گیرم و از ظرفیت آموزشی برای رفع چالش‌های ملی بویژه اشتغال،‌ اقتصاد و اقتصاد مقاومتی به دولت کمک کنم.

غلامی با اشاره به برنامه‌ای که تقدیم نمایندگان کرده اظهار کرد: این برنامه ماهیت عملیاتی داشته و بر بنیاد برنامه اجرایی و بر تحقق اهداف آموزشی و نظام پژوهشی استوار است. علاوه بر اخذ نظرات صائب اساتید در نشست حضوری با روسای 13 دانشگاه سطح اول کشور، از تجارب آنها بهره برده‌ام . رویکرد برنامه‌هایم بر مبنای اسناد فرادستی و مستخرج از مصوبات مجلس بوده و برای اجرا حتما راهکارهای عملی و کارگروه‌های تخصصی ساماندهی خواهد شد تا اجرایی شود.

وی مهم‌ترین رئوس برنامه‌های خود را اینگونه اعلام کرد: 1 – ارتقاء کیفی آموزش با تاکید بر افزایش مهارت آموزی دانش آموختگان، 2 – حذف رشته‌های ناکارآمد و راه اندازی رشته‌های جدید بین رشته‌ای با توجه به ظرفیت استان‌ها،‌3 – استفاده از توان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در کمک به دستگاه‌ها برای رفع بحران‌هایی مثل اشتغال، آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی،‌ 4 – ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها 5 – سوق دادن تدریجی دانشگاه ها به سمت جامعه محوری،‌ کارآفرینی و خلاقیت که حل مشکلات جامعه را به دنبال داشته باشد.

وزیر پیشنهادی علوم اضافه کرد: 6 – اهتمام ویژه به علوم انسانی به عنوان زیرساخت فکر و اندیشه و نهادینه کردن کرسی های آزاد اندیشی 7 – تقویت پارک‌های علم و فناوری برای تجاری کردن پژوهش‌ها 8 – ارتقاء مراکز دانش بنیان متناسب با هر استان 9 – توسعه دیپلماسی علمی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است 10 – توسعه همکاری‌های بین المللی بویژه با کشورهای همسایه و منطقه 11 – استفاده از ظرفیت علمی ایرانیان متخصص خارج از کشور و افزایش جذب دانشجوی خارجی 12 – تداوم، تقویت و توسعه بنیادهای خیرین 13 – توسعه مشارکت غیر دولتی در حوزه علم و فناوری با رعایت قانونمندی.

غلامی همچنین توسعه تشکل‌های دانشجویی، فرهنگی، سیاسی، صنفی و بهره‌گیری از ظرفیت آنها در کمک به دانشگاه‌ها بویژه در جامعه دانشجویی را از مهم ترین رئوس برنامه‌های خود دانست و افزود: با توجه به رشد قابل توجه دانشجویان دختر فرصتی به جامعه داده شده تا زنان در توسعه نقش آفرینی کنند و این مساله اهمیت بالایی دارد. از طرفی ایجاد فضای ضابطه‌مند،‌ امن سازی محیط دانشگاه برای رونق دادن به فعالیت‌های قانونمند فرهنگی،‌ اجتماعی و سیاسی و اجتناب از برخوردهای سیاسی با رویکرد امنیتی از دیگر برنامه‌های من است. هیچ تشکلی به شرط رعایت قانون نباید با محدودیت فعالیت روبرو باشد.

وی ادامه داد: تاکید بر محوریت قانون، تعامل و تفاهم همگانی و توسعه اجتماعی و کاستن از نگاه امنیتی به دانشگاه‌ها برنامه دیگری است که برای محیط آموزشی کشور دارم. بدیهی است که دغدغه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه دارای جامعیت،‌ شفافیت و راهگشا است. من به پیوندهای هم سنگ اجتماعی،‌ اقتصادی،‌ فرهنگی و سیاسی برای نشاط علمی اعتقاد دارم.

وزیر پیشنهادی علوم همچنین یادآور شد: حضور چند روزه من در مجلس و گفت و شنود با نمایندگان و مشاهده توان کارشناسی و دلسوزی در کمیسیون‌های مختلف بویژه کمیسیون آموزش و تجربه همکاری در بیش از 12 سال مسئولیت احساس خوبی برای آینده در من ایجاد کرده است.

غلامی در پایان اظهار کرد: از نمایندگان محترمی که مخالف من صحبت کردند و در تذکر نکات خوبی داشتند تشکر می‌کنم. بسیاری از نکات در متن برنامه‌ها و آئین نامه‌های اجرایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از نمایندگانی هم که موافق من صحبت کردند و برای تحقق اهداف آنها حرکت جدیدی را آغاز می کنم و امیدارم با عنایت به آنچه گفتم رای اعتماد شما پشتوانه‌ای برای دولت تدبیر و امید و جامعه دانشگاهی باشد.

نظرات بینندگان